Domáce Politika Kauzy Top

Kauza výstavby tunela Višňového naberá na obrátkach. Štát vypovedal zmluvu, všetko začne odznova

Výstavba tunela sa takmer na dva roky zastaví. Zdroj: TASR –

BRATISLAVA – A je rozhodnuté. Výstavba úseku  D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa definitívne posúva. Bude trvať takmer dva roky, kým štát vôbec uzavrie zmluvu s novou firmou. Zároveň sa už teraz počíta s tým, že zákazka sa predraží. Koľko nás to bude stáť sa zatiaľ nevie. 

 

Vláda dnes na svojom rokovaní schválila dohodu, ktorá oficiálne ukončuje Zmluvu o dielo. Tú uzavrela Národná diaľničná spoločnosť s konzorciom zloženým zo slo­venskej spoločnosti Dúha a talianskej spoločnosti Sali­ni Impregilo. Zhotovitelia neboli schopní dodržiavať harmonogram a štát sa tak rozhodol zmluvu ukončiť po vzájomnej dohode. Tú odobrila aj Európska komisia.

Stavba spomínaného úseku sa tak komplikuje. Ministerstvo v predkladacej správe k návrhu uvádza, že sa pravdepodobne objavia “náklady spojené s dokončením Projektu” a že zároveň budú nútení dodržať “pravidlá verejného obstarávania.” Zároveň však podľa nich ide o najlepšie možné riešenie.

Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, predseda vlády SR Peter Pellegrini a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďuršin počas stretnutia s novinármi na mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka –-Viššňové –-Dubná Skala, 5. decembra 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová

Časť nákladov sa však môže vykryť príspevkom z EÚ, ktorý Slovensko na túto stavbu dostane. Práve z obavy pred stratou tohto príspevku sa ministerstvo dopravy rozhodlo ukončiť zmluvu dohodou a nie jednostranne zo strany NDS. Jednostranné ukončenie by so sebou nieslo riziko straty príspevku, ale aj ešte väčšie oddialenie dokončenia stavby. Mohlo by sa totiž stať, že konzorcium by robilo obštrukcie alebo blokovalo stavbu.

Glob.sk už o situácií na stavbe informoval. Situáciu analyzoval aj dopravný expert Jozef Drahovský, ktorý prirovnal stavbu Višňového k neslávne známemu Branisku.

Stopka na dva roky

Ministerstvo dopravy považuje dnes schválenú dohodu za dobrý krok. “Tým, že sa uzavrela táto zmluva musí konzorcium do 3 mesiacov vypratať stavenisko,” objasnila pre Glob.sk hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. Zároveň sa bude musieť uskutočniť detailná inventarizácia staveniska, kde bude musieť byť zhotoviteľ prítomný.

Následne sa bude vyhlasovať nová súťaž. Podľa Duckej by mala byť zmluva s novým zhotoviteľom podpísaná najskôr do konca roka 2020, pričom cena bude známa až počas súťaže. Je tak veľmi ťažké odhadnúť o koľko sa zákazka predraží. Pritom pôvodne mala byť stavba už dokončená na konci roka 2019.

Množstvo problémov na tomto úseku spôsobila práve verejná súťaž z roka 2014. Hoci cena zákazky sa odhadovala na 900 miliónov, výherné konzorcium tvrdilo, že stavbu postaví za necelú polovicu. Výsledkom boli nedostatočné technické a personálne kapacity na stavenisku, nedodržiavanie harmonogramu stavby a zlá organizácia. To uznalo aj ministerstvo dopravy. “Zhotoviteľ stavby nie je dielo schopný dokončiť najmä z dôvodu podhodnotenej zmluvnej ceny (v čase vysúťaženia však porovnateľnej s inými ponukami), ako aj z dôvodu zlého riadenia stavby,” píše sa v predkladacej správe.

Nie je pritom vylúčené, že NDS bude od zhotoviteľov požadovať pokuty. Čakajú, kedy nárok na ne potvrdí Medzinárodná komisia na riešenie sporov (KRS). Následne ich NDS bude môcť vymáhať. Rovnako konzorcium bude zodpovedať aj za prípadné vady, ktoré mohli na stavbe zanechať.

