Domáce Ekonomika Politika Top

Na stavbe tunela Višňové sa prepúšťa, o prácu príde 150 ľudí. Výstavba je ohrozená

Tunel Višňové robí problémy dlhodobo. FOTO TASR - Erika Ďurčová

BRATISLAVA – To, o čom sa dlho hovorilo sa stalo realitou. Stavba tunela Višňové sa tieto dni definitívne stopla a o prácu prišlo približne 150 robotníkov. Fámy o prepúšťaní a nevyplácaní sa však šírili už od jesene. Národná diaľničná spoločnosť spočiatku hovorila o problémoch veľmi nejasne, problémy priznávajú až teraz.

 

Na aktuálnu situáciu na stavbe včera večer upozornili noviny MY Žilina. “Momentálne sú prepustení všetci pracovníci k 28. 2. 2019. A Taliani to balia. Stavbu má prebrať NDS a priamym zadaním dať druhej firme. Takže stavba je zastavená. Nikto nevie dokedy. Všetci majú strach. Podpísali sme pri výstupe zachovanie mlčanlivosti” píše sa v správe, ktorú novinári obdržali.

Zhotoviteľom stavby je konzorcium zložené zo slo­venskej spoločnosti Dúha a talianskej spoločnosti Sali­ni Impregilo.

“Dávam na budúci týždeň na vládu materiál, ktorý vláda musí odsúhlasiť, a v tom materiáli bude napísané, ako ďalej,” potvrdil pre teraz.sk minister dopravy Árpád Érsek.

V decembri boli na kontrole minister dopravy Árpád Érsek a Peter Pellegrini. FOTO TASR: Erika Ďurčová

NDS pritom ešte v januári tvrdila, že talianske konzorcium je za dokončenie stavby plne zodpovedné. “Zhotoviteľ úseku D1 s tunelom Višňové je naďalej povinný pokračovať vo výstavbe diaľnice, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za jej dokončenie,” odpovedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová na otázku, prečo a či odchádza zhotoviteľ zo stavby.

Ďalší postup je nejasný

Dnes už je ich postoj iný. “Evidujeme, že zhotoviteľ minimalizoval kapacity na stavbe, ale do dnešného dňa zo stavby neodišiel,” uviedla pre Glob.sk Michalová.

Zároveň objasnila aj ďalší postup. “Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek v stredu informoval o priebehu rokovaní premiéra Petra Pellegriniho. Finálne riešenie vzniknutej situácie bude predložené na rokovaní Vlády SR, ktoré sa uskutoční 6. marca 2019, bližšie podrobnosti zverejníme po tomto rokovaní,” hovorí Michalová.

Tvrdí tiež, že NDS v tejto veci komunikuje aj s Európskou komisiou. “Našim prioritným cieľom je, aby úsek s tunelom Višňové mohol čo najskôr slúžiť motoristom (tj. aby doteraz vzniknuté spory neblokovali výstavbu)  a aby všetci subdodávatelia dostali zaplatené za riadne vykonané práce,” tvrdí NDS.

Prepúšťanie aj problémy s peniazmi

V novembri tohto roka sa začalo hovoriť o tom, že talianska spoločnosť Salini Impregi­lo prepúšťa robotníkov. V decembri boli na stavbe na kontrole minister dopravy Árpád Érsek a premiér Peter Pellegrini. S postupom na stavbe spokojní neboli. V januári sa do médií dostala informácia, že na stavbe pracuje len 30 ľudí. Zároveň sa šírila informácia, že NDS nevypláca konzorcium a že oni následne nevyplácajú robotníkov.

NDS túto informáciu vtedy poprela. Naopak tvrdia, že problém bol na strane konzorcia. “NDS už viac ako rok dostáva od jednotlivých subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im zhotoviteľ neuhrádza platby za nimi vykonané práce na projekte a z toho dôvodu existuje riziko zastavenia prác z ich strany,” tvrdila v stanovisku NDS.

Hovorili zároveň, že NDS  nemá právo vstupovať do pracovno – právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. “Zdôrazňujeme, že naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo a to v lehote ich splatnosti,” tvrdila NDS.

Glob.sk o stanovisko požiadal aj ministra dopravy Árpáda Érseka a konzorcium.