Spoločnosť Zahraničné

Havárie oboch boeingov majú spoločný prvok. Čierne skrinky odhalili aký

V oboch boeingoch sa pred haváriou aktivoval systém MCAS. (TASR/AP)

BRATISLAVA – Vyšetrovatelia stále pracujú na objasnení havárií dvoch lietadiel Boeing 737 Max 8. Jedno z nich, patriace indonézskej spoločnosti Lion Air, sa zrútilo v októbri minulého roka a druhé v službách Ethiopian Airlines 10. marca. Už dhšie sa hovorí o tom, že jednou z príčin nehôd mohol byť automatický ovládací systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Najnovšie vyjadrenia americkej Federálnej leteckej správy (FAA) toto podozrenie ešte zosilňujú.

Oficiálne vyšetrovanie havárie etiópskeho boeingu, pri ktorom zomrelo 157 ľudí, ukázalo, že pred tým ako sa lietadlo zrútilo, sa automaticky aktivoval automatický systém riadenia MCAS. Odhalila to prvá analýza čiernych skriniek. O výsledkoch vyšetrovania etiópskych úradov informovali FAA na internej porade experti americkej vