Banská Bystrica Regióny

Na horskom priechode Donovaly prestanú používať chemický posyp. Konajú tak na základe rozhodnutia súdu spred vyše 40 rokov

Zdroj: SITA/Peter Rusko

BANSKÁ BYSTRICA – Nadchádzajúca zimná údržba horského priechodu Donovaly bude pre Banskobystrickú regionálnu správu ciest (BBRSC) komplikovaná. Ako dnes informoval predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ján Lunter, nové vedenie spoločnosti upozornilo, že na ceste I/59, v úseku od kilometra 16,5 nad obcou Staré Hory, po kilometer 27,5 za obcou Donovaly, nebude možné používať chemický posyp. Použitím chemického posypu by mohli byť ohrozené vodné zdroje, ktoré sú pod Donovalmi na banskobystrickej strane. Počas zimy budú vyššie spomenutý úsek cesty posýpať výhradne inertným materiálom. Podľa polície bude mať táto situácia výrazný vplyv na bezpečnosť, ale najmä na plynulosť cestnej premávky počas zimy.

 

Rozhodnutie okresného úradu o zákaze používania chemického posypu v tomto úseku cesty je platné od roku 1974, pričom v minulosti sa často pod tlakom dispečera a pre odstavené kamióny porušovalo. Nové vedenie BBRSC na túto situáciu upozornilo a rozhodlo sa ju spolu s BBSK riešiť. „Po stretnutí so Slovenskou správou ciest (SSC), Slovenským vodohospodárskym podnikom (SVP) a okresným úradom sme zistili, že nie je možné určiť výnimky a je potrebné to dodržiavať. Dohodli sme sa na vypracovaní štúdie, ktorá posúdi, či pre iné špeciálne chemické posypy, ako je napr. chlorid horečnatý, nie je možné spraviť výnimku,“ uviedol predseda BBSK s tým, že o výsledkoch takejto štúdie a jej dopadoch bude možné hovoriť až niekedy o rok, pred ďalšou zimnou sezónou.

Zimnú údržbu horských priechodov Donovaly a Šturec zabezpečuje BBRSC zo strediska Polkanová. „Sme tam pripravení aj s novou technikou a vozidlami, aby tieto boli výkonné a dokázali ju zabezpečiť. Rovnako sme tam nasadili ďalšiu techniku určenú na vyslobodzovanie kamiónov, ktoré príležitostne tento priechod upchajú,“ uviedol predseda predstavenstva BBRSC Ján Havran s tým, že v minulom zimnom období bola kamiónová doprava obmedzená 16-krát, pričom iba raz na dlhšie ako 24 hodín. „Je podstatný rozdiel udržiavať takýto horský úsek inertným a chemickým materiálom, takže je predpoklad, že pribudne situácií, keď tadiaľ nebudú môcť prejsť kamióny. Budeme sa snažiť prejazd udržať aspoň v takom stave, aby ho mohla využívať osobná doprava, autobusová doprava, prípadne zásobovanie,“ doplnil Havran.

Pozastavenie kamiónov už na hraniciach

Uvedená situácia bude mať podľa zástupcu riaditeľa Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru v Banskej Bystrici Vladimíra Farkaša dosť výrazný vplyv na bezpečnosť, ale najmä na plynulosť cestnej premávky. „V kalamitných dňoch budeme na týchto rizikových priechodoch nepretržite. V prípade uzatvorenia priechodu Donovaly bude kamiónová doprava presmerovaná na horský priechod Šturec. Ak dôjde k dlhodobému uzatvoreniu obidvoch týchto horských priechodov, budeme smerovať dopravu na horské priechody Čertovica a Kremnické Bane. V prípade mimoriadnych situácii budeme nútení pristúpiť k tomu, že nákladnú dopravu pozastavíme už na vstupe z Maďarskej republiky, teda zastavíme tieto vozidlá po prejazde hraníc a budú môcť pokračovať až po vyriešení mimoriadnej situácie,“ konkretizoval opatrenia Farkaš a upozornil, že na týchto priechodoch je nutné používať zimné pneumatiky.

Na stretnutiach BBRSC navrhovala na tomto úseku používanie chloridu horečnatého, ktorý orgány štátu ako Slovenská agentúra životného prostredia považuje za ekologický. V súčasnosti je používaný na niekoľkých úsekoch v ochranných pásmach vodných zdrojov aj liečivých zdrojov. Chlorid horečnatý je ekologická alternatíva chloridu sodného, je účinnejší, ale aj drahší. SVP vyžaduje najskôr vypracovanie štúdie, aby tento materiál bolo možné používať. Chemický posypový materiál bude možné použiť iba v krízovej situácii, o ktorej rozhodne v zmysle zákona o civilnej ochrane krízový štáb.