Regióny Domáce Levice Spoločnosť Kauzy Top

NA VLASTNÉ OČI Ako z hororu. Nemocnici v Leviciach sa pacienti snažia vyhnúť

Nemocnica v Leviciach má zlú povesť. Zdroj: Glob.sk

LEVICE – Tragická udalosť v nemocnici v Leviciach otriasla mnohými ľuďmi. Ešte počas minulého týždňa začala na internete kolovať fotografia pacientky, ktorú po náročnom zákroku nechal personál ležať dva dni na chodbe. Pani Eva neskôr zomrela. Na sociálnych sieťach sa začalo hovoriť o tom, že podobné praktiky nie sú v Leviciach nič nezvyčajné. Rozhodli sme sa preto ísť do nemocnice osobne a presvedčiť sa na vlastné oči. 

 

Evu, onkologickú pacientku, prijali vo štvrtok 7. marca. Podľa vyjadrení jej príbuzných ju nechali po operácii žalúdka ležať dva dni na chodbe chirurgie oproti vchodovým dverám. ,,Ide ma šľak trafiť! Svokra po operácii žalúdka, s kopec vážnymi diagnózami, tiež s rakovinou lymfatických uzlín a už druhý deň leží na chodbe chirurgie – v prievane, kde je na očiach, a v hrozbe nákazy od návštevníkov. Leží hneď oproti vchodovými dverám. Vivat slovenské zdravotníctvo – poliklinika Levice,” takto znel rozhočený odkaz pani Vlasty. Netrvalo dlho a jej status spolu s fotkou sa šíril sociálnymi sieťami.

Pacientka po operácií ležala na chodbe dva dni. Zdroj: archív

Nemocnica v Leviciach už na prvý pohľad nebudí veľmi dobrý dojem. Stará sivá budova pôsobí depresívnym dojmom zvonku, zvnútra to nie je tiež o nič lepšie. Po tom, ako nás nasmerovali k ležadlovej časti nemocnice, zamierili sme si to rovno na chirurgiu. Presne tam, kde dva dni ležala pani Eva.

Po zazvonení na zvonček sa v reproduktore ozval ženský hlas, nie veľmi príjemným tónom. Keď zdravotná sestra zistila, že nás zaujíma prípad už mŕtvej pacientky, vypoklonkovala nás z oddelenia a šla okamžite informovať riaditeľstvo.

“Máme tlačové oddelenie, kde môžete adresovať svoje otázky. Nech sa páči, dovidenia,” tlmočila nám slová vedenia nemocnice. Zaujímal nás aj jej osobný názor na udalosti, ktoré sa na oddelení chirurgie odohrali. Zdravotná sestra nám namiesto vysvetlenia zabuchla dvere pred nosom.

Hororová nemocnica

Keďže sa kompetentní s nami rozprávať odmietli, oslovili sme pacientov. Pýtali sme sa nielen na prípad pani Evy, ale aj na osobné skúsenosti z nemocnice. Odpovede mali spoločné jedno. Ľudia sa zhodli, že problémové sú najmä nemocničné časti chirurgia, interné oddelenie a traumatológia.

“Ja mám alergiu na lieky. V Bystrici mi dali papier, čo mi môžu podať. Tak som sem prišla a namiesto jednej infúzie mi dali dve. Zbytočne som vysvetľovala, oni nepočúvajú a tak som opuchla. Museli mi dávať obklady. Potom som išla domov, ale bolo mi zle tak som prišla na pohotovosť a pani doktorka ma zase zobrala na lôžko, ale poslali ma o tri dni domov. Lepšie mi nebolo,” vysvetľovala nám staršia pani, ktorú sme oslovili pred nemocnicou. “Tak som sa opäť vrátila na pohotovosť. A ona hovorí sestričke: ani ju tam nepíš, akoby tu ani nebola. Veď aj minule, keď ste tu boli, dala som vám tri infúzie čistej vody a poslala som vás domov,” tvrdí pacientka.

