Domáce Politika Top

Mladých treba viesť k príprave na obranu vlasti, tvrdí Gajdoš

BRATISLAVA – Mladých ľudí treba viesť k príprave na obranu vlasti a tým budovať vlastenectvo. Myslí si to minister obrany Peter Gajdoš, ktorý tvrdí, že „ak to neurobíme my, urobia to nelegálne skupiny”.

Gajdoš na tému návratu brannej výchovy do škôl hovoril s ministrom školstva Petrom Plavčanom (obaja nom. SNS) a lídrom národniarov Andrejom Dankom. Rezort obrany v tomto smere už začal organizovať branné hry a súboje pre študentov 3. a 4. ročníkov stredných škôl a májové číslo mesačníka Obrana budú distribuovať na stredné a vysoké školy.

Vráti sa branná výchova?

Hovorkyňa ministerstva školstva Ivana Skokanová uviedla, že hľadajú možnosti, ako znovu zaviesť samostatný vyučovací predmet branná výchova. „Považujeme to za veľmi dôležité najmä v smere prevencie proti extrémizmu. Minister školstva bude iniciovať ďalšie stretnutia aj s ministrom obrany tak, aby sme našli najlepší model riešenia,“ uviedla Skokanová.

Hovorkyňa rezortu školstva ďalej dodala, že stále majú záujem o podporu vzdelávania obyvateľstva v oblasti bezpečnosti a v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu v školách, v posilňovaní vlastenectva, rozvíjaní a skvalitňovaní brannej výchovy v rámci nastaveného systému.

Ďalšie projekty

Táto tematika sa v súčasnosti vyučuje v rámci prierezovej témy Ochrana života a zdravia. Na prvom stupni základných škôl sú organizované didaktické hry. Na druhom stupni základných škôl sú to účelové cvičenia v minulosti známe ako branné cvičenia. Konajú sa spravidla na jeseň a na jar.

V stredných školách sa žiaci zúčastňujú na účelových cvičeniach a Kurze na ochranu života a zdravia. Okrem toho si škola môže v rámci disponibilných hodín vytvoriť samostatný predmet zameraný na túto tematiku.

Čo je cieľom?

Ako vysvetlila ďalej hovorkyňa, cieľom je v rámci tejto témy vytváranie správnych postojov žiakov, získanie vedomostí a zručností na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách.

Zameriavajú sa aj na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, dopravných nehôd, živelných pohrôm a prírodných katastrof. Tiež na zvládnutie nevhodných podmienok v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci či terorizmom, dodala.

Foto: SITA