Domáce

Najväčšie lyžiarske strediská navštívilo v zime menej návštevníkov. Dôvodom bolo aj nepriaznivé počasie

Zdroj: TASR / Lenka Krošláková

POPRAD – Uplynulá zimná sezóna nebola pre prevádzkovateľa najväčších tatranských lyžiarskych stredísk veľmi priaznivá. Vo Vysokých Tatrách zaznamenali menej návštevníkov a poklesla aj priemerná tržba. Vyplýva to z výsledkov hospodárenia spoločnosti Tatry Mountain Resorts, a. s., za uplynulú zimnú sezónu, ktoré zverejnila koncom júna.

 

„Pokles počtu návštevníkov úzko súvisí na jednej strane s nemožnosťou strategicky rozšíriť ponuku našich tatranských stredísk, a tým pádom s nevyhnutnosťou korigovať návštevnosť počas vrcholu sezóny vyššími cenami, na strane druhej, najmä pri priaznivých snehových podmienkach, to bolo spôsobené čiastočne aj konkurenciou menších stredísk,“ vysvetlil pre agentúru SITA riaditeľ strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský.

Zimnú sezónu vo Vysokých Tatrách ovplyvnilo podľa Slavkovského aj nepriaznivé počasie. Ako uviedol, to stredisku neprialo hlavne v dňoch, keď tam očakávali vysokú návštevnosť, a to počas vianočných i januárových sviatkov. Na začiatku sezóny pritom spoločnosť zmenila cenotvorbu skipasov. Ich ceny už neboli fixné, ale vyvíjali sa podľa počtu predaných lístkov a vyťaženosti strediska, podobne, ako je to v prípade leteniek. Platilo, čím skôr si zákazník skipas kúpil, tým výhodnejšiu cenu získal, pričom ceny si mohol sledovať na internete.

„Vďaka týmto dynamickým cenám sme mohli v niektorých dňoch predávať skipasy v online predaji dokonca lacnejšie ako pred rokom,“ poznamenal riaditeľ strediska Vysoké Tatry. Ako na začiatku spustenia nového systému avizoval prevádzkovateľ stredísk, lyžiari mohli v niektorých dňoch získať zľavu z maximálnej ceny až do 30 percent. Od niektorých lyžiarov sa však na margo cien spustila vlna kritiky, práve počas sviatočných dní sa im zdali príliš vysoké.

Viacero nových benefitov

„Systém budeme naďalej dolaďovať tak, aby sme dokázali čo najlepšie reagovať na požiadavky klientov a vytvorili čo najatraktívnejší produkt doplnený množstvom benefitov. Zároveň chceme čo najadresnejšie a čo najpresnejšie manažovať kapacity a potreby jednotlivých stredísk. Už v najbližšej zimnej sezóne budú mať práve z tohto dôvodu Tatranská Lomnica a Štrbské Pleso na sebe úplne nezávislú cenotvorbu, čo by nám malo pomôcť ešte lepšie a efektívnejšie manažovať tatranské strediská a ich návštevnosť,“ reagoval Slavkovský na otázku, ako sa spoločnosť vysporiada so stratami a či neplánuje v snahe prilákať viac návštevníkov aj znižovať ceny skipasov. Spoločnosť už dlhšie prezentuje zámer rozšíriť svoje strediská v Tatranskej Lomnici aj v Starom Smokovci. V prvom spomínanom by chcela obnoviť bývalé lyžiarske stredisko Jamy, v druhom plánovala rozšíriť ponuky zjazdového lyžovania, vybudovať detskú lyžiarsku školu či novú sánkarskú a bežkársku dráhu. Niekoľko rokov sa hovorí aj o prepojení oboch stredísk lanovkou.

„Mesto Vysoké Tatry je o zámeroch spoločnosti TMR informované, avšak akékoľvek stanovisko mesta k takémuto zámeru sa musí opierať o odborné argumenty a podklady, ktoré momentálne nemáme k dispozícii. Prvým krokom je proces posúdenia vplyvov na životné prostredie – EIA, ktorý momentálne prebieha,“ uviedol v stanovisku pre SITA prednosta Mestského úradu vo Vysokých Tatrách Martin Maruška. Účastníkom konania je podľa jeho slov okresný úrad, odbor životného prostredia a Ministerstvo životného prostredia SR. „Až po vyhodnotení a schválení EIA môže mesto pristúpiť k hodnoteniu projektov, ktoré by malo dať objektívnu odpoveď, respektíve pohľad na ďalší rozvoj mesta, ale i cestovného ruchu,“ dodal prednosta.

Zameranie na elektromobility

Rovnako pripomenul, že mesto nemôže zasahovať do cenotvorby spoločnosti TMR pri vydávaní skipasov. „Boli sme informovaní, že úpravu cien realizovala spoločnosť TMR ako jeden z nástrojov na elimináciu nepriaznivých dopadov v súvislosti s návštevnosťou strediska, najmä čo sa týka prevyšujúcich kapacitných nárokov na parkovanie a lehôt čakania na lanovky, pri snahe zachovať adekvátne služby,“ uzavrel Maruška. Jeho predchodca Eugen Knotek ešte koncom mája informoval, že mesto už má vypracovanú analýzu riešenia statickej a dynamickej dopravy. To sa podarilo na základe spolupráce so Žilinskou univerzitou v Žiline. Ako vtedy avizoval, samospráva chce zvýšiť počet prepravených pasažierov v rámci Tatranskej elektrickej železnice, rovnako vytvoriť záchytné parkoviská a zamerať sa pri tom aj na elektromobilitu. Problémom však ostávajú lokality, kde by mohli parkoviská vzniknúť, keďže mesto už ďalšie pozemky nemá.

Napriek tomu, že sa spoločnosti TMR nepodarilo prekonať predchádzajúcu rekordnú zimu, čo sa týka návštevnosti stredísk, výnosy spoločnosti v prvom polroku účtovného roka, teda od 1. novembra 2018 do 30. apríla 2019, vzrástli o 4,7 percenta na 68,6 milióna eur. Čistý zisk dosiahol 8,9 milióna eur.