Domáce Ekonomika GPlus Politika Spoločnosť Domáca Top

Návrhy z vlastných radov ich môžu pochovať. Majitelia autoškôl sa búria proti pripravovaným zmenám

Zdroj: TASR / Štefan Puškáš

BRATISLAVA – To, čo roky budovali, sa im teraz môže rozsypať ako domček z kariet. Niektorí majitelia autoškôl sú v týchto dňoch zúfalí, pretože sa obávajú toho, čo má prísť. Pripravované zmeny, ktoré majú čoskoro vstúpiť do platnosti, majú podľa nich niekoľko sporných bodov. Netušia, ako to finančne zvládnu, či ako zapracujú nové nariadenia do praxe. Malých podnikateľov môžu novinky dohnať až ku krachu. Kompetentní pritom ich námietky neakceptujú a naďalej ich ingorujú.

 

Vyhláška, ktorá hovorí o technickom zabezpečení autoškôl, štruktúre kurzov či požiadavkách na výcvikové zariadenia, prejde čoskoro rozsiahlymi zmenami. Tie má pretlačiť do praxe ministerstvo dopravy na podnet Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl, ktorá zoskupuje približne 200 slovenských autoškôl. Upravená vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už koncom mája.

S navrhovanými zmenami, ako sú napríklad zriadenie sociálnych zariadení na autocvičiskách, vybudovanie prístrešku na tomto priestranstve či zavedie inžinierskych sietí, nesúhlasia viacerí podnikatelia v tejto oblasti. ,,Podľa mňa niekto túto vyhlášku šil na to, aby na Slovensku zostali len veľké autoškoly, potomkovia bývalých štátnych autoškôl, ktorí zdedili veľké budovy a pozemky. Touto vyhláškou podkopáveme podnikanie drobných autoškôl,” povedal pre Glob.sk majiteľ Autoškoly WASO Milan Sokol.

Do platnosti má čoskoro vstúpiť nová vyhláška, s ktorou nesúhlasia viacerí majitelia autoškôl. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Krach malých podnikateľov

Dôvodová správa dala pritom malým podnikateľom za pravdu. V nej sa uvádza, že nová vyhláška má ,,negatívny vplyv na podniakteľské prostredie”. V mnohých prípadoch nie sú majitelia autoškôl aj majiteľmi parkovísk či plôch, ktoré slúžia ako autocvičiská. Majú ich len v prenájme a preto je až nereálne splniť navrhované požiadavky. ,,Zabezpečiť naťahovanie inžinierskej siete na voľnom priestranstve si vyžaduje častokrát také náklady, ktoré sa jednoducho nedajú zrealizovať,” skonštatoval pre Glob.sk majiteľ Autoškoly L-Group Ľuboš Lipan.

Podľa ostriaľaných harcovníkov sa v okolitých štátoch uvoľňujú podmienky pre fungovanie autoškôl, Slovensko ich však naďalej sprísňuje. ,,My máme najhorší a najprísnejší systém takéhoto podnikania,” reagoval Sokol.

Na autocvičiskách by mali vybudovať sociálne zariadenia, prístrešok či natiahnuť inžinierske siete. Zdroj: TASR / Milan Kapusta

Hodina bez toalety

Priemerná dĺžka jedného tréningu v autoškole trvá približne hodinu. Za ten čas žiak spolu so svojim inštruktorom cvičí nielen parkovanie na autocvičisku, ale aj jazdu v cestnej premávke. Preto sa zdá majiteľom autoškôl zbytočné budovanie sociálnych zariadení na autocvičiskách. ,,Keď učíte žiaka parkovať, prídete na autocvičisko na 15 minút. Potom sa naspäť vrátite do premávky. Vďaka tomu, že sa stále presúvame, vieme zabezpečiť v prípade potreby, aby si žiak odbehol na toaletu napríklad na čerpacej stanici,” vysvetlil Lipan.

Inštruktori vedia vyriešiť situáciu aj bez vysokých finančných nákladov. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Rozpory vo vlastných radoch

Napriek tomu, že navrhovatelia sporných zmien zastupujú ani nie jednu tretinu autoškôl na Slovensku, v komore sa podľa našich informácií nachádzajú štyri názorové skupiny. Majitelia autoškôl, ktorí nie sú súčasťou tejto skupiny, preto nechápu, prečo štátne orgány berú do úvahy len návrhy Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl. ,,Takýto systém je veľmi zlý. Tieto zmeny nie sú myšlienkou všetkých autoškôl,” dodal Sokol.

*Glob.sk oslovil aj navrhovateľov spomínaných zmien, Slovenskú komoru výcvikových zariadení autoškôl. Na naše otázky nereagovali, rovnako ako Ministerstvo dopravy SR.

Na Slovensku je približne 700 autoškôl, Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl ich zastupuje okolo 200. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Mohlo by vás zaujímať: