Komentáre a názory Politika Prezidentské voľby Top

Komentár Martina Lengyela: Čaputová stále nemá vyhraté, Šefčovič nič stratené. Rozhodne účasť

Z jediného zverejneného prieskumu pred 2. kolom prezidentských volieb, ktorý robila agentúra MEDIAN pre verejnoprávnu televíziu sme sa dozvedeli, že pomer síl Čaputová a Šefčovič je približne 60% ku 40% a že účasť v druhom kole dosiahne 44%, teda mierny pokles oproti prvému kolu.  Pokles je logický,  pretože veľké percento voličov Kotlebu a Harabina je znechutených z výsledku a radšej zostanú doma.

 

Naratív v médiách a z úst politických analytikov je väčšinou o tom, že o výsledku je viac menej rozhodnuté a Slovensko bude mať prvú prezidentku. Napriek tomu, že tieto názory sú logické,  skúsim sa pozrieť aj na to, či môže ešte Zuzana Čaputová prehrať. Tento článok nepíšem ako volič jedného z kandidátov, či politický komentátor, ale ako niekto kto má skúsenosť z tvorby stratégie a taktiky politických kampaní. V každej volebnej kampani treba mať vždy oči otvorené a nevylúčiť nič. Nepochybujem, že nad touto možnosťou stále rozmýšľajú aj stratégovia Zuzany Čaputovej, ktorí mimochodom odviedli pred prvým kolom excelentnú prácu.

Podľa dát Medianu má dnes Zuzana Čaputová 1,14 mil. voličov a Maroš Šefčovič 720 tisíc.  Pri nameranej predpokladanej účasti 44% (1,9 mil) voličov. Tieto čísla berú do úvahy rozdelenie voličov neúspešných kandidátov a teda súčasný (nameraný) stav síl oboch kandidátov.

Kandidátka Zuzana Čaputová. Zdroj: TASR / Martin Baumann

Môže Čaputová prehrať? Môže. Kľúčom je voličská mobilizácia, ktorej v každej kampani ako stratégovia venujeme veľkú pozornosť. Prehrať môže, ak by volebná účasť narástla na 53 až 55 percent a boli by to voliči práve Maroša Šefčoviča, ktorí by túto vyššiu účasť dokázali vygenerovať. Pri takomto scenári by Šefčovič Čaputovú predbehol a stal sa slovenským prezidentom s približne 1,2 mil. hlasov. Je takýto obrat možný? Áno je, stáva sa to, ale väčšiu šancu má protisystémový kandidát alebo kandidát so silnou agendou zmeny.

 

Kandidát na prezidenta Maroš Šefčovič. Zdroj: archív

Nuansa mobilizácie voličov je vždy v tom, ako zostať takpovediac neviditeľne pod radarom a mobilizovať svojich voličov a nie voličov protikandidáta, čo sa môže veľmi ľahko stať. Zuzana Čaputová ide do posledných dní kampane s posolstvom, že … „spolu to dokážeme“ a Maroš Šefčovič ide do finále s tézou „prezident pre silné Slovensko“. Už o niekoľko dní uvidíme, čo vo finále zaberá viac.

 

V posledných dňoch kampane mal každý volebný tím svoju vlastnú agendu. Tím Zuzany Čaputovej hovorí svojim voličom, že nič ešte nie je vyhraté a rozhodnuté. Tím Maroša Šefčoviča musí svojich presvedčiť, že nič nie je stratené a víťazstvo je možné.  Krásou a drámou volebnej kampane je, že obe tvrdenia sú pravdivé. Do momentu kým sa nezavrú volebné miestnosti.

*Autor je stratég politických kampaní, bývalý novinár, zakladateľ prvej spravodajskej televízie TA3