Domáce Ekonomika Kauzy Top

Nové zistenia v prípade havarovaného vojenského Albatrosu. Opravovali ho na Ukrajine

Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: www.lietadla.com

BRATISLAVA- Októbrová havária cvičného lietadla Aero L-39 Albatros obrátila pozornosť na stav a kondíciu slovenského cvičného letectva. Niekoľko dní po havárii slovenského lietadla sa zrútil rovnaký typ cvičnej stíhačky aj v Rusku. Podľa informácii Glob.sk sa motory tohto typu lietadla zo Slovenska posielajú na generálnu opravu k ich ukrajinskému výrobcovi. Práve motory by mali byť za pádom v prípade slovenskej stíhačky. Rusi hovoria len o bližšie neurčenom “technickom” probléme.

 

Výrobcom motorov by podľa otvorených zdrojov mala byť ukrajinským štátom kontrolovaná spoločnosť Ivchenko-Progress. Tá je súčasťou asociácie Ukroboronprom (Ukrajinský obranný priemysel). Ide o konglomerát približne 130 spoločností, pre ktoré pracuje približne 80 tisíc ľudí. Je v nej skoro celý ukrajinský obranný priemysel – od výrobcov munície, elektroniky, motorových vozidiel, delostrelectva, tankov, lietadiel, lodí až po výrobcov rakiet. Za rok 2016 vykázala príjem v objeme 1 miliardy amerických dolárov.

Ukroboronprom sa pravidelne stretáva s problémom korupcie. Kritike je podrobené aj prepojenie medzi touto spoločnosťou a ukrajinským prezidentom Porošenkom. Podľa známych informácií mali predstavitelia tejto spoločnosti napríklad spreneveriť časť peňazí z obchodu medzi Irakom a Ukrajinou. Išlo o dodávku na náhradné letecké diely v hodnote 39 miliónov amerických dolárov. V inom prípade sa pri modernizácii tankov nedávali nové motory ale len repasované.

Ministerstvo sa nebude vyjadrovať

Ako sme už informovali, havarované cvičné lietadlo sa modernizovalo aj na Slovensku. Havarované lietadlo L-39 malo byť zároveň zaradené do zmluvy podpísanej ministerstvom obrany s pôvodným českým výrobcom Aero Vodochody v roku 2011. Zmluva sa dotýkala predĺženia životnosti drakov všetkých slovenských Albatrosov rovnakého typu, ako bol zrútený stroj. Výrobca pre Glob.sk potvrdil, že na danom havarovanom lietadle predĺžoval životnosť draka. Zároveň ale tvrdí, že pri takýchto prácach sa do motoru nezasahuje.

Ministerstvo obrany prostredníctvom svojej hovorkyne reagovalo ako vždy: “Vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie orgánmi činnými v trestnom konaní sa k podrobnostiam aktuálne nebudeme vyjadrovať”. Ministerstvo tak reagovalo aj na nesúvisiace otázky zo samotnou nehodou. Nie je tak ani jasné ako bude vyzerať tréning pilotov do doby, kým bude nehoda vyšetrená alebo či plánuje Ministerstvo obrany SR nákup nových cvičných prúdových lietadiel.

Galéria
Trosky lietadla Albatros
Trosky lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: MO SR
Trosky lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: MO SR
Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou, Zdroj: www.lietadla.com
Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: www.lietadla.com
Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: www.lietadla.com
Archívne foto lietadla Albatros L-39 ZAM, s evidenčným číslom 4711, ktoré havarovalo 10.10.2018 medzi Sliačom a Kováčovou , Zdroj: www.lietadla.com
navigate_before
navigate_next