Pacienti sa vraj snažia návšteve nemocnice vyhnúť. Zdroj: Glob.sk

“Je to tu niečo neskutočné. Oni sa nestarajú, zoperujú a hneď pustia domov,” rozrozprávala sa. Zlú skúsenosť nezažila len ona, ale aj jej manžel. “Môj manžel bol po porážke tak sme ho doniesli sem. Denno denne sme museli sem chodiť a starať sa oňho my, pretože napriek tomu že bol chodiaci tak mu dali plienky a napísali, že je nechodiaci. Tak sme sa starali my, museli sme ho umyť, všetko porobiť,” opísala pani strašnú skúsenosť jej manžela.

Ordinuje ošetrovateľ

“Nie je tu personál. To je podľa mňa najväčšia chyba, kvalifikovaní odišli. Nie je výnimočné, že ordinuje ošetrovateľ a ten káže, čo treba,” vysvetľovala nám situáciu v nemocnici iná pacienka. Ľudia podľa nej radšej cestujú do vzdialenejších nemocníc, alebo si pomôžu doma, len aby nešli sem, kým nemusia. “Keď som tu ležala, tak som doktora ani nevidela,” tvrdila.

“Je to ako ktoré oddelenie,” povedal pán, ktorý práve z  nemocnice odchádzal. “Ale interné? Nula bodov,” povedal. “Zle je tu naozaj všetko, vybavenie, personál, ich prístup,” tvrdil. “To, čo sa stalo tej panej bolo nedôstojné,” uzavrel.

 “Ja ležím na neurológií, tam je to ako tak. Ale interné, traumatológia, chirurgia, to je strašné, ako z hororu. Viem si to naozaj predstaviť v hororovom filme. S tým, že by pacienti ležali na chodbe ako tá pani, som sa nestretla. Viem ale, že každý týždeň má polícia a Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou podnet na jednu konkrétnu osobu,”uviedla iná pacienka.

Rodina to nenechá len tak

Rodina pacientky Evy prípad nechce nechať len tak. “Budem adresovať ministerke zdravotníctva otvorený list pre širokú verejnosť a média, kde bude celý opis deja hospitalizácie mamičky a moje vyjadrenie k danej veci a otázky pre ňu a vedenie Nemocnice s poliklinikou Levice a spol., tiež sa vyjadrím k úmrtiu a k pitve,” informoval Glob.sk syn pani Evy. “Nám s manželkou ide o spravodlivosť a pravdu, aby sa nemocnica uvedomila a aby sa takéto niečo nikdy a nikde viac neopakovalo,” apeluje syn nebohej.

Pacienti sa vraj snažia návšteve nemocnice vyhnúť. Zdroj: Glob.sk

Nemocnicu nevlastní štát, spravuje ju súkromná spoločnosť zo skupiny Agel SK, a.s.. Ich postoj k tejto téme je zdržanlivý, na konkrétne otázky odpovedali len všeobecným stanoviskom. “Medializovaná situácia v levickej nemocnici vznikla vinou neplánovanej neodkladnej operácie. Pretože išlo o akútny zákrok, nebolo krátkodobo k dispozícii  lôžko,” vysvetľuje hovorkyňa skupiny Agel Lucia Kočková. “Preto bolo zvolené núdzové  riešenie. Po zavedení aktuálnych opatrení je manažment pacientov, v prípade nutnosti, zabezpečený využitím lôžok iných oddelení. Núdzové výnimočné riešenie, ktoré bolo zvolené, bolo ojedinelé a vzniklo v snahe riešiť 100% obsadenosť chirurgického oddelenia,” tvrdí nemocnica.

K prípadu sa vyjadrila aj Mária Patakyová, verejná ochrankyňa práv. Na ťahu je Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý má možnosť zakročiť.

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou už začal konať. O výsledku však môžu informovať až po ukončení preskúmavania. “Úrad, pobočka Nitra, eviduje od 1. 9. 2017 na uvedenú nemocnicu spolu 12 podnetov, z toho 4 podnety boli opodstatnené, 4 neopodstatnené a 3 podnety sú v riešení,” informovala hovorkyňa ÚDZS Erika Kováčiková.

Zároveň Glob.sk informovala, že “Úrad v zmysle zákona vždy postupuje voči poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, nie voči jednotlivým jeho zamestnancom,” čo v praxi znamená, že nemá kompetencie na to, aby riešil pochybenia jednotlivých pracovníkov nemocnice.

Voči personálu tak môže zakročiť len samotná nemocnica.