Regióny Bratislava Top

Koronakríza ohrozila bratislavskú parkovaciu politiku. Mestské časti sú skeptické

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Sen o jednotnej parkovacej politike predstavil primátor Matúš Vallo ešte minulý rok. Všetko bežalo ako po masle, viaceré mestské časti vyjadrili ambíciu pridať sa do pilotného projektu a skúsiť si na vlastnej koži, ako to bude fungovať. Potom ale prišla koronakríza a začala diktovať tempo toho, čo sa kedy a ako bude riešiť. Pre magistrát to znamená možné problémy so spustením parkovacej politiky. Čo to bude znamenať pre ľudí?

 

Termín spustenia celomestskej parkovacej politiky sa už viackrát menil. Sprvu sa hovorilo o jeseni 2020, následne o začiatku roka 2021, až sa termín ako-tak ustálil na jar 2021. Podmienky boli určené jasne – na byt sa môžu prihlásiť maximálne 3 autá, pričom tretie bude stáť až 500 eur na rok. Táto parkovacia karta bude platiť iba v tej mestskej časti, kde je byt postavený a jeho obyvatelia v ňom majú prihlásený trvalý pobyt. K rezidentskej karte získa vodič 100 hodín voľného času pre iné vozidlo, ako napríklad opravára, rodinu, či inú návštevu, zároveň získa aj dve hodiny denne parkovania zdarma v inej mestskej časti. Následne bude parkovanie spoplatnené, pričom sa tarifné pásma rozdelia do štyroch zón. Kým v zóne D, čo sú okrajové mestské časti, sa bude platiť 0,5 eura na hodinu, v zóne A, čo sú najvyťaženejšie mestské časti (Staré mesto a centrum), sa bude platiť dve eurá na hodinu. Platiť tu bude pravidlo, čím ďalej od centra, tým lacnejšie. Zóny navrhnú mestské časti. Vallo si od toho sľuboval viac peňazí v mestskej pokladnici, ale aj fakt, že by prinútil tzv. “CP-čkárov” prihlásiť si trvalé pobyty v hlavnom meste. “Pre prichádzajúcich do mesta sa vstup do Bratislavy a odparkovanie auta na 8 až 10 hodín počas práce stane tou najdrahšou alternatívou. Budú tak viac zvažovať, či ísť alebo neísť autobusom, alebo vlakom do mesta,” vysvetlil Vallo.

V prvotnom návrhu bola cena parkovacej karty za prvé vozidlo v domácnosti 49 eur za rok, po novom by to malo byť 39 eur za rok. Zdroj: FB / Matúš Vallo má rád Bratislavu

Problémom je, že nikde nie je napísané, že miesto pred domom jeho obyvatelia aj reálne nájdu. Kým doteraz fungovala možnosť prenajať si verejný priestor za určitý poplatok, pričom išlo o vyhradené miesto, po novom to tak nebude. Parkovacia politika prešla viacerými kritikami, a to najmä pre plán primátora začať odzadu. Napokon sa rozhodol vytvoriť vhodné podmienky pre “mimobratislavských”, ktorí prichádzajú do mesta za prácou – a to pripraviť lepšiu MHD a parkoviská, až potom zaviesť jednotné parkovanie. “Spoplatnené zóny budú len tam, kde je problém zaparkovať, nebolo by fér spoplatňovať miesta, kde sa parkuje bez problémov. Preto sa bude férové parkovanie spúšťať len v konkrétnych zónach, ktoré začneme zavádzať od 2021. Konkrétna zóna sa zavedie, až keď budú na základe predchádzajúcich analýz zabezpečené dostatočne parkovacie kapacity pre rezidentov,” vysvetlil.

Deklaroval, že kým nebude v danej zóne vybudovaných dostatok parkovacích miest, platené parkovanie sa tam nespustí. Pre tých, ktorí do hlavného mesta dochádzajú, sa má do roku 2021 vytvoriť 12 nových záchytných parkovísk v Bratislavskom kraji. “Vznikne 22 kilometrov nových bus pruhov a 39 križovatiek s preferenciou MHD. Dopravný podnik zavedie 80 nových kĺbových autobusov, pribudne 9 expresných liniek MHD a 4 expresné regionálne linky BSK,” dodal.

