Regióny Košice

Kontroly košickej župy odhalili veľmi zlý stav piatich mostov, opravia ich prioritne

Zdroj: TASR / František Iván

KOŠICE – Mimoriadne kontroly mostov, ktoré realizoval Košický samosprávny kraj (KSK), zistili veľmi zlý stav piatich objektov, ktoré budú musieť prejsť rekonštrukciou. Opravy by mali stáť takmer 3,5 milióna eur, informoval v utorok Úrad KSK.

 

Kontroly vykonal kraj koncom minulého roka po tom, ako v októbri došlo k zrúteniu krajného nosníka na moste v Strážskom pri Krivošťanoch. Zahŕňali 54 mostov konštruovaných z nosníkov typu “Vloššák”, ktoré má kraj v majetku. Podľa výsledkov pri 41 mostoch došlo k zhoršeniu stavebno-technického stavu, v najkritickejšom stave je päť z nich.

Ide o most cez potok Čečanka za obcou Mokrance, most cez záchytný kanál pred obcou Záhor, most cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, most cez poľný kanál pred obcou Topoľany a most cez miestny potok v meste Sečovce. “Na každom z týchto mostov sme z dôvodu zaručenia bezpečnosti cestnej premávky vykonali dočasné opatrenia, akými sú presmerovanie dopravy do jedného jazdného pruhu a zníženie rýchlosti. Podoprieť ešte chceme poškodené nosníky. V súčasnosti sú tieto mosty zaradené do kategórie 6, čo znamená veľmi zlý stav. Ich opravu preto chceme v tomto roku riešiť prioritne. Ich rekonštrukcia bude stáť približne 3.500.000 eur. Nevyhnutná bude výmena nosníkov, hydroizolácie, výmena ložísk a následná oprava vozovky,” uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.

Obmedzenia v premávke

Už na jar by sa mala začať oprava mosta cez potok Čierna voda za obcou Stretava. KSK ešte vlani začal v rámci projektu financovaného z Integrovaného regionálneho operačného programu s rekonštrukciou cesty II/555 medzi Michalovcami, Veľkými Kapušanmi a Kráľovským Chlmcom, ktorého súčasťou bola aj oprava tohto mosta. Projekt z roku 2016 počítal iba s výmenou 15 nosníkov z celkového počtu 30. Kontrolou sa však zistilo, že bude nevyhnutná výmena všetkých nosníkov. Košický kraj aktuálne prepracováva projektovú dokumentáciu tak, aby tento most prešiel opravou v plnom rozsahu.

Projektovú dokumentáciu pripravuje KSK aj na rekonštrukciu mosta M 6860 cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, ktorý je tiež postavený z nosníkov typu “Vloššák”. “Aj tento most bol postavený v 60. rokoch 20. storočia a dnes je už na hranici svojej životnosti. Vodiči prechádzajúci týmto úsekom musia rátať so znížením rýchlosti a s presmerovaním dopravy do jedného jazdného pruhu,” dodal Trnka.

K presmerovaniu premávky do jedného jazdného pruhu a zníženiu rýchlosti došlo aj na moste pred obcou Záhor, na moste pred obcou Topoľany aj na moste cez potok v Sečovciach. Preventívne opatrenia z dôvodu bezpečnosti cestnej premávky budú platiť do ukončenia rekonštrukcií týchto mostov. Správa ciest KSK aktuálne na týchto mostoch v havarijnom stave určuje predpokladanú hodnotu zákazky na projektovú dokumentáciu. Následne musia byť krajským zastupiteľstvom schválené finančné prostriedky na obstaranie projektovej dokumentácie. Tú by chcel mať kraj vysúťaženú a dodanú najneskôr v lete.