Domáce Politika Spoločnosť Top

Motoristi sa môžu tento rok dočkať nových dialničných úsekov. Vlani nepribudol žiaden

Rozostavaných je niekoľko desiatok kilometrov dialnic a rýchlostných ciest. Foto: SITA/Martin Havran

BRATISLAVA – Slovenské dialnice sa počas minulého roka nerozrástli ani o centimeter. Napriek veľkému množstvu rozostavaných projektov za posedných 12 mesiacov nebol do užívania odovzdaný žiadny dialničný úsek. Rezort dopravy však upozorňuje na posun vo viacerých stavbách. Tiež sľubuje dokončenie viacerých dlhoočakávaných častí dialnic. Nie všetkých sa však dočkáme už tento rok.

 

Z nových dialnic sa v roku 2018 vodiči tešiť nemohli. To, že sa dialničná sieť počas uplynulých 12 mesiacov nerozrástla otvorene priznáva aj rezort dopravy. “V minulom roku sa síce neotvorili nové diaľničné úseky, ale rok 2018 bol z pohľadu ministerstva dopravy rokom súťaží, pretože aby sme mohli diaľnice stavať, potrebujeme projekty najprv pripraviť. Podarilo sa vypísať tendre na nové úseky ako aj rôzne stupne projektovej dokumentácie,” uviedlo ministerstvo.

Ako ďalej upozornili, v roku 2018 sa im podarilo vyriešiť niekoľko kritických problémov, ktorým pri výstavbe diaľnic čelili. Medzi ne patrí obnovenie prác na pozastavených častiach úseku D1 Hubová – Ivachnová. “Rovnako sa obnovili práce na stavbe križovatky Triblavina. Obe tieto stavby v prevažnej miere stáli od roku 2015. V auguste sa začalo aj s razením tunela Prešov na stavbe D1 Prešov, západ – Prešov, juh,” tvrdí rezort.

S približne deväť mesačným omeškaním bol tiež v septembri prerazený najdlhší diaľničný tunel na Slovensku – Višňové. Ako však na svoju obhajobu uviedol rezort dopravy, “množstvo stavebných objektov má ešte vyššie meškanie.”

Minulý rok sa tiež definitívne uzavrelo trasovanie posledného úseku D1 Turany – Hubová medzi Bratislavou a Košicami. Intenzívne sa tiež podľa rezortu pracovalo na  úseku D4 R7, “kde boli tiež problémy.”

V roku 2019 sa dokončí niekoľko očakávaných úsekov

Tento rok by mal byť v porovnaní s tým minulým, aspoň čo sa dostavby diaľničných úsekov týka, diametrálne odlišný. Páska by sa mala strihať hneď niekoľkokrát a na viacerých miestach Slovenska. Dokončený má byť úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Stavba je súčasťou severného ťahu diaľnice D1 a po jej dobudovaní by mala motoristom ušetriť 10 minút času. “Diaľnica odľahčí dopravu na cestách prvej triedy a prispeje k vytvoreniu lepších životných podmienok pre Žilinu a jej okolie,” uvádza Národná diaľničná spoločnosť. Tá tiež upozorňuje, že cesta dlhá viac ako 11 kilometrov prebieha vo veľmi náročnom geologickom prostredí a jej súčasťou sú aj dva tunely – Ovčiarsko a Žilina. Pôvodne sa rátalo s tým, že úsek bude hotový už vo februári, avšak ako uviedla pre glob.sk hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká, “na základe viacerých zmien vyvolaných účastníkmi v konaní je predpoklad predĺženia lehoty výstavby.”

Koncom roka má byť ukončená aj výstavba dialničného úseku Budimír – Bidovce. Obchvat Košíc má podľa NDS vodičom ušetriť 14 minú času a prispieť k “lepšiemu a bezpečnejšiemu dopravnému spojeniu s východom Slovenska a južnej trasy na Maďarsko.” Dopad má mať tiež na zníženie dopravného zaťaženia na dopravných tepnách v Košiciach. Dialnica má dovedna dĺžku necelých 16 kilometrov.  Podľa rezortu dopravy tu “pokračujú stavebné práce podľa plánu.”

