Regióny Bratislava Domáce GPlus Top

Jedni vybudovali, druhí sa zviezli. Aj taká realita sa skrýva v uliciach hlavného mesta

Zdroj: TASR / Pavel Neubauer

BRATISLAVA – Preplnené ulice, nekonečné hľadanie parkovacieho miesta či hodinové kolóny. Aj taký obraz sa môže vynoriť nejednému Slovákovi pri vyrieknutí názvu hlavného mesta. Dopravná situácia je v Bratislave síce alarmujúca, ale veľmi populárny bikesharing to má zmeniť. Bratislavčania si možnosť zapožičania bicyklu či kolobežky tak obľúbili, že spoločnosti prevádzkujúce podobné služby sa do hlavného mesta len tak hrnú. Magistrát však má pre bikesharingové firmy dvojaký meter. Zatiaľ, čo jedna spoločnosť musela vybudovať sieť dokovacích staníc, tá druhá využila existujúcu infraštruktúru a ušetrila nemalé peniaze. Ako je to možné?

 

Bratislavčania už môžu brázdiť uličky hlavného mesta nielen na žltých či červených bicykloch, ale po novom aj na tých ružových. Nezvyčajná farba, odľahčený rám a konkurenčné ceny. To všetko užívateľov bicyklov českej spoločnosti Rekola láka. Prevádzkovateľ dodal do hlavného mesta 300 bicyklov, ktoré sa predovšetkým nachádzajú v širšom centre, pri železničnej či autobusovej stanici, v mestskej časti Nové Mesto, Petržalka, Ružinov a Karlova Ves. ,,Bratislava pre nás predstavuje akési laboratórium. Teda prvé mesto na Slovensku, v ktorom si chceme vyskúšať, či by náš bikesharing fungoval aj mimo Českej republiky. Skúsenosti z prvých týždňov prevádzky presdčili naše očakávania a veľmi hlasno začíname uvažovať nad tým, že ružové bicykle pribudnú aj v iných lokalitách Slovenska,” povedal pre Glob.sk hovorca spoločnosti Rekola Martin Žarnovický.

 

Pre obyvateľov Bratislavy je aktuálne k dispozícii 300 ružových bicyklov. Zdroj: TASR / Pavel Neubauer

Parkovanie u suseda

Ich vlastné dokovacie či parkovacie stanice po hlavnom meste nehľadajte. Rekola totiž na miesto zdĺhavého a finančne náročného budovania odkladacích miest, využíva už existujúcu infraštruktúru. Filozofiou firmy však nie je zahlcovanie verejného priestoru svojvoľným odkladaním bicyklov. ,,Vyvinuli sme model prevádzky, v rámci ktorého je možné využiť stojany, ktoré sú už v meste vybudované. Každý bicykel je vybavený funkciou GPS, takže aplikácia presne spozná, kam bol bicykel vrátený a či sa nachádza v blízkosti stojanu,” doplnil hovorca Žarnovický.

 

Rekola využíva parkovacie miesta konkurencie. Zdroj: TASR / Pavel Neubauer

Jasná budúcnosť

Ich vlastné parkovacie stanice neočakávajte ani v budúcnosti. ,,Budúcnosťou bikesharingu sú už úplne iné technológie, ktoré sú prepojené s mobilnou aplikáciou. Zároveň vďaka tomu, že nemusíme v mestách budovať komplikované drahé riešenia s dokovacími stanicami, môžeme ušetrené financie využiť na nákup kvalitnejších odľahčených bicyklov a lepší servis,” vysvetlil hovorca spoločnosti Rekola Martin Žarnovický.

Rekola neplánuje kúpu či prenájom mestských pozemkov, na ktorých by vybudovala svoje odkladacie miesta. ,,So spoločnosťou sme v kontakte, tak ako so všetkými dodávateľmi zdieľanej mobility. Postupne vyhodnocujeme a zavádzame zóny, kde budú v budúcnosti parkovať všetky služby zdieľanej mobility. Mapu týchto zón pripravujeme na zverejnenie v priebehu budúceho roka (do leta),” konštatovala pre Glob.sk hovorkyňa kancelárie primátora Bratislavy Katarína Rajčanová.

 

Magistrát Bratislavy víta novú konkurenciu v meste. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Život v harmónii?

V Bratislave však už niekoľko rokov prevádzkuje bikesharing aj Slovnaft, ktorý ako prvý prišiel so systémom zdieľaných bicyklov do hlavného mesta. S otázkou, či nebude prekážať spoločnosti odkladanie ružových bicyklov konkurenčnej firmy aj v blízkosti Slovnaft dokovacích staníc, sa redakcia Glob.sk obrátila na hovorcu spoločnosti. ,,Technické riešenie zámkov na dokovacích staniciach a bicykloch Slovnaft BAjk je špecifické a líši sa od systému uzamykania ďalších bikesharingových služieb v Bratislave. Preto ani nie je technicky možné na staniciach Slovnaft BAjk zadokovať iné bicykle. Užívatelia ďalších služieb zdieľanej mobility by zároveň nemali blokovať priestor dokovacích staníc Slovnaft BAjk a brániť v odkladaní žltých bicyklov,” uviedol pre Glob.sk hovorca spoločnosti Slovnaft Ladislav Prochádzka.

 

Slovnaft o praktikách konkurencie vie. Zdroj: TASR / Pavol Zachar

Odvážne plány

Magistrát hlavného mesta síce vytvoril súhrn pravidiel zdieľanej mobility, avšak tie majú len odporúčací charakter. ,,Naše pravidlá sú dobrovoľné, avšak je nutná spoločná koordinácia s prevádzkovateľmi jednotlivých služieb, ku ktorej ich mesto pravidelne vyzýva. Plánujeme nastaviť limit na počet dopravných prostriedkov, a to sa dá jedine zastropovaním súčasných a každých ďalších takýchto služieb. Pracujeme na analýze koľko zdieľaných prostriedkov mesto Bratislava znesie. V týchto odhadoch nám pomôžu aj dáta, ktoré požadujeme od každého poskytovateľa. Privítali by sme, keby prišla aj služba zdieľaných áut vo väčšom rozsahu, ako je tomu teraz,” uzavrela hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.

Mohlo by vás zaujímať: