Domáce Spoločnosť Top

Nákupy v lokálnych obchodoch sa stali hitom. Chceme žiť zdravšie, ale kde zostáva ekológia?

Zdroj: pixabay.com

BRATISLAVA – Dnešnou uponáhľanou dobou sme spohodlneli a autá sa stali našou súčasťou kamkoľvek sa z domu pohneme. Snažíme sa kupovať zdravé potraviny, zbytočne nimi neplytvať, preto radšej vybehneme do lokálnej predajne viackrát za týždeň. Problém však je, že sa tam zväčša prepravíme autom a tam teda naše ekologické zmýšľanie končí. Je na čase to zmeniť! Veď nakupovanie môže byť aj zábava.

V súčasnosti čoraz viac uprednostňujeme nákupy v menších lokálnych obchodoch. Veľké hypermarkety nás omrzeli. O čerstvosti zeleniny či ovocia by sa tiež dalo polemizovať. Napriek tomu, že malé obchodíky neponúkajú až taký veľký sortiment, kvalita a spomínaná čerstvosť nám za to zrejme stoja. Menšie nákupy nás tiež nútia k tomu, aby sme neplytvali potravinami. Pri veľkom nákupe je totiž väčšia pravdepodobnosť, že niečo nespotrebujeme.

 

Čerstvost hľadáme u lokálnych predajcov. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Niečo pre seba

Nákupy v menších potravinách si vyžadujú ich častejšie návštevy. V tomto prípade ale treba myslieť na to, že chodiť nakupovať autom, nie je práve najlepšia voľba. Ak chceme urobiť niečo pre seba a ostatných, bicykel je výbornou alternatívou. Nákup základných potravín – mlieko, maslo, pečivo, ryby, mäso, ovocie, či zelenina, váži od troch do piatich kilogramov. A to je váha, ktorá sa dá ľahko odviezť v košíku na bicykli alebo v batohu. „Cestovanie bicyklom je lacnejšie, zdravšie, s bicyklom sa ľahšie zaparkuje a bicykel, ako dopravný prostriedok, je finančne dostupný širokým vrstvám spoločnosti,‘‘ povedala ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS).

 

Uprednostňujeme viac lokálne obchody. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Výzva pre Slovákov

Dokonca na Slovensku beží kampaň ,,Na bicykli do obchodu‘‘, ktorej cieľom je motivovať ľudí, aby práve za nákupmi cestovali na bicykloch, či kolobežkách. Auto je v mnohých prípadoch potrebné riešenie, ale dennodenne sa stretávame so situáciami, kedy ho vieme plnohodnotne nahradiť. ,,Ľudia siahnu po automobiloch častokrát možno len zo zvyku alebo z  pohodlnosti a využijú ho na svoj bežný nákup v obchode, ktorý je vzdialený možno len pár sto metrov od ich domu. Sme radi, že sa cyklistická doprava postupne integruje aj do tejto sféry, rozumným prístupom sa bude aj naďalej vyvíjať, a v budúcnosti vo veľkej miere nahradí individuálnu motorovú dopravu,‘‘ uvádzajú organizátori kampane.

Aby ste mali motiváciu jazdiť na bicykli, súčasťou kampane je súťaž, vďaka ktorej môžete získať hodnotné ceny. Stačí, ak sa zaregistrujete a budete evidovať svoje nákupy, ktoré ste absolvovali práve na bicykli. Do kampane sa môžu zapojiť aj samotní predajcovia. Súperiť budú o najvyšší počet nákupov od zaregistrovaných zákazníkov.

 

Bicykel v mestách sa stal čoraz populárnejší. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Cyklotrasy v procese

Napriek tomu, že bicykel sa pomaly stáva súčasťou nášho každodenného života, stále nám chýbajú bezpečné cyklotrasy. Podľa Matečnej bolo doteraz schválených 102 cyklistických projektov po celom Slovensku. Z  nich vzniknú cyklotrasy ,,primárne určené na dochádzanie do práce, do školy, do obchodu či za službami”. Regióny na budovanie, ale aj obnovu ciest pre cyklistov dostanú vyše 81 miliónov eur.

 

Galéria
Slovensko v provom rade potrebuje bezpečné cyklotrasy. Zdroj: TASR / Erik Mader
Veľké nákupy už nie sú také moderné. Zdroj: TASR / František Iván
Aj na bicykli dokážeme odviezť veľa potravín. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Niekedy do obchodu cestujeme autom iba pár metrov. Zdroj: TASR / Milan Kapusta
Bicykel môže poslúžiť ako dobrý pomocník. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Kolobežky sú tiež veľmi populárne. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next