Domáce Top

Komentár Mateja Hlôšku: Najväčšia diera je Prievidza

Železnice nedávno spustili verejné testovanie aplikácie pre cestujúcich. Niečo podobné, ako poskytujú už dlhé roky weby CP.  Nás však zaujímali iné služby, ktoré by uvádzaniu mobilných aplikácií mali logicky predchádzať. Internetové pripojenie v súpravách. Darmo je na hlavnom ťahu BA-KE wifina v každom vozni, keď na iných úsekoch wifinu chytíte len na stanici, keď pri Vašej súprave stojí  vlak Regiojet so silnou wifinou.

Náš záujem sa sústredil na trasu Bratislava-Pievidza. Úsek z hľadiska kilometrov ani nie veľmi dlhý, ale z hľadiska rýchlosti a dĺžky cestovania je to porovnateľné s trasou Bratislava – Liptovský Mikuláš. Lebo 150 kilometrov za tri hodiny, to je priemerná rýchlosť  50km/h, to dá trénovaný cyklista.  Vlak stojí doslova pri každej silážnej jame. Preto súpravy na tejto trase železničiari radšej nazvali „regionálny rýchlik“. Aby to nemuseli nazvať výstižnejšie „električka“. Za tri hodiny by človek mohol stihnúť veľa naozaj vecí, keby mal k dispozícii internet.

Zo železničnej spoločnosti nám hovorca Tomáš Kováč situáciu vysvetlil takto: „… veríme, že sa nám to v priebehu nasledujúcich rokov podarí aspoň čiastočne zmeniť.  Momentálne disponujeme 236 vozidlami s možnosťou bezdrôtového pripojenia k internetu, z čoho 61 ks tvoria ucelené súpravy vlakov pre prímestskú dopravu a 175 ks tvoria vozne, ktoré sú prevažne nasadzované na vlaky diaľkovej dopravy, ale využívajú sa aj na vlaky prímestskej dopravy.   Je potrebné  zdôrazniť, že pri 1 500 vypravených vlakoch denne nie je v silách ZSSK, aby boli vo všetkých vlakoch radené vozne s možnosťou pripojenia na internet, a ohľad treba brať aj na technické a finančné možnosti, ktoré s touto službou súvisia.“

A my dodáme, že železničiari nemajú dôvod  zlepšovať svoje služby. Na uvedenom úseku neexistuje konkurencia, súpravy sú beznádejne plné, cestujúci nemá na výber.