Domáce Ekonomika Spoločnosť Domáca

Koniec podvodným praktikám v autoškolách. NAKA si posvieti na vydávanie vodičákov

Zdroj: TASR / Štefan Puškáš

BRATISLAVA – Slovenská komora výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA) v súvislosti s fiktívnym vykonávaním vodičských kurzov je za to, aby autoškoly, ktoré sa na tom podieľali, svoju činnosť skončili. Zároveň sa plne stavia za stanovisko Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) v týchto prípadoch. Predseda SKVZA Jaroslav Prekop o tom v pondelok informoval agentúru SITA v reakcii na to, že ministerstvo dopravy a Národná kriminálna agentúra (NAKA) začali kontrolu vo vybraných autoškolách, ktoré vydávali vodičské oprávnenia pre osoby bez toho, aby sa fyzicky zúčastňovali na výučbe a výcviku. Vodičské kurzy vykonávali fiktívne pre osobné a nákladné vozidlá, ako aj pre autobusy a traktory.

 

“Neviem si predstaviť žiaka, ktorý neabsolvoval výcvik v autoškole a napriek tomu splnil skúšku úspešne. SKVZA navrhuje, aby žiakom, ktorí neabsolvovali výcvik, bol odobratý vodičský preukaz,” uviedol Prekop. Dôvod je podľa neho jediný, nesplnili podmienky na jeho získanie. “Výsledky kontrol je potrebné zverejniť v plnom znení. Musí to byť odstrašujúci príklad pre všetkých prevádzkovateľov autoškôl,” upozornil predseda SKVZA.

Prevádzkovatelia autoškôl sa niekoľkokrát obrátili na komoru s otázkou, prečo bol zavedený Jednotný informačný systém v cestnej doprave (JISCD) do procesu výcviku. “Odpoveď je v tomto prípade jendoznačná – aby sa takéto spôsoby výcviku vylúčili. S odborom dopravy ministerstva dopravy za účasti HAKA (aplikácia na hľadanie kradnutých áut) kontrolovali výcvik od roku 2016. To znamená, že v tomto čase nemuseli autoškoly používať JISCD, ktorý tento spôsob výcviku vylučuje, neumožňuje,” poznamenal Prekop. Ako dodal, je zjavné, že na tomto spôsobe výcviku mali svoj podiel aj skúšobní komisári, ktorí museli s autoškolami spolupracovať.

Ministerstvo dopravy a výstavby v piatok 20. septembra informovalo, že v spolupráci s NAKA začalo kontrolné akcie vo vybraných autoškolách. Týka sa to autoškôl, ktoré sa podieľali na vydávaní vodičských oprávnení pre osoby bez toho, aby sa fyzicky zúčastňovali na výučbe a výcviku. “Bezpečnosť na cestách je pre nás prioritou a je neakceptovateľné, aby niekto takýmto zásadným spôsobom obchádzal platné predpisy,” povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Mos-Híd). “Potvrdzuje sa, že kontrolné mechanizmy, ktoré sme v minulosti spustili, sú úspešné a chcem všetkým odkázať, že neustúpime. Ani pri kontrole autoškôl, ani pri kontrole staníc technickej kontroly,” uviedol Érsek.

Vodičské kurzy vykonávali fiktívne pre osobné a nákladné vozidlá, ako aj pre autobusy a traktory.Zdroj: TASR / Rudolf Bihary

Ministerstvo dopravy poukázalo na reálne podozrenie, že uvedené konanie bolo úzko spojené s korupčným správaním zúčastnených osôb podieľajúcich sa na procese získavania vodičského oprávnenia. Národná kriminálna agentúra už v tejto súvislosti zadržala niekoľko osôb podozrivých z brania úplatkov. “Účastník vodičského kurzu získava v autoškole potrebné teoretické vedomosti a praktické zručnosti na vedenie motorového vozidla. Absolvovanie vodičského kurzu v autoškole a úspešné vykonanie skúšky sú preto najdôležitejšími z podmienok na získanie vodičského oprávnenia,” upozornila hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. Preto konanie takýchto autoškôl môže mať podľa nej fatálne následky, keďže osoba, ktorá sa nezúčastnila teoretického ani praktického výcviku, ohrozuje seba a hlavne aj iných účastníkov cestnej premávky.

“Vzhľadom na to, že kontrolami v oblasti autoškôl sú zisťované závažné nedostatky, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky bude intenzívne vykonávať kontrolnú činnosť v autoškolách a prísne postihovať protizákonné konanie, ako aj sprísňovať sankcie, ktoré budú mať za následok zrušenie takýchto autoškôl, a teda v konečnom dôsledku aj pozitívny vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,” dodala Ducká.