Domáce Kultúra Spoločnosť Top

Kontroverzná hra, ktorá vyvoláva otázniky. Naozaj vnímame emigrantov len ako čísla?

Zdroj: Archív Štúdio 12

BRATISLAVA – Hra, ktorá nás prinúti aspoň na chvíľu zastaviť a porozmýšľať. Porozmýšľať o tom, čo sa v spoločnosti deje a akí ľudia vôbec sme. Bye bye Barcelona nám dáva dostatok signálov na to, aby sme v sebe niečo zmenili. Naozaj je téma emigrácie stále tabu? A nemôžeme sa náhodou aj my raz ocitnúť v úlohe emigrantov? Súdiť ľudí, ktorí hľadajú nový domov, by mal asi niekto iný.

 

Bye bye Barcelona vznikla v spolupráci Divadla NoMantinels a Štúdia 12 v réžii katalánskej režisérky Montse Bonet. Inscenácia približuje tému ženskej emigrácie do krajiny západnej Európy po otvorení hraníc. Zachytáva Nežnú revolúciu a následných 30 rokov budovania demokracie na Slovensku. Autorka scenára a zároveň aj herečka Mária Karoľová spomína na obdobie socializmu a kapitalizmu. Katalánska režisérka sa neváhala pustiť do tejto inscenácie. Oslovil ju precítený osobný príbeh ženy, ktorá prekonáva prekážky. Očarila ju téma, ale aj herečkina charizma.

Hra je o hľadaní, o odvahe, o poznaní, ale aj o radosti zo života. ,,Je to do veľkej miery môj autobiografický príbeh. Ako človek prechádza od nevinnosti, od spontánnosti až k vážnym životným situáciám a už uvedomelým rozhodnutiam. Keď už to je nielen o dobrodružstve, ale aj o tom, že človek má záväzky v cudzej krajine a musí sa s tým všetkým popasovať,‘‘ povedala pre Glob.sk herečka Mária Karoľová.

 

Monodráma je výpoveď Márie Karoľovej. Zdroj: Archív Štúdio 12

Nemali by sme ich odsudzovať

Počas inscenácie nás autorka hry, ktorá zároveň v hre účinkuje, sprevádza rôznymi témami. Rieši rasizmus, mačizmus, xenofóbiu aj emigráciu. ,,Mala som vnútornú potrebu hovoriť o vážnych aktuálnych témach, napríklad o emigrácii, pretože ja sama som sa ocitla v úlohe emigrantky. V tej chvíli je človek veľmi zraniteľný. Mám pocit, že na Slovensku sa emigranti vnímajú veľmi negatívne, chcela som preto ukázať, že aj my Slováci sa môžeme raz ocitnúť v tejto role emigranta, a preto by sme ich nemali súdiť a odsudzovať. Nemali by sme strácať elementárnu ľudskosť, mali by sme vnímať tých ľudí ako ľudí, nie ako čísla,‘‘ zdôraznila Karoľová.

Každý si v hre nájde to svoje – podľa svojich skúseností a podľa toho, čo v živote zažil. ,,Text má viaceré roviny – je tam retrospektíva, ktorá kladie divákovi otázku, či keď v živote bojujeme za niečo a potom prídeme na to, že to nie je to, čo sme chceli, že sme podľahli ideálom a nechali sa zmanipulovať napr. aj politikmi, nakoľko sme vinní za situáciu, ktorá nastala a nakoľko nie?! Potom je tam rovina už spomínanej emigrácie. Nuž, ale tá ľudskosť je hlavným posolstvom,‘‘ vysvetľuje Karoľová.

 

Ľudskosť je hlavným posolstvom hry. Zdroj: Archív Štúdio 12

Veľká sloboda je obmedzujúca

Predstavenie si prišli pozrieť žiaci základnej školy. Mnohých zaujalo, pretože by v budúcnosti chceli vycestovať do zahraničia. Hovorili o tom, že si nevedeli predstaviť, čo všetko človek musí prežívať a čo vôbec prežíval pred niekoľkými rokmi.

Počas diskusie s herečkou a režisérkou sa niektorí pýtali, prečo práve spojila tému emigrácie s režimami, ktoré boli na Slovensku. Herečka Karoľová zdôraznila, že je dôležité mladej generácii pripomínať aj zlé obdobia, ktoré Slovensko zažívalo. ,,Hlavne Nežná revolúcia bola veľmi dôležitá. Zánik totalitného režimu otvoril úplne nové možnosti, ale zase na druhej strane, ako sa ukázalo, veľká sloboda môže byť niekedy aj veľmi obmedzujúca. Lebo zrazu má človek toľko veľa možností a niekedy je ťažké sa v tom zorientovať. Takže je dôležité o tom hovoriť. Bola by som rada, keby si z mojej monodrámy diváci, a najmä mladí ľudia, odniesli myšlienku, že život je naozaj veľmi krátky a treba si ho užiť. Netreba sa báť vecí, netreba sa báť robiť rozhodnutia a stáť si za nimi, netreba sa báť skúsiť niečo iné,‘‘ dodala.

Tvorivý tím:

  • Réžia: Montserrat Bonet
  • Dramaturgia: Lenka Čepková
  • Scénografia, kostýmy: Dáša Krištofovičová
  • Choreografia: Eva Priečková, Lukáš Bobalík
  • Hudba: Ivana Mer
  • Produkcia: Iveta Konýčková
  • Producent: Robert Pakan
  • Vizuál: Marta Prokopová
  • Účinkuje: Mária Karoľová

 

Podľa Karoľovej je život naozaj veľmi krátky a treba si ho užiť. Zdroj: Archív Štúdio 12

Mohlo by vás zaujímať: