Domáce Koronavírus Spoločnosť Top

Nedarí sa vám dovolať či načítať sieť? Operátori vysvetľujú, čo je príčinou problémov

Zdroj: TASR/AP

BRATISLAVA – Koronavírus spôsobuje problémy aj v komunikácii. Množstvo ľudí teraz pracuje z domu, kde je všetko potrebné riešiť cez telefón, mobilné dáta a iné komunikačné prostriedky. Okrem práce sa však ľudia snažia skontaktovať aj s kamarátmi a rodinou, od ktorej sú v súčasnosti odstrihnutí. Z toho dôvodu “trpia” služby operátorov. Problém s dovolaním sa, ako aj s rýchlosťou internetu evidujú všetci operátori. Pre zákazníkov však majú aj dobré správy.

 

Je pochopiteľné, že súčasná situácia, kedy sú Slováci v karanténe, kde riešia všetko od výučby detí, práce a prípadného voľného času má vplyv aj na funkčnosť operátorov a produktov, ktoré ponúkajú. Problémy priznávajú všetci operátori – Telekom, Orange a O2. “Najlepšie” na tom v súčasnosti je práve posledný spomenutý. Podľa ich štatistík evidujú zvýšenie iba o 10 až 20 percent oproti bežnému dňu pred vypuknutím krízy. “V poslednom týždni evidujeme značný nárast prevádzky, ktorá sa blíži najexponovanejším obdobiam v roku. Mimoriadna situácia na Slovensku sa premietla do nárastu volaní, ktorých počet stúpol až o 10%,“ hovorí Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2 Slovakia. Ako dodala, priemerná dĺžka hovorov sa vplyvopm krízy predĺžila zhruba o tretinu, zvýšenie evidujú aj pri využívaní dát a to zhruba o štvrtinu. Podobný trend sme zaznamenali aj pri našom Internete na doma, a to najmä v množstve odosielaných dát a predovšetkým vo večerných hodinách,“ dopĺňa Tereza Molnár.

Zákazníkov však spoločnosť ubezpečuje, že vplyvom zvýšeného dopytu po ich službách sa snažia kapacitu siete naďalej navyšovať. Pre zákazníkov pripravili aj viacero benefitov, aby im spríjemníli karanténu, a aby ich motivovali, aby ostali doma. Napríklad ponúkli zákazníkom obľúbenú platformu HBO GO s filmami a seriálmi na mesiac zadarmo do 21. apríla. Okrem toho “poskytli neobmedzené dáta na aplikácie v rámci svojich SMART Paušálov, päťnásobne navýšili rýchlosť dát po prečerpaní objemu v službe O2 Internet na doma, do O2 TV pridali najsledovanejšie dokumentárne a filmové kanály do 21. apríla bezplatne a pristúpili k dočasnému nespoplatneniu zákazníckej linky.”

10 GB pre oranžových zákazníkov

Problémy ohľadne zvýšeného náporu na služby zaznamenal aj Orange. “V posledných dňoch sme zaznamenali výrazný nárast prevádzky vo viacerých oblastiach. Hlasová prevádzka v našej sieti stúpla takmer o 50 % a naďalej pozorujeme jej rastúci trend. Zaznamenali sme aj masívny, viac než 100% nárast volaní cez internetové aplikácie (Messenger, Skype, Whatsapp, Viber…). Mobilná dátová prevádzka nám stúpla o približne 12%, dátová prevádzka v pevnej sieti o cca 20%,  v prípade SMS ide o mierny nárast (8%),” uviedla pre Glob.sk hovorkyňa spoločnosti Orange Slovensko Alexandra Piskunová. Ako dodala, v súčasnosti ich sieť nápor na služby zvláda, avšak vyzývajú ľudí k tomu, aby sa správali zodpovedne a využívali najmä dáta z optického či pevného internetu. Najvac exponovanými časmi je doobedie, kedy množstvo ľudí pracuje a učí sa s deťmi, a podvečer, kedy si sadnú k televízii.

Zdroj: orange.sk

Rovnako ako O2 aj Orange poskytol pre zákazníkov rôzne benefity v čase koronakrízy. Vybrané kanály v televízii preto poskytujú zadarmo, zákazníkom poskytli neobmedzené SMS a MMS či nonstop dátový balíček Čet, vďaka ktorému zákazníci môžu využívať chatovacie aplikácie bez toho, aby si míňali svoje dáta. Okrem toho poskytli pre všetkých, ktorí pracujú z domu alebo sú v karanténe, 10 GB zdarma. “Cez Nadáciu Orange sme zriadili Fond pomoci a formou otvorenej grantovej výzvy podporíme organizácie a zariadenia prispievajúce primárne k riešeniu nepriaznivej, problematickej situácie vzniknutej v dôsledku šírenia vírusu, ale i súvisiacej s nevyhnutnými opatreniami pre zamedzenie jeho šírenia. Na tento účel vyčleňujeme 100 000 eur,” uzavrela.

Ružový operátor myslí aj na nepočujúcich

Nápor na služby eviduje aj Telekom. “Pri hlasovej prevádzke stúpa počet hovorov už viac ako dva týždne. Najprv stúpla prevádzka iba mierne, cca o 15-20%. Ale už štvrtok-piatok 12. a 13. marec ukázal prevádzku vyššia o 50 až 80% oproti bežnému pracovnému dňu. Od minulého týždňa, keď pracuje veľké množstvo ľudí na home-office sme prekročili už dvojnásobok bežnej prevádzky a tento týždeň sa už prevádzka stabilizuje. Každý deň generuje viac ako 100% nárast a aj víkendy sa dostali na úroveň bežných pracovných dní,” uviedol hovorca spoločnosti Michal Korec. Nárast evidujú aj v prípade dát – ten razantne rástol od začiatku marca. Dôvodom je podľa slov Koreca to, že spustili možnosť Nekonečných dát na celý mesiac. “Rast celkovej prevádzky dosiahol od začiatku marca približne dvojnásobok, ale v posledných dňoch už prevádzka stúpa iba mierne. V tomto smere sa naša prevádzka vyvíja inak, lebo najväčší nárast v marci sme zaznamenali počas prvých 10 dní,” uviedol s tým, že špičky majú dvakrát za deň.

Zdroj: TASR / AP

A to dopoludnia, kedy je na sieť pripojená väčšina ľudí doma a potom vo večerných hodinách od 19 do 22 hodiny. “Večery sú tradične silné aj počas bežných pracovných dní, dopoludňajšia prevádzka má výrazný nárast,” vysvetlil s tým, že ich sieť funguje bez problémov aj pri vyššej záťaži, nakoľko sa na to pripravili. Dodal, že pre ľudí majú zhruba 7 benefitov, ktoré ich majú motivovať, aby ostali doma. Ide už o spomínané Nekonečné dáta, Extra kredit, TV stanice zadarmo (ide o 9 až 15 staníc), 10 filmov zadarmo na Magio GO, MicroSoft Teams na polroka zadarmo, Bezplatné infolinky, benefit získali aj nepočujúci – Online tlmočník, ktorý bude v najbližšom období k dispozícii celých 24 hodín denne a 7 dní v týždni.