Po novom chce primátor zaviesť parkovaciu politiku až vtedy, keď budú na to vytvorené vhodné podmienky pre rezidentov aj nerezidentov. Zdroj: FB / Matúš Vallo má rád Bratislavu

Problémy pre koronu

Všetko má svoje ale. Aj do tejto oblasti vo veľkom zasiahla koronakríza. Samosprávy a magistrát v súčasnosti rátajú škody a spustenie parkovacej politiky muselo ísť na druhú koľaj. Naďalej však podľa slov hovorkyne magistrátu Kataríny Rajčanovej na jej spustení intenzívne pracujú. “Termín spustenia v súčasnej situácii však nevieme potvrdiť. Dopady koronakrízy na mesto znamenajú obrovské výpadky príjmov, a preto dnes nedokážeme zodpovedne odhadnúť, koľko financií na jej spustenie budeme môcť alokovať. Momentálne sme uprostred procesu obstarávania softvérového jadra parkovacieho systému a paralelne sa pripravujú ďalšie súťaže na súvisiace služby,” vysvetlila. Podľa jej slov sa súvisiacimi službami myslia projekty organizácie dopravy a dopravné prieskumy pre nové parkovacie zóny, platobná brána, mobilná aplikácia či parkomaty. Ako dodala, počas celého procesu komunikujú aj s mestskými časťami, pričom riešia aj to, kde sa spustia prvé rezidentské zóny. “Petržalka svoj pilotný parkovací systém už spustila na časti svojho územia, v Ružinove je od začiatku roka úspešne spustená rezidenčná zóna 500 bytov, Nové Mesto pripravuje prvú zónu regulovaného parkovania v okolí Tehelnej ulice a v Rači sa tiež pripravuje prvá pilotná zóna,” vysvetlila. Stále však platí, že by sa ostrá prevádzka celomestskej parkovacej politiky mala spustiť v priebehu budúceho roku.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Glob.sk zisťoval, ako na spustenie parkovacej politiky po koronakríze reagujú samosprávy, kde je cez deň a v noci najväčší problém s parkovaním. Ide o mestské časti Staré Mesto, Petržalka, Nové Mesto, Rača, Ružinov, Dúbravka, Karlova Ves, Vrakuňa a Podunajské Biskupice. Všetky zo spomenutých rátajú so spustením celomestského rezidentského parkovania, niektoré sa rozhodli pridať sa do pilotných projektov. Prakticky všetky ale čakajú na to, aký dopad bude mať koronakríza na rozpočet magistrátu hlavného mesta.

Staré Mesto rezidentské parkovanie pomaly spúšťa

Rezidentské parkovanie v Starom Meste, teda v samom srdci Bratislavy, funguje už niekoľko rokov. Nie všetky komunikácie a ulice už však podliehajú rezidentskému parkovaniu. Samospráva sa preto rozhodla postupne, pomaly zavádzať vo svojich uliciach parkovanie pre rezidentov. Naposledy takýto zámer predstavili na ulici Vlčková pod Slavínom. V súčasnosti sa k plánu staromestskej samosprávy vyjadrujú jej obyvatelia. “V roku 2020 plánuje Mestská časť Bratislava-Staré Mesto vyznačiť ďalšie rezidentské parkovanie na miestnych komunikáciách 3. a  4. triedy, ktoré máme v  správe, a  to na uliciach Partizánska, Hlavatého, Bradlianska, Lichardova, Myjavská, Broskyňová, Fándlyho, Mošovského, Žiarska, Krmanova, Hummelova, Javorinská, Zrínskeho, Inovecká, Holubyho, Šulekova (horná časť ulice),” vysvetlil hovorca mestskej časti Matej Števove. Ako dodal, predpokladajú, že do konca roka by mohlo byť vyznačených 373 parkovacích miest, z toho 336 rezidentských parkovacích miest, ostatné miesta sú určené na voľné parkovanie pre nerezidentov Starého Mesta a ZŤP. Celkovo má samospráva rozdelené rezidentské parkovanie na šesť zón.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

