Domáce Koronavírus

Inštitúcie neboli podľa NKÚ pripravené na pandémiu. Zdravotné pomôcky nakupovali draho

Zdroj: TASR / František Iván

BRATISLAVA – Kompetentné inštitúcie krízového riadenia vrátane Správy štátnych hmotných rezerv SR neboli dostatočne pripravené na pandémiu nového koronavírusu. Zdravotnícky materiál začali obstarávať až po vyhlásení núdzového stavu, nákupy viacerých kontrolovaných subjektov boli predražené. Vyplýva to z analýzy Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o nákupe zdravotníckych pomôcok.

 

“Alarmujúcim zistením je fakt, že až uznesenie vlády SR z 27. februára rozšírilo zoznam pohotovostných zásob štátu o zdravotnícky materiál. K uvedenému termínu neboli na národnej úrovni k dispozícii žiadne zdravotnícke pomôcky využiteľné pre elimináciu dosahov nástupu epidémie či pandémie,” tlmočil zistenia NKÚ hovorca Marek Papajčík s tým, že Ministerstvo zdravotníctva SR ani Úrad verejného zdravotníctva SR v minulosti nepožadovali vytvorenie týchto zásob.

Úrad v analýze zároveň upozornil, že na SR nebola od roku 2008 zadefinovaná potreba doplniť pohotovostné zásoby o vybrané zdravotné pomôcky.

Viaceré kontrolované subjekty podľa zistení národnej autority nedodržali pri nákupe zdravotníckych pomôcok princípy transparentnosti. Nedostatočný bol aj rozsah zverejňovaných informácií o štruktúre objednávok či fakturovaných sumách. “Porovnanie vývoja cien a analýza realizovaných nákupov ukazuje, že viaceré zdravotnícke pomôcky vrátane chirurgických rúšok, masiek, ale aj rukavíc či ochranných oblekov boli neprimerane predražené,“ spresnil.

Výrazné nedostatky identifikoval úrad pri nákupoch mesta Bratislava. “Zo sumy viac ako 730.000 eur vyčlenenej na riešenie mimoriadnej situácie boli verejne prístupné len informácie o použití 5300 eur,” informuje NKÚ. Za príklad dobrej praxe označil nákupy zdravotníckych pomôcok Banskobystrickým samosprávnym krajom.

Chirurgické masky a rúška podľa zistení NKÚ nakupoval v čase od marca do mája 2020 najdrahšie Bratislavský samosprávny kraj, taktiež mestá Košice a Bratislava.