Púchov Regióny Trenčín

Nebezpečnú časť brala Smetlička odstránili, cesta do Mojtína je voľná

Zdroj: TASR / Radovan Stoklasa

MOJTÍN – Nebezpečná časť skalného brala Smetlička nad jedinou prístupovou cestou do podhorskej obce Mojtín v Púchovskom okrese už neohrozuje dopravu. Po dvoch mesiacoch prác skalu odstránili a v pondelok (28. 10.) s trojdňovým predstihom otvorili cestu III/1946 pre verejnú dopravu.

Ako informoval starosta Mojtína František Staňo, nebezpečnú časť brala odstraňovali pomocou tlakových hydraulických valcov postupným odtrhávaním časti asi 400-tonového brala. Pre ochranu životného prostredia zakázali používanie trhavín.

„Kontrolovane sa zrútilo 1042 kubických metrov inertného materiálu, ktorý bolo následne treba odviezť. Na cestu pod bralo bolo treba naviezť 1,5-metrovú ochrannú vrstvu materiálu, aby pri sanácii brala nedošlo k poškodeniu cesty. Celkovo sa na cestu naviezlo 1450 kubických metrov makadamu,“ skonštatoval Staňo s tým, že celkové náklady na sanáciu brala sa vyšplhali asi na 500.000 eur.

Trištvrte milióna za výstavbu cesty

Podľa odhadu geológov malo celé bralo Smetlička okolo 1,5 milióna tony, časť, ktorá ohrozovala cestu, mala 300 až 400 ton. Z brala postupne odborníci uvoľňovali až niekoľko desiatok ton vážiace kusy skál, tie sa však, našťastie, ešte pred pádom na cestu roztrieštili. Po odstránení ochrannej vrstvy z cesty odborníci skonštatovali, že nie je poškodená. Poškodené zvodidlá nahradili novými. „Pre obyvateľov a návštevníkov obce je to obrovská úľava. Nebudú už obavy zo zrútenia brala. Cesta je bezpečná a na budúci rok sa zvyšná časť brala zasieťuje podobne ako skaly nad Strečnom,“ zdôraznil starosta.

Po vyhlásení mimoriadnej situácie v súvislosti s nebezpečným bralom vybudovali na jar do Mojtína náhradnú cestu zo susedného Považskobystrického okresu. Napája sa na miestne komunikácie v Mojtíne. Výstavba cesty a úprava ďalších komunikácií trvali dva mesiace a celkové náklady sa vyšplhali asi na 750.000 eur.

„Náhradná cesta bude počas letnej sezóny otvorená, ale v zime nemôže byť pre automobily otvorená, pretože si vyžaduje nákladnú údržbu. Navyše je cesta v chránenom vtáčom území, chránenej krajinnej oblasti a podmienkou územného rozhodnutia bolo, že v zimnom období bude uzatvorená. Slúžiť bude iba ako cyklotrasa a cesta pre peších turistov,“ uzavrel Staňo.