Spoločnosť Zahraničné

Našli sa obe čierne skrinky lietadla Suchoj Superjet, ktoré zachvátil požiar

Na snímke je vrak lietadla Suchoj Superjet 100 (SSJ-100) spoločnosti Aeroflot, ktoré muselo núdzovo pristáť na moskovskom letisku Šeremetievo 5. mája 2019. Zdroj: TASR/AP

MOSKVA – Obe tzv. čierne skrinky lietadla Suchoj Superjet 100, ktoré v nedeľu pri tvrdom núdzovom pristátí v Moskve zachvátil požiar, sa našli na mieste tragédie. Odborníci začali skúmať ich technický stav. Podľa agentúry TASS to v pondelok potvrdil Vyšetrovací výbor Ruskej federácie (Sledkom).

 

Sledkom spresnil, že ako možné príčiny leteckého nešťastia sa zvažujú nedostatočná kvalifikácia pilotov, dispečerov a technického personálu, ako aj technická chyba či meteorologické podmienky.

Členovia posádky ruského lietadla Suchoj Superjet 100 tvrdia, že núdzové pristátie ich stroja na moskovskom letisku Šeremetievo súviselo s nepriaznivým počasím. Lietadlo pri pristávaní zachvátil oheň, ktorý si vyžiadal životy 41 ľudí vrátane najmenej dvoch detí.

Kapitán posádky Denis Jevdokimov v ruských médiách informoval, že “v dôsledku blesku” lietadlo stratilo priame rádiové spojenie s riadiacou vežou, ktoré sa potom podarilo obnoviť cez záložnú frekvenciu rádiostanice určenú práve pre mimoriadne situácie. Toto spojenie však podľa jeho slov bolo krátkodobé a prerušované.

 “Stihli sme povedať len pár slov a spojenie sa znova prerušilo,” uviedol Jevdokimov podľa denníka Komsomoľskaja pravda.

Kapitán nespresnil, či lietadlo blesk aj zasiahol, dodala agentúra AFP. Domnieva sa, že lietadlo začalo pri pristávaní horieť s najväčšou pravdepodobnosťou preto, že malo plné palivové nádrže.

Letuška Taťjana Kasatkinová vo vysielaní televízie Rossija-24 uviedla, že lietadlo sa po štarte z letiska Šeremetievo dostalo do oblaku a silného krupobitia. “Ozval sa zvláštny zvuk a po ňom prišiel záblesk, akoby elektrický výboj. Všetko to bolo veľmi rýchle,” dodala.

Podľa nej po tvrdom pristátí na letisku Šeremetievo “ľudia začali vyskakovať zo sedadiel a utekať smerom k východu, aj keď lietadlo sa ešte pohybovalo”. Kasatkinová uviedla, že ihneď po tom, ako stroj zastal, sa začala evakuácia. “Ja som cestujúcim pomáhala skĺznuť sa po nafukovacej kĺzačke,” ktorou sa dostali na letiskovú plochu, dodala letuška.

Podobne ako Jevdokimov, aj viacerí cestujúci sa domnievajú, že príčinou tragédie bol blesk.

Lietadlo prepravovalo 73 cestujúcich a piatich členov posádky. Z letiska Šeremetievo odštartovalo o 18.02 h miestneho času. Cieľom letu bolo mesto Murmansk. Krátko po štarte však posádka vyslala núdzový signál a lietadlo sa začalo vracať na Šeremetievo.

K tragédii došlo na záver predĺženého víkendu, ktorý bol v Rusku v súvislosti s prvomájovým Sviatkom práce.

V Murmanskej oblasti, odkiaľ pochádzala väčšina zo 41 obetí leteckého nešťastia, vyhlásili – počínajúc pondelkom – tri dni smútku.

Ruský národný letecký dopravca Aeroflot, ktorému havarované lietadlo patrilo, bol kedysi známy svojou nízkou úrovňou bezpečnosti, ale v posledných rokoch sa jeho povesť zlepšila a už viac ako desať rokov nemal žiadnu nehodu s obeťami na životoch.

Lietadlo ruskej výroby Suchoj Superjet 100 však od svojho uvedenia do prevádzky v roku 2011 prenasledujú problémy.

V roku 2012 pri predvádzacom lete v Indonézii narazilo lietadlo tohto typu do vrcholu neaktívnej sopky Salak, pričom zahynulo všetkých 45 ľudí na palube. Indonézske úrady vtedy uviedli, že nehodu zavinil pilot.

Technické problémy s lietadlom sa objavovali aj v ďalších rokoch, ale Rusko sa snažilo presvedčiť zahraničných dopravcov, aby si ho kúpili. Vláda dokonca ponúkla dotácie na podporu ruských leteckých spoločností, aby sa rozhodli pre lietadlá Suchoj Superjet. Ich hlavným prevádzkovateľom sa stala spoločnosť Aeroflot, ktorá ich podľa údajov zo septembra roku 2018 mala vo svojom lietadlovom parku 100.