“V rámci nich sú vyznačené parkovacie miesta na osemdesiatich miestnych komunikáciách, v správe mestskej časti ide cca o  3 406 parkovacích miest, z toho je 2 653 rezidentských. Tieto parkovacie miesta sa stanú po zavedení jednotnej celomestskej parkovacej politiky súčasťou parkovacích zón,” dodal. Čo sa týka financovania spustenia rezidentského parkovania, to má prakticky celé na starosti magistrát. Ide najmä o dopravné značenia, financovanie spustenia ako takého, maľovanie vodorovných značení, technické vybavenie a podobne. Pridať sa k zámeru primátora plánuje Staré Mesto hneď, ako bude spustená.

Pre koronavírus sa v Petržalke pokazili plány

V Petržalke sa v lete minulého roku spustil prvý pilotný projekt parkovacej politiky, a to v časti Dvory. Mestská časť od začiatku svoje kroky aktívne komunikuje s magistrátom.

“Pri zavedení celomestskej parkovacej politiky nám bude Hlavné mesto SR Bratislava oprávnenú časť výdavkov na petržalskú parkovaciu politiku refundovať, pretože väčšinu vecí, ktoré v rámci našej parkovacej politiky robíme, by v konečnom dôsledku muselo urobiť mesto vo svojej réžii. Vzhľadom na to, že s hlavným mestom v tejto veci od začiatku intenzívne komunikujeme, tak akonáhle mesto zavedie parkovaciu politiku, vieme našu časť po dohode s primátorom preklopiť na ich systém,” napísala hovorkyňa Petržalky Mária Halašková. Práve spomínané parkovanie v Dvoroch však vo veľkom ovplyvnila koronakríza.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Z toho dôvodu mestská časť niekoľko mesiacov nevykonávala kontroly parkovania ani nevyznačovala nové parkovacie miesta. “Ak by neprišlo toto zložité obdobie, boli by sme už s parkovacou politikou ďalej. V súčasnosti však obe činnosti opätovne vykonávame a môžeme skonštatovať, že tam, kde sú už vyznačené parkoviská, to plní svoj účel a prináša výsledky. Z pohľadu celej Petržalky možno ešte nie sú až také výrazné, na to zatiaľ nie je dostatok vyznačených parkovacích miest, no intenzívne vo vyznačovaní pokračujeme a veríme, že to bude mať citeľný efekt,” konštatovala hovorkyňa. V súčasnosti plánujú pokračovať s vyznačovaním parkovacích miest.

Ružinov má rozpracovanú novú lokalitu, Rača sa pripravuje na premiéru projektu

Mestská časť Ružinov spustila rezidentské parkovanie ešte začiatkom tohto roka v lokalite 500 bytov. Podľa hovorkyne samosprávy Tatiany Tóthovej má mestská časť v tejto chvíli rozpracovanú aj lokalitu Nivy a postupne sa začína s prieskumom na Štrkovci, Pošni, Trávnikoch a na Ostredkoch. “Výdavky sa v tejto fáze ešte nedajú odhadovať, závisí to od výsledkov prieskumu. Takisto sa ešte bude musieť definitívne vyriešiť, čo bude financovať mesto a čo mestské časti,” konštatovala hovorkyňa. Podľa jej slov plánuje samospráva v najbližšom období začať s vyznačovaním parkovacích miest pre rezidentov. Z toho dôvodu sa plánujú k zámeru primátora pridať až po tom, čo bude oficiálne celomestské rezidentské parkovanie spustené.

