Regióny Bratislava Top

Obrovská hanba pre Bratislavčanov. Po týždni z mesta zmizla až polovica zdieľaných kolobežiek

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Znovu sme ukázali, aký sme národ. Zdieľané kolobežky fungujú v Bratislave len vyše týždňa a už ich polovica zmizla. Kolobežky sa našťastie podarilo nájsť, kvôli ich krádežiam si však niekoľko ľudí posedelo v cele policajného zadržania. Podobnú skúsenosť sme však v hlavnom meste už mali. Nešlo ale o kolobežky, ale zdieľané bicykle. 

 

Koncom júla spustila spoločnosť Mint v Bratislave testovaciu prevádzku projektu zdieľaných kolobežiek. Tie boli v meste umiestnené prakticky “z noci na deň”. Ich prevádzka je veľmi jednoduchá, princíp je podobný ako pri zdieľaných bicykloch. Treba si stiahnuť aplikáciu, ktorá používateľovi priamo ukáže, kde nájde voľné kolobežky. Zaparkovať ju je možné takmer kdekoľvek, treba však brať ohľad na autá a chodcov, aby im nezavadzala. 

Už počas prvých dní sa však Bratislavčania stretli s problémom – aplikácia neukazovala dostatočný počet kolobežiek, pričom podľa spoločnosti ich má byť v obehu zhruba 50. Následne sa zistilo, že ich polovica chýba. Tie boli ukradnuté. Našťastie sa ich v priebehu niekoľkých hodín podarilo nájsť. A to vďaka tomu, že každá kolobežka má v sebe zabudovaný GPS systém, ale aj aktívnej spolupráci s políciou. Vďaka bezpečnostnému systému sa dá určiť, či je kolobežka zaparkovaná, spadnutá, či o niečo opretá. “Áno, stalo sa, že sa niektorí z našich spoluobčanov rozhodli prisvojiť si naše kolobežky. Doplatili na to! Už 5 zlodejov sedí za mrežami z 25 prípadov krádeží. Verte nám, neoplatí sa vám to,” uviedla spoločnosť na sociálnej sieti.

Rady od magistrátu

Glob.sk sa ohľadom celej záležitosti obrátil aj na samotnú spoločnosť. Podľa jej slov mali pri spúšťaní pilotnej prevádzky priaznivé okolnosti, pretože si boli vedomí toho, že zdieľaná doprava je niečo, čo v hlavnom meste doteraz chýbalo. Výnimkou je SlovnaftBAjk, ktorý v Bratislave pôsobí od minulého roka. “My sme ako používatelia mali túto formu dopravy už vyskúšanú v zahraničí a vidíme prínos aj v tom, že pomáha aj pri riešení problémov s parkovaním, aj pri znižovaní emisii a je veľmi efektívnou formou “last mile transportu”. Projekt sme spustili v pondelok 22. júla,” uviedol Štefan Jantík z MintBike. 

Zdieľané kolobežky Bratislavčania uvítali. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Dodal, že po tom, ako mali vyriešené interné procesy, sa obrátili na predstaviteľov mesta s prosbou o stretnutie, odkiaľ im ochotne vyhoveli. “Podelili sa s nami o doterajšie skúsenosti, dali nám rady, ktoré nám od začiatku veľmi pomáhajú, určili sme si nejaké pravidlá, mali sme naozaj veľmi príjemnú konverzáciu a s radosťou sme boli informovaní, že sa tešia na prevádzku našich kolobežiek,” vysvetlil Jantlík. Už počas príprav spustenia projektu počítali so stratami, istú predstavu mali zo skúseností zo zahraničia. 

Sklamanie zo situácie

To, ako sa vyvinula situácia v hlavnom meste, ich neteší, keďže im od zavedenia služby bolo odcudzených 27 kolobežiek, 26 z nich sa spoločnosti podarilo vypátrať. Spolu ich pri spustení bolo dodaných 50. “Plánujeme rozšírenie zón aj väčší počet rozmiestniť po uliciach Bratislavy, avšak musíme najprv eliminovať krádeže na uliciach. Maloobchodná cena takejto kolobežky sa pohybuje okolo 900 EUR s DPH,” vysvetlil predstaviteľ spoločnosti. To, že si niekto chce privlastniť niečo, čo mu nepatrí, vníma spoločnosť ako sklamanie. Vznikajú im tak finančné aj časové náklady, ktoré ich vôbec netešia.

Spoločnosť dostala od predstaviteľov mesta viaceré rady. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Niektoré kolobežky z tých, ktoré sa podarilo vypátrať, boli podľa slov Jantíka poškodené, alebo vykazovali snahu o ich poškodenie. V budúcnosti plánujú aj expanziu projektu do iných miest, či už slovenských alebo zahraničných. Prioritou na najbližšie obdobie je však zvýšenie počtu kolobežiek v Bratislave. Pri expanzii do iných miest bude potrebný záujem z ich strany. “Zatiaľ o týchto možnostiach interne diskutujeme, no s rozhodnutím by sme počkali do konca testovacej prevádzky,” uzavreli. 

