Ekonomika Zahraničná Top

Konečne dobrá správa pre Boeing. Chystá sa návrat lietadiel do prevádzky

Na snímke nové lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre indickú spoločnosť Jet Airways po štarte na skúšobný let z firemného letiska v americkom Seattli 10. apríla 2019. Zdroj: TASR/AP

KOLÍN NAD RÝNOM – Po dvoch leteckých katastrofách dvoch Boeingov 737 Max a po následnom uzemnení všetkých strojov tohto typu na celom svete sa zdá, že konečne dôjde k nejakému pokroku. Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) má pre koncern dobrú správu.

 

Tento rok ešte Boeing 737 Max nebude môcť v Európe vzlietnuť na komerčný let – to je viacmenej isté. Dôvodom je aj to, že EASA ohlásila, že vykoná vlastné testovanie lietadla. Tým sa môže celý proces opätovného pripustenia do prevádzky v Európe spomaliť. Pretože ako prvý stroj skontroluje americká Federálna správa letectva (FAA).

Rozhodnutie možno už v januári 2020

Dobrou správou pre leteckého výrobcu však je, že o možnom povolení opätovného uvedenia do prevádzky typu 737 Max môže EASA rozhodnúť už v januári 2020. Dovtedy sú naplánované testovacie lety EASA, počas ktorých bude stroj kontrolovaný “do poslednej skrutky”. “Z môjho pohľadu by sa tak mohlo stať začiatkom budúceho roka – ak všetko dobre pôjde,” uviedol pre Reuters šéf agentúry EASA Patrick Ky. Očakáva sa, že v decembri sa vykonajú skúšobné lety, v ktorých sa otestuje riadenie lietadla.

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Keďže ako prvá bude stroj testovať FAA, vyjadrenie šéfa EASA, ktorý hovorí o niekoľkých týždňoch (a nie mesiacoch) do rozhodnutia, naznačuje, že 737 Max by mohlo v USA vzlietnuť už v tomto roku. Či však naozaj dôjde v Spojených štátoch k opätovnému uvedeniu stroja do prevádzky ešte tento rok a v Európe v januári budúceho roka, nie je celkom isté. Už aj vzhľadom na nedávno zverejnenú internú komunikáciu z roku 2016. V nej sa bývalý testovací pilot Boeingu sťažoval svojim kolegom, že lietadlo sa na simulátore správalo ako bláznivé. Následne mal oklamať FAA vo veci požiadaviek na ďalší tréning posádok. Ako je známe, v dôsledku tlaku na rýchle uvedenie do prevádzky Boeing tvrdil, že piloti nepotrebujú špeciálny výcvik na nový model lietadla.

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Politika nebude mať žiadny vplyv

Šéf agentúry EASA Patrick Ky tiež zdôraznil, že politika nebude mať žiadny vplyv na schvaľovací proces Boeingu 737 Max. Medzi USA a Európou sa rozhorel spor o subvencie pre výrobcov lietadiel. Spojené štáty uvalili po rozhodnutí Svetovej obchodnej organizácie (WTO) clá na stroje Airbus. Európa pohrozila odvetnými clami, hneď ako WTO rozhodne v podobnom prípade aj opačným smerom. Výrobcovia lietadiel boli totiž na oboch stranách Atlantiku roky finančne podporovaní tamojšími vládami.

Ky však vysvetlil, že opätovný schvaľovací proces modelu 737 Max sa bude výlučne sústrediť na technické detaily. Politika nebude hrať žiadnu rolu.

Pre Boeing by bolo určite dobrou správou, keby mohol 737 Max už od januára v Európe opäť lietať. Podobne by boli spokojní aj jeho najväčší európski zákazníci, ako sú TUI, British Airways, Norwegian, ale aj Ryanair. Či k tomu napokon dôjde, je momentálne stále vo hviezdach. Okolo spôsobilosti stroja totiž stále visia otázniky. Letecký úrad USA zatiaľ nedokázal odhadnúť, kedy je reálne opätovné pripustenie lietadla do prevádzky.

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP