Domáce Top

Necestuj tým vlakom: Vraciame sa k veľkému výpadku dopravy počas nedele

BRATISLAVA – V nedeľu,  29. júla 2018 o 14:34 na frekventovanej železničnej trati Považská Bystrica – Púchov, spadol na elektrické trakčné vedenie strom. Poškodil nielen vedenie, ale aj oporné stĺpy.  Uvedený úsek železnice spája východ Slovenska s hlavným mestom, preto sme sa zaujímali o podrobnosti. Hovorca  Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč, potvrdil, že výpadok trval od  14:34 do 19:40, pričom vlaky premávali len po jednej koľaji a  nižšou rýchlosťou.

Meškanie pocítili cestujúci 18 vlakov. Dva vlaky boli v úseku Púchov – Považská Bystrica odrieknuté. „Náhradnú autobusovú dopravu nebolo možné poskytnúť z dôvodu zaneprázdnenosti zmluvného dopravcu. Vzniknutá situácia nás mrzí a cestujúcim sa za nepríjemnosti ospravedlňujeme,” uviedol pre glob.sk Tomáš Kováč a priznal, že cestujúcim z vlakov kategórie InterCity patrí náležité odškodnenie podľa prepravného poriadku.

Zaujímalo nás, ako je možné, že do ochranného pásma železnice mohol spadnúť strom a ohroziť tak nielen dopravu, ale aj zdravie a životy. Kováč odkázal redakciu na inú spoločnosť. O vlaky sa stará totiž jedna firma a iná firma zasa o koľajnice a ostatnú infraštruktúru.

Pýtali sme sa aj na spôsob, ako bola cestujúca verejnosť o problémoch informovaná. V čase výpadku sa nám totiž na logicky predvídateľných miestach, teda webstránke a profile sociálnej siete, žiadnu informáciu o obmedzeniach nepodarilo nájsť.  Z vysvetlenia Kováča vyplynulo, že taký informačný kanál predsa len existuje. „ZSSK pravidelne a podrobne informuje o dopravnej situácii či už na svojej webovej stránke na hlavnej stránke a v sekcii „Dopravné spravodajstvo a výluky“ alebo na sociálnych sieťach Twitter a Facebook (záložka „Dopravné správy ZSSK“). Informácie možno získať aj prostredníctvom Kontaktného centra 18 188.”

Podľa našej včerajšej skúsenosti však tieto informácie verejnosť ťažko objaví aj pri cieľavedomom hľadaní  a už vôbec nie intuitívne. Správu o výpadku agentúram síce poslali, ale ďalšie pokyny a  informácie už agentúry nedostali.  Čo naozaj dobre funguje na týchto informačných kanáloch železníc, je zverejňovanie zaujímavostí a retro fotografií z histórie.

Pridávame ešte čerstvú informáciu z Maďarska, kde železnice cestujúcim poskytujú počas horúčav štandardne pitnú vodu. Na našu otázku, ako riešili naši železničiari pitný režim počas  meškaní súprav, sme od hovorcu odpoveď nedostali.

Kto zažil nedeľnú cestu vlakom na spomínanom úseku, môže nám svoje pocity zdieľať na adrese redakcia@glob.sk.