Domáce Spoločnosť Top

Najväčšie nebezpečenstvo pre deti číha na internete. Psychológovia radia, ako ich uchrániť pred závislosťou

Závislosť detí na internete je novodobý fenomén. (ilustračná fotografia: pixabay)

BRATISLAVA – Internet, hry a technika. Obeťami modernej doby sa čoraz viac stávajú maloleté deti, ktoré si bez smartfónov nevedia svoj svet ani predstaviť. Do boja proti tomuto tipu závislosti vstúpil aj štát a občianske združenie. Psychológovia zas radia, ako sa dá tomuto problému predchádzať. 

 

Závislosť detí na internete je novodobý fenomén. Dnes má takmer každá domácnosť prístup na internet, čo sa odráža aj na tom, ako deti trávia svoj voľný čas. Až 75 percent z nich doma surfuje na internete. Najčastejšie však svoj čas trávia četovaním a mailovaním. ,,Máme skúsenosti, že patologický vzťah k internetu a mobilu sa zväčša vyvíja postupne. Prvotným motívom je zvedavosť a až opakovanými kontaktmi môže aktivizovať pocity, ktoré vyvoláva,” povedala pre Glob.sk detská psychologička Eva Gajdošová.

Podľa psychologičky najväčšie nebezpečenstvo pre deti číha na internete. ,,Deti častokrát četujú s neznámymi ľuďmi, dokonca sa s týmto človekom aj stretnú, pričom môže ísť o inú identitu než si človek uvádzal na čete,” doplnila psychologička.

Deti najviac času na internete trávia četovaním a mailovaním. (ilustračná fotografia: pixabay)

Odporúčania psychológov

Psychologička Eva Gajdošová poskytla pár rád, ako predchádzať závislosti na internete a nebezpečenstvu, ktoré z neho plynie. ,,Deťom by mal rodič poskytnúť priestor na mimoškolské aktivity, ktorými sú krúžky, školské kluby, výlety do prírody či spoločné rodinné aktivity. Tiež je potrebné deti informovať o rizikách a úskaliach internetu či mobilu a nebrať túto tému ako tabu,” vysvetlila pre Glob.sk psychologička Gajdošová.

 

Aby dieťa nespadlo do tohto tipu závislosti, rodičia by mali dbať na dodržiavanie ďalších zásad:

  1. Pri malých deťoch (do puberty) umiestniť počítač na verejné miesto v byte, ako je obývačka či kuchyňa.
  2. Rodičia by sa mali naučiť ovládať internet minimálne tak dobre ako ich deti.
  3. Rodičia by mali pochopiť, že internet sa stal bežným komunikačným prostriedkom ako napr. listy v minulosti alebo knihy.
  4. Komunikovať a považovať internet za súčasť bežného života.
  5. Plne dôverovať svojim deťom, nechať im priestor na súkromie a nevstupovať doň. Vedieť udržať tajomstvo.
  6. Pri zistení, že sa dieťa dostalo na nevhodnú alebo nebezpečnú stránku, zachovať pokoj a rozvahu! Nekritizovať, nehodnotiť a pokojne sa s ním porozprávať a vysvetliť dieťaťu jej nebezpečenstvá.

 

Rodičia by mali mať prehľad o tom, čo ich dieťa robí na internete. (ilustračná fotografia: pixabay)

Boj proti detským závislostiam

Tráviť viac času s rodinou a priateľmi, zlepšiť prospech v škole, znížiť závislosť a získať viac spánku. To je len niekoľko cieľov projektu Bezinternetu.sk, ktorý chce zapojiť čo najviac žiakov, rodičov a škôl do prevencie a regulácie nadmerného používania internetu. Tento pilotný projekt občianskeho združenia eSlovensko je tiež pod záštitou ministerstva školstva a úradu podpredsedu vlády Richarda Rašiho (Smer-SD).

Podľa Rašiho je internet dobrým pomocníkom, ale zlým pánom. Vyzýva k zapojeniu sa do projektu Bezinternetu.sk. Zdroj: TASR / Lukᚹ Grinaj

Prvá lastovička

Pri príležitosti Medzinárodného dňa bezpečného internetu sa do projektu Bezinternetu.sk zapojila aj Základná škola v Kráľovej pri Senci. Tá už 12 rokov reguluje používanie mobilných telefónov svojich žiakov. Zapracovanie projektu do praxi si pochvaľuje aj riaditaľka základnej školy Darina Deáková.  “Pre túto dobu nie je bežné, aby sa žiaci vzdali mobilov a internetu v škole aj v súkromí. Deti to prijali ako výzvu a pomohlo to škole aj rodičom. Odporúčam, aby si projekt Bezinternetu.sk vyskúšali aj na ďalších školách.” Do ,,experiemntu” sa zapojilo 73 detí. Z tohto počtu 69 percent zapojených žiakov vydržalo bez internetu celý mesiac, 21 percent vydržalo tri týždne, 5 percent sa zaobišlo bez internetu len dva týždne a 5 percent detí bez ineternetu “prežilo” len týždeň.

Základná škola v Kráľovej pri Senci už 12 rokov reguluje používanie mobilných telefónov svojich žiakov. Zdroj: ZŠ Kráľová pri Senci

Prvé výsledky dokazujú, že obmedzenie prístupu na internet má pozitívny vplyv na správanie detí. Žiaci tiež začali medzi sebou viac komunikovať a zlepšila sa aj rodinná pohoda. “Vychádzame zo skúseností z rôznych krajín sveta. Nadmerné používanie informačno-komunikačných technológií, vrátane mobilov a internetu, je rastúcim zdravotným a spoločenským problémom. Projekt má cieľ zaviesť do života určité zásady a princípy, ktoré trvalo znížia vplyv digitálnych technológií a internetu,” vysvetlila odborníčka na mediálnu gramotnosť Nataša Sláviková.