Celkovo ide o úseky v dĺžke viac ako 25,5 kilometra a ich hodnota je približne 430 miliónov eur.

 

Zdroj: NDS

Termíny sa posúvajú, vodiči budú jazdiť pod Strečnom aj naďalej

V tomto roku sa pôvodne počítalo taktiež s dokončením ďalších dôležitých úsekov. Dialničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina, ktorý má umožniť napojenie diaľnice D1 a mesta Žilina, mal byť dostavaný už v júni. Ako však infomovala Ducká, “odovzdanie tohto privádzača komplikujú pomalé práce na nadväzujúcom úseku s tunelom Višňové. Rezort dopravy robí všetko preto, aby bol privádzač otvorený čo najskôr.” 

Páska sa nebude strihať ani v novembri na mimoúrovňovej križovatke Triblavina na diaľnici D1 v úseku Bratislava – Senec tak, ako to bolo v pláne. Podľa rezortu sa predpokladá, že motoristami dlho očakávaná križovatka by mohla byť sprejazdnená koncom roka 2020.

Záver roka sa mal niesť v znamení ukončenia stavby diaľničného ťahu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Vďaka 13 kilometrovej dialnici sa motoristi majú vyhnúť neslávne známemu úseku pod hradom Strečno a ušetriť až 15 minút svojho času. Súčasťou tejto dialnice je aj dobre známy tunel Višňové. Podľa ministerstva je  však už “dnes už je jasné, že na konci roka 2019 určite nebude tento úsek hotový.” Čo s projektom ďalej bude budú vedieť najskôr vo februári. “Pracuje sa s troma variantami riešenia tejto krízovej situácie. Minister s premiérom vyzvali začiatkom decembra minulého roka zhotoviteľa, aby maximálne akceleroval práce, alebo sám zo stavby odišiel,” povedala hovorkyňa rezortu. O možnom termíne dokončenia je tak podľa nej momentálne predčasné hovoriť.

 

Vodiči budú musieť popod Strečno jazdiť aj naďalej. FOTO TASR

Rozostavaných stavieb máme dosť, majú pribudnúť ďalšie

Aktuálne je rozostavaných približne 63 kilometrov diaľnic za takmer dve miliardy eur. Keď sa k tomu pripočíta takmer 60 km dlhý obchvat Bratislavy D4 a s ním súvisiacou cestou R7 stavaný formou PPP projektu, máme podľa rezortu vo výstavbe takmer dvojnásobok – viac ako 120 kilometrov.

Vo výstavbe sú aktuálne diaľničné úseky D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, Budimír – Bidovce, Prešov, západ – Prešov, juh, D3 Čadca Bukov – Svrčinovec, D1 Hubová- Ivachnová,  a privádzač Lietavská Lúčka – Žilina a križovatku Triblavina.

Okrem toho má rezort momentálne rozsúťažené úseky R2 Kriváň  – Mýtna, Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, R3 na úsek Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov, severný obchvat, I. etapa. “Koncom roka 2018 sme stihli vyhlásiť súťaž na obstarávateľa na úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. úsek,” doplnili.

Rezort pod taktovkou ministra Árpáda Érseka chce do konca roka 2019 vyhlásiť ďalších šesť súťaží na zhotoviteľov stavebných prác dokopy približne na 40 km diaľnic a rýchlostných ciest. “Pôjde o jeden úsek na D1, dva na D3, dva na R2 a jeden na R4.  Konkrétne to bude D1 Bratislava – Triblavina, skapacitnenie, na D3 privádzač Brodno – Kysucké Nové Mesto a Zelený most – Svrčinovec, na R2 pôjde o úseky Rožňava – Jablonov nad Turňou, Košice, Šaca – Košické Oľšany I. úsek a na R4 II. etapa severného obchvatu Prešova,” špecifikoval tlačový odbor ministerstva.