Obvinenie páchateľov

Glob.sk sa obrátil na políciu s otázkou, ako vyzerá súčasná situácia s ľuďmi, ktorí boli umiestnení do CPZ. Bratislavská krajská polícia potvrdila, že všetkým piatim ľuďom bolo vznesené obvinenie pre prečin krádeže spáchaný formou spolupáchateľstva. Podľa slov hovorkyne Veroniky Slamkovej evidujú v rámci Okresného riaditeľstva Bratislava I jeden prípad krádeže dvoch elektrických kolobežiek. “Obvinenie bolo vznesené voči Jozefovi D. a Jánovi D.,” uviedla Slamková. V rámci Okresného riaditeľstva Bratislava II evidujú 2 prípady krádeží elektrických kolobežiek.

“Oba tieto prípady už policajti objasnili. Z prečinu krádeže v prvom prípade obvinili Rudolfa K., v druhom prípade vzniesli obvinenie Petrovi U.,” vysvetlila. “V rámci OR PZ v Bratislave III doposiaľ evidujeme 2 prípady krádeží elektrických kolobežiek. V prvom prípade boli odcudzené 2 kolobežky a v danej veci doposiaľ nebolo vznesené obvinenie konkrétnej osobe. V druhom prípade bola odcudzená 1 kolobežka a bolo vznesené obvinenie pre prečin krádeže Vlastimilovi G,” dodala Slamková s tým, že všetky prípady sa riešili v tzv. superrýchlom konaní. Obvineným hrozí trest odňatia slobody až na dva roky. 

Vandalizmus neubúda

Obdobný problém s poškodením zdieľaného dopravného prostriedku zažil po spustení projektu aj SlovnaftBAjk. Už počas prvých dní boli medializované informácie o tom, že vandali poškodili viaceré bicykle. Podľa projektového manažéra Slovaft BAjku Norberta Nagya sa miera vandalizmu počas prázdninového obdobia mierne znížila, ale naďalej pretrváva na vyššej úrovni, ako spoločnosť očakávala. “Ide o rôzne cielené poškodzovanie bicyklov, ako i stojanov, snaha o odcudzenie bicyklov, či snaha získať a odcudziť súčiastky z bicyklov násilným spôsobom. V záujme zníženia vandalizmu aktívne spolupracujeme so štátnou a mestskou políciou, pričom v tejto súvislosti bolo podaných už niekoľko trestných oznámení,” uviedol Nagy. Dodal, že miera vandalizmu v našom hlavnom meste prekračuje mieru vandalizmu v okolitých štátoch. 

Od minulého roku sa toho pri projekte veľa zmenilo. Kým do 31. marca mohli obyvatelia a návštevníci Bratislavy využívať zdieľané bicykle za symbolickú cenu 1 euro, od 1. apríla prešli na komerčný cenník, kde pri predplatnom s nízkym časovým intervalom musia zaplatiť aj vratný depozit v hodnote 70 eur. Rovnako narástol aj počet bicyklov či dokovacích staníc. “V meste sa denne pohybuje okolo 450 až 500, ďalšie sú pripravené na prípadnú výmenu pri poškodení,” vysvetlil Nagy. Nové dokovacie stanice sa nachádzajú v Sade Janka Kráľa, na Nobelovom námestí, na Antolskej/Krásnohorskej či Ursínyho. Zaviedli aj dočasnú letnú stanicu na Magio pláži a na Tyršovom nábreží. “Momentálne pripravuje magistrát podklady k inštalácii ďalších 15 staníc a diskutuje sa aj so súkromnými subjektami, ktoré prejavili záujem o vlastné dokovacie stanice,” uviedli s tým, že nedávno bola vyhotovená aj aplikácia. 

Galéria
Ceny SlovnaftBAjku sa od 1. apríla zdvihli. Zdroj: Slovnaftbajk
Zdieľané kolobežky ľudia využívajú. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Ilustračné foto. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Patria alebo nepatria elektrokolobežky na slovenské cesty? Zdroj: TASR / František Iván
Aj pri jazde na kolobežke je potrebné sa chrániť. Zdroj: FB / Mint
Viacerí páchatelia chceli kolobežky ukradnúť, nepočítali so zabudovaným GPS v nej. Zdroj: FB / Mint
Viacerí páchatelia chceli kolobežky ukradnúť, nepočítali so zabudovaným GPS v nej. Zdroj: FB / Mint
Viacerí páchatelia chceli kolobežky ukradnúť, nepočítali so zabudovaným GPS v nej. Zdroj: FB / Mint
Patria alebo nepatria elekotrokolobežky na slovenské cesty? Zdroj: TASR / František Iván
V Bratislave sa aktuálne skrýva 83 dokovacích staníc a 350 až 400 bicyklov od spoločnosti Slovnaft. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Bikesharing spustili v Bratislave minulé leto. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Bikesharing spustili v Bratislave minulé leto. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
navigate_before
navigate_next