Pyrrhovo víťazstvo

Podľa opozície nesie vinu aj súčasný minister dopravy. “Za celé toto nesú zodpovednosť poslední ministri Smeru a Mostu Ján Počiatek a Árpád Érsek. Jeden vybral neschopného zhotoviteľa, druhý  od svojho nástupu nekonal. Tak ako mal Mikuláš Dzurinda svoj tunel Branisko, tak má Robert Fico svoj spackaný tunel Višňové,” povedal Ján Marosz z hnutia OĽaNO. Kritizoval aj to, že minister stále nepovedal o koľko presne sa stavba predraží. Zároveň uviedol, že trpieť budú najmô vodiči, ktorí budú ďalšie roky stáť v kolónach pod Strečnom.

Podobne dohodu vníma aj strana Sloboda a Solidarita. „Dohoda, ktorú minister vyjednal s taliansko-slovenským konzorciom, je pre Slovensko nevýhodná. Nielenže zbavuje zhotoviteľa niektorých sankcií, ktoré mu hrozili za neskoré odovzdanie a meškanie jednotlivých fáz stavby, ale Slovensko doslova od neho vykúpi celé stavenisko aj s technickým zariadením za viac ako 15 miliónov eur,“ povedal poslanec NR SR za SaS a tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan.

K tomu ešte podľa Miroslava Ivana treba pripočítať ďalšie náklady na bezpečnostné  a ochranné práce na opustenom stavenisku. „Takáto dohoda je doslova absurdná a nikdy k nej nemalo dôjsť. Minister dopravy mal už dávno vyhodiť šéfa NDS, vstúpiť do celého prípadu a rokovať so zhotoviteľom o príčinách meškania,“ tvrdí Ivan.

Ukončenie v 2023

Minister dopravy dnes povedal že dúfa, že stavbu ukončia čo najskôr a bez zbytočných problémov. “Čo najrýchlejšie potrebujeme toto dielo znovu oživiť. Čiže, vypratať starého dodávateľa a vysúťažiť nového. Ide nám všetkým o to, aby sme ukončili dielo do roku 2023, pretože je financované z európskych fondov. Toto sú najdôležitejšie body, ktoré jednoznačne chceme dodržať,” povedal minister.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin povedal, že základnou snahou je, aby zhotoviteľ v pokoji odišiel zo stavby a boli vyplatení podzhotovitelia. “Na celom postupe – inventúre aj príprave súťaže ideme úzko kooperovať s Európskou komisiou (EK). Celú inventúru musí odobriť nezávislá medzinárodná renomovaná spoločnosť. Všetko chce svoj čas, trpezlivosť, ale musí to byť absolútne transparentné. Dohoda reflektuje určitú časovú os, záväznú pre obidve zmluvné strany,” dodal Ďurišin. Rovnako zdôraznil potrebu dokončiť dielo do konca 2023, aby sme neprišli o peniaze z eurofondov.

 

 

Galéria
Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, predseda vlády SR Peter Pellegrini a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišščin počas stretnutia s novinármi na mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Viššňvé – Dubná Skala 5. decembra 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová
Na snímke projektový manažžér Slovensko-talianskeho združženia Salini Impregillo – Dúha Alessandro Citterio počas stretnutia s novinármi na mimoriadnom kontrolnom dni predsedu vlády SR Petra Pellegriniho a ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka. FOTO TASR – Erika |Ďurčová
Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek, predseda vlády SR Peter Pellegrini a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišščin počas stretnutia s novinármi na mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Viššňvé – Dubná Skala 5. decembra 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová
Na snímke časť rozostaveného diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala počas kontrolného dňa 21. júna 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová
Na snímke časť rozostaveného diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala počas kontrolného dňa 21. júna 2018. Zdroj TASR / Erika Ďurčová
Na snímke časť rozostaveného diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala počas kontrolného dňa 21. júna 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová
Na snímke tunel Viššňové. FOTO TASR – Erika Ďurčová
navigate_before
navigate_next