Domov » Kategórie » Domáce » Kauza zrušenej relácie Reportéri: Kontroverzný začiatok Rezníka v RTVS

Kauza zrušenej relácie Reportéri: Kontroverzný začiatok Rezníka v RTVS

BRATISLAVA – Krok, ktorý rozbúril hladiny slovenskej žurnalistiky a politiky hneď zo začiatku nového roka. RTVS pod vedením svojho nového šéfa Jaroslava Rezníka totiž oznámila zmeny v relácii Reportéri, po čom nasledovali ostré reakcie z viacerých strán.

Zastavenie investigatívnej relácie je na pretrase od pondelka 8. januára, pričom od 15. januára funguje zlúčená s reláciou venovanou občianskej publicistike Občan za dverami. Vedenie RTVS však vytrvalo odmieta, že by Reportérov zrušilo – len vraj chce, aby sa formát zmodernizoval.

„Sekcia výskumu programu a vývoja formátov sa medzitým bude zaoberať zmenou súčasného formátu relácie Reportéri tak, aby zodpovedala aktuálnym požiadavkám moderného investigatívneho formátu a aby sa vo vynovenej podobe znova objavila v pravidelnom vysielaní RTVS,“ uviedla hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková.

Jaroslav Rezník – Foto: SITA / Diana Černáková

Búrka nevôle

Krok RTVS ale vyvolal búrku nevôle ako v opozícii, tak aj medzi samotnými redaktormi. „Ideálne to nebolo ani za predchádzajúceho vedenia RTVS. Ale spôsob, akým RTVS vysvetlila zrušenie relácie Reportéri, hovorí jednoznačne, že investigatívna žurnalistika, ktorá sa nezľakne ani predsedu vlády či predsedu NR SR, v tomto takzvanom verejnoprávnoprávnom médiu končí,“ uviedla strana SaS.

Redaktori relácie vyjadrili nesúhlas aj otvoreným listom, ktorý zaslali minulý piatok. Rozhodnutie im Rezník mal povedať na vôbec prvom oficiálnom stretnutí po jeho nástupe do funkcie. „Súčasne sa ohradzujeme proti oficiálnemu stanovisku RTVS, ktoré sa týka dôvodov pozastavenia relácie. Medializované tvrdenia považujeme za nekorektné a faktami nepodložené,“ píše sa v liste, ktorý podpísali Ivan Brada, Pavol Fejér, Soňa Gyarfašová, Lýdia Kokavcová, Juraj Mravec, Tomáš Mrva a Katarína Začková.

Podporu svojim kolegom vyjadrili aj redaktori RTVS, ako napríklad Zuzana Kovačič Hanzelová, Gabriela Kajtárová či Michal Katuška. Medzinárodná organizácia Reportéri bez hraníc sa zas vyjadrila, že zrušením Reportérov je nezávislosť verejnoprávnej televízie ohrozená.

Znepokojený Maďarič

Situáciu vnímal so znepokojením aj minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD). Pred minulotýždňovým rokovaním vlády uviedol, že z udalostí má zlý pocit. Podľa neho sa to začalo vyjadrením Andreja Danka, že by chcel zoštátniť RTVS, následne poslanec SNS tvrdo skritizoval redaktorov RTVS. „Netvrdím, že to s tým súvisí nevyhnutne, ale im bola nejakým spôsobom obmedzená práca na zmluvne dohodnutej relácii a potom došlo k zastaveniu investigatívy, “ povedal minister.

Po iniciatíve Konzervatívneho inštitútu M.R. Štefánika vznikla výzva, ktorá s rozhodnutím vedenia RTVS nesúhlasí. Pod verejnú výzvu sa podpísali aj známe osobnosti verejného života ako Peter Zajac, Fedor Gál, Tomáš Janovic, Ján Štrasser, Ľuba Lesná či Daniel Pastirčák.

Marek Maďarič – SITA/Diana Černáková

Je to v Rezníkovej kompetencii, tvrdí Bugár

Na stranu Rezníka sa ale postavil predseda Mosta-Híd Béla Bugár – čiže šéf strany, ktorá pôvodne Rezníka za riaditeľa RTVS nechcela. „Rozhodnutia v súvislosti s programovou štruktúrou RTVS a jej zmenami sú v kompetencii generálneho riaditeľa verejnoprávnej televízie,“ povedal Bugár pre Denník N.

Zároveń však dodal, že už sa to stáva pravidlom, že manžment verejnoprávnej televízie siaha na takéto formáty. Podľa Bugárových slov by investigatíva mala mať na obrazovkách RTVS svoje pevné miesto, riešiť toto rozhodnutie im vraj ale neprináleží. „Politici – zo žiadnej strany – by do programovej štruktúry nemali hovoriť ani formou mediálnych odkazov,“ dodal pre denník.

Béla Bugár – SITA/Diana Černáková

Kvalitatívne nespĺňala štandardy

Hoci relácia počas svojho fungovania získala viacero ocenení, základným dôvodom zmeny formátu je podľa verejnoprávnej televízie kvalita, ktorá vraj nespĺňala štandardy ako vybranými témami, tak ani ich spracovaním. V odôvodnení sa spomína aj množstvo faktografických chýb a nenáležitých uzáverov, čo malo generovať „stále vyšší počet oprávnených sťažností a žalôb“.

Za posledných šesť rokov dostali Reportéri RTVS od Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) dve sankcie najnižšieho stupňa, teda upozornenie o porušení zákona o vysielaní a retransmisii. Vyplýva to z údajov zverejnených na webstránke RVR, ktoré agentúre SITA potvrdila hovorkyňa RVR Lucia Michelčíková.

Zmeny aj v relácii Dejiny.sk

Okrem Reportérov sa ale zmeny dotkli aj relácie Dejiny.sk. Vysiela ju rozhlas na Rádiu Regina a autorsky, moderátorsky a redakčne ju pripravovali Peter Turčík a Róbert Kotian. Podľa RTVS sa ich tím má od februára rozšíriť o ďalších autorov zameraných na ekonomické a spoločenské témy a históriu. RTVS tvrdí, že autorskú dvojicu celkom nezrušili, ale len rozšírili o ďalších ľudí, hoci Turčíkovi aj Kotianovi mali povedať pôvodne niečo iné.

Novoročné vydanie relácie venované rozpadu ČSFR, ktorú odvysielala Dvojka a Rádio Slovensko, kritizoval na sociálnej sieti podpredseda SNS a poslanec národnej rady Anton Hrnko, ktorý vedenie diskusie a výber diskutujúcich označil za „úplné dno“. Minulý štvrtok sa znovu vyjadril k situácii, a to najmä po šumoch, že on a SNS majú vplyv na fungovanie verjenoprávnej televízie. Označil to za „bučanie bratislavskej kaviarne“.

Autor: ph, Zdroj: SITA, Foto: SITA, rtvs.sk, FB / Anton Hrnko

Autor: Redakcia
Tagy