Domáce Komentáre a názory

Komentár Róberta Chovanculiaka: Výdavky štátu

BRATISLAVA – V roku 2012 sa začalo v Tepličke nad Váhom budovať tzv. intermodálne prekladisko, kde sa má jednoducho premiestňovať tovar z kamiónov do nákladných vlakov a naopak.

Plány hovorili o premiestnení 500 000 ton tovaru ročne a malo obslúžiť celý Žilinský kraj a severné okresy Trenčianskeho kraja, ako aj severozápadnú časť Česka a Katovického vojvodstva. Pričom netreba zabúdať, že prekladisko stojí približne kilometer od vlastného prekladiska KIA Motors Slovakia a cca 5 kilometrov od prekladiska v Žiline. Terminál sa nakoniec úspešne podarilo postaviť v roku 2015 a spolu s tým aj celý priemyselný komplex, súčasťou ktorého je administratívna budova, dve koľaje, ktoré sú obsluhované dvoma portálovými žeriavmi, prístupová komunikácia, inžinierske siete a spevnené plochy na uskladnenie kontajnerov a parkovanie kamiónov. Štát financoval jeho výstavbu z eurofondov. Súčasťou ich čerpania boli aj dopredu určené podmienky, že terminál v Tepličke nad Váhom nesmie prevádzkovať štát, ale súkromní prevádzkovateľ. Celkové náklady na jeho výstavbu boli vo výške 25 mil. eur, pričom 85% bolo hradených z fondov EÚ. Od roku 2015 sa tak začal proces prípravy projektu a prípravy vyhlásenia súťaže na prenájom prekladiska na 30 rokov. Z nejasných dôvodov trvalo dva roky, kým sa ŽSR podarilo vypísať súťaž na prevádzkovateľa prekladiska. Súťaž skončí vo februári, snáď sa niekto prihlási. Minimálna cena za prenájom prekladiska bola stanovená na 348 tis. eur. (za 30 rokov 10mil. eur) Prekladisko však už dva roky stojí a potrebuje údržbu. Tá stála minulý rok skoro 70 tis. eur.

iness.sk, 09.04.2018

Autor: INESS / Róbert Chovanculiak, Foto: iness.sk