Komentáre a názory Top

Komentár Mateja Hlôšku: Už to konečne kúpte, hejslováci

Stále rovnaká odrhovačka. Stíhačky, MiGy, debaty odborné aj menej odborné. Vraj načo je nám supersonické letectvo, však sa to na Slovensku ani neotočí (ale otočí), vraj načo je nám vôbec letectvo, však sme malí (Izrael je menší). Vraj zostaňme pri MiGoch, však na leteckých dňoch lietajú najkrajšie (a dymia ako Admirál Kuznecov).

Problém je najmä v tom, že tieto veci riešia politici. Je v tom priveľa emócií, drístov o prevádzkových nákladoch. Treba to nechať na odborníkov, podľa možnosti odborníkov na vojenské letectvo. Sledujem tieto tančeky od roku 1998. Samé štúdie uskutočniteľnosti, lobisti od výrobcov lietadiel si podávajú kľučky u vládnych špičiek, mediálna masáž, korumpovanie novinárov.

Boli tu názory od vojenského pilota, vysokopostaveného, že nadzvuky netreba, lebo tí orli dvojocasí (tí čo majú potešenie lietať na MiG29) by sa aj tak nedokázali preškoliť na iný stroj. Že MiGy možno nosia najlepšie rakety na manévrový vzdušný boj, ale k tomu aj tak nikdy nedôjde a preto treba nakúpiť britské Hawky. Také Hawky, aký v roku 1999 katastrofálne havaroval na bratislavských leteckých dňoch pri banálnom lopingu. Také Hawky, ktorým nestačí na obrat  ani celá obloha, a to ani keď letia holé-bosé . Áno, tu vážne istý čas hrozilo, že tie nelietadlá kúpime na ochranu vzdušného priestoru.  Potom tu boli debaty o zapožičaní Gripenov. A kadečo ďalšie. Pritom ženy a stíhačky sa nepožičiavajú. Chlapci z americkej ambasády aj z veľkého európskeho konzorcia sa išli pretrhnúť, aby presadili svoje záujmy. A stále bolo cítiť pach korupcie, lobingu a ďalších vecí, ktoré nám vzdušný priestor neochránia.

Aktívni piloti majú nárok na mizernú morálku. Majú nárok na veľmi formálny výkon služby. Kto videl ich súpravu na prežitie, ktorú si vozili koncom deväťdesiatych rokov pri katapultáži so sebou, tak neuverí vlastným očiam. Tak, ako jeden minister obrany, keď som mu na konšpiračnom stretnutí ukázal bakelitovú konzervu, bakelitový nožík. Veci, ktoré by mali pomôcť katapultovanému pilotovi zvládnuť následky havárie, prežiť v ťažkých klimatických a terénnych podmienkach. Určite nie je dobrý pocit lietať na takmer 40ročnom stroji s vedomím, že v prípade problému máte k dispozícii bakelitový nápoj a bakelitovú vysielačku.

Hovorím o období, keď armádu a vojenské letectvo prevzala Dzurindova garnitúra po SNS. Po tej SNS, ktorá teraz znova rieši lietadlá a tie ďalšie veci. Preboha, zoberte tam expertov z Izraela a už s tým niečo spravte. Ak sú pre Izraelcov dobré F16, kúpte ich. Ak sú dobré F35, kúpte ich. Alebo sa na to vykašlite a preškolíme pilotov na vypúšťanie šarkanov. A tým najelitnejším kúpime cez Aliexpres drony.