Komentáre a názory Top

Komentár Jána Bazovského: Gól do vlastnej diaľničnej siete

Zdroj: archív Jána Bazovského

Vždy, keď dôjde k náhlej zmene na slovenských cestách, vodiči spozornejú. Aby sme si rozumeli – nie preto, že im to prikazujú pravidlá – ale z celkom iného periodického dôvodu. Keď sa na uliciach v obciach a mestách objavia nové asfaltové koberce – pozor, blížia sa komunálne voľby. Keď je na viacerých úsekoch ciest kvôli rekonštrukcii obmedzená premávka – pozor, blížia sa voľby do vyšších územných celkov. Keď politici strihajú pásky na novom troj- či štvorkilometrovom úseku diaľnice, hneď je jasné, že pred dverami sú parlamentné voľby. V tom čase sa zo Slovenska stáva jeden obrovský ring, v ktorom neplatí zákon o cestnej premávke, vlastne žiaden zákon a, dokonca, ani elementárne zásady morálky a slušnosti. Lebo hrajú politici.

 

Dosť dlho sa o miliardové zákazky hrá aj na ihriskách diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest prvej triedy. Urputný zápas o diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami nemá ani po takmer tridsiatich nekonečných rokoch víťaza. Má len nespokojných divákov a spokojných hráčov –  účtovníkov politických strán, do pokladníc ktorých pravidelne prúdia financie zo spackaných tendrov, nedokončených a predražených stavieb. Všetok tento marazmus vládnucich strán sa jej, viac či menej vydarení reprezentanti, snažia prekrývať novými a novými sľubmi, že v roku 2020 to určite budeme mať po diaľnici z Bratislavy cez Žilinu do Prešova len na skok. Z celkovej koncepcie balamutenia motoristov sa úplne vymyká návrh predsedu Národnej rady Andreja Danka o zrušení poplatkov za užívanie diaľnic pre vozidlá do 3,5 tony. Vraj, keď nemáme postavené diaľnice, nemáme ani čo štátu platiť. Tomu štátu, o ktorého zákonoch štyri roky rozhodoval, viedol parlament a spolupodieľal sa na politickej moci. Riadenie štátu radšej nespomínam lebo, ak by bol autom, už je dávno rozbitý v priekope.

Budíček týždeň pred voľbami robí svoje. No skôr než opozícia sa zobudili šéfovia Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorých sa zrušenie poplatkov týka. Pustili sa do srdcervúceho náreku, že tých 80 miliónov eur vyberaných ročne od vodičov osobných vozidiel im bude až tak chýbať, že nedokážu riadne zabezpečiť chod spoločnosti, splácať úvery a rozbehnuté investície a nakoniec môžu skončiť v platobnej neschopnosti. Pri miliardových obratoch a najväčších investíciách v histórii Slovenska je pre nich 80 miliónikov len taká menšia vlnka v mori. Veď len o čosi viac, 85 miliónov eur, zaplatili štátu majitelia motorových vozidiel v minulom roku na poplatkoch za vykonanie zmien v policajnej evidencii. Národnej diaľničnej spoločnosti budú tie prostriedky zrejme chýbať na štedré platy, odmeny a iné benefity. Preto toľko kriku.

Nezmyselnosť tohto návrhu z kategórie predvolebných sľubov spočíva v tom, že hneď aj po prijatí zákona tento nadobudne účinnosť až v budúcom roku. Vôbec nie je isté, či po voľbách nová parlamentná väčšina zákon nezruší a nevráti poplatky do pôvodného stavu bez výraznejšieho odporu motoristickej verejnosti. Ju trápia hlavne čierne diery pravidelne ukrývané v dierach plánovaných alebo rozostavaných tunelov. Bezplatné vstupné divákov na pomyselné asfaltové ihrisko nenaláka. Na tom ihrisku totiž treba odpískať veľa, veľa trestných kopov. V predvolebnej kortešačke je takýto nápad len gólom do vlastnej diaľničnej siete. O to tragickejší, že si ho dal sám kapitán družstva.