Domáce Komentáre

Komentár INESS: Slovenská národná vláda

BRATISLAVA – Súčasná vláda sa nedá za rok 2017 v mnohých veciach pochváliť.

Každý mesiac sme síce mohli počúvať o znižovaní nezamestnanosti, dobrom hospodárskom raste a iných ukazovateľoch, ale sľubované reformy školstva či zdravotníctva sú v nedohľadne. Za čo ale môžeme vládu ,,pochváliť“ za tento rok je, že sa vrhla na budovanie národného povedomia cez rebranding názvov štátnych inštitúcií. Za posledný rok sme spozorovali, že už máme národného prepravcu (Železničný spoločnosť Slovensko NÁRODNÝ PREPRAVCA), národné výstavisko (Agrokomplex NÁRODNÉ VÝSTAVISKO) a aj národnú zoologickú záhradu (Národná zoologická záhrada Bojnice).

Pochlapilo sa aj Ministerstvo zdravotníctva a značku ,,národný“ bude niesť od januára 2018 aj detská nemocnica na Kramároch, ktorá sa bude nazývať: ,,Národný ústav detských chorôb.“ Každá zmena názvu bola inak prezentovaná. Jedni získali zmenu názvu ako vďaku zamestnancom, ďalší očakávajú zásadné zmeny fungovania inštitúcie a zároveň podmienok v nej alebo práve v tomto roku zistili, že ich služby presiahli regionálny charakter.

Rebranding je dôležitou súčasťou každej obchodnej stratégie podnikateľa a tak by to malo byť aj v prípade štátnych podnikov. Veľa firiem využíva pri budovaní značky odborné konzultácie s marketingovými spoločnosťami, aby zabezpečili efektívne využitie vynaložených prostriedkov. O budovaní značky ,,národný“ sa neviedla žiadna diskusia a ani o nej nerozhodoval odborný manažment štátnych podnikov. Na tieto zmeny postačilo, že máme politickú stranu, ktorá sa hrdí tiež touto značkou. Ak by ďalej pokračovali tieto neuvážené zmeny, po pár rokoch sa všetok štátny majetok môže ,,pýšiť“ symbolom národnosti.

Prinesie takýto rebranding nejakú hodnotu za peniaze? Práve tú sa vláda snaží v používaní verejných výdavkov prezentovať. Nielen že sa každý oprávnene spýta, na čo všetko sa peniaze použijú, okrem nových pier, vizitiek a iných reprezentačných nástrojov, ale aj načo je táto zmena vlastne dobrá. Jedna skupina by mohla povedať, že na budovanie národnej dôvery a dôvery v štát. Druhá by hľadala s novým názvom nového ducha. Ak sa ale nebudeme pozerať na tieto zmeny cez ,,ružové okuliare“, zistíme, že ani jeden dôvod nie je opodstatnený. Ani nemecká kvalita služieb a japonská rýchlosť vlakov sa zrazu nespojili a nepomohli vytvoriť nového ducha železníc. Dokonca sa ani žiadna značka ,,národný“ nestala najobľúbenejšou značkou na Slovensku, ale stal sa ňou Regiojet.

O chvíľu tu možno budeme mať Národného leteckého prepravcu. Čo ešte môžeme zmeniť na národné? Ešte zostáva dosť štátnych podnikov alebo organizácií, ktoré nemajú v názve známku národnosti.  A čo si želať do roku 2018? Aby budovanie značiek v štátnych podnikoch začalo kvalitou poskytovaných služieb, ktorá je základným kameňom budovania dôvery. Na to meniť názvy skutočne netreba.

iness.sk, 05.01.2018

Autor: INESS / Jakub Zeman, Foto: iness.sk