Zdroj: FB / Martin Chren – starosta Ružinova

Obdobne sa na prvú lokalitu v rámci pilotného rezidentského parkovania pripravuje aj mestská časť Rača. Podľa starostu Michala Drotována by sa mala spustiť pre večerné hodiny v oblasti Krasňany. “Aktuálne sa pripravuje dokumentácia, na ktorú má vyčlenených mestská časť cca 20 000 €,” vysvetľuje Drotován. Ako dodal, realizácia celomestskej parkovacej politiky, vrátane značenia čiar, je úlohou magistrátu. “K tejto téme v súčasnosti prebiehajú rokovania spolu  so splnomocnencom Hl. mesta SR Bratislava ohľadom ďalších krokov,” dodal starosta mestskej časti. Spustenie projektu záleží prioritne od magistrátu, plánom Rače je však jar 2021.

Vrakuňa a Podunajské Biskupice počkajú na oficiálny termín

Mestská časť Vrakuňa sa podľa hovorkyne Simony Ivankovej veľmi rada pripojí k parkovacej politike. V súčasnosti však neplánujú žiadny pilotný projekt rezidentského parkovania po vzore Ružinova, Petržalky, Nového Mesta či Rače. V súčasnosti tak rátajú pri sputení jednotnej parkovacej politiky v meste so začiatkom budúceho roka. Všetko však závisí od iných skutočností. “Všetko je závislé od finančných prostriedkov a následky koronavírusu v tomto smere neobišli ani MČ Vrakuňu,” vysvetlila Ivanková. Na základe toho, aké veľké dopady na rozpočet bude mať koronakríza, by zrejme počas jesene chceli pristúpiť ku kresleniu parkovacích boxov a potrebných čiar, či k inštalácii parkomatov. Všetko plánujú robiť koordinovane s magistrátom, pričom sa bude brať ohľad aj na to, ako veľmi zasiahla kríza rozpočet magistrátu.

S pilotným projektom neráta ani susedná mestská časť Podunajské Biskupice. Z toho dôvodu neplánujú ani v rozpočte s možnosťou, že by ešte tento rok spustili rezidentské parkovanie. “Plánujeme počkať na rozsah dopadov jej zavedenia v susednej mestskej časti Ružinov, ako aj v Starom meste, a po ich analýze podnikneme v tejto oblasti patričné kroky,” vysvetlila hovorkyňa Martina Činovská.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Karlova Ves je skeptická, Dúbravka vypratáva verejné priestory

O tom, že za zámer spustiť celomestskú parkovaciu politiku je každá mestská čast, dokázali podľa tlačového oddelenia mestskej časti Karlova Ves mestské časti pri schvaľovaní VZN. “Prevzalo tým na seba veľkú časť bremena a zodpovednosti. Nepodcenili sme situáciu a podarilo sa nám uzavrieť s mestom memorandum o spolupráci, ktorého ťažiskom je príprava na zavedenie celomestskej parkovacej politiky v Karlovej Vsi. V rámci príprav na jej zavádzanie sme spustili proces výstavby nového parkoviska a parkovacieho domu zatiaľ vo fáze ukončovania projektov,” vysvetlil hovorca Branislav Heldes. Poslanci vybrali a v súčasnosti pripravujú ďalšie oblasti s novými dopravnými projektmi, ktoré neskôr môžu plynulo prejsť do celomestského režimu. “Sme skeptickí k dodržaniu termínu 2021 a je možné, že budeme musieť pokračovať ďalšími vlastnými pilotnými zónami na vlastné náklady,” konštatoval na záver hovorca.

V mestskej časti Dúbravka je problém s parkovaním najmä počas večerných hodín. Avšak v súčasnosti sa postupne pripravujú na spustenie ostrej prevádzky celomestskej parkovacej politiky, pilotný projekt nemajú v pláne. “Mestská časť Bratislava-Dúbravka sa postupne pripravuje na parkovaciu politiku. Pokračujeme vo vytváraní parkovacích miest a „upratovaní“ áut na verejných priestoroch,” vysvetila hovorkyňa úradu Lucia Marcinátová.

*Glob.sk k téme oslovil aj samosprávu mestskej časti Nové Mesto. Do uzávierky na otázky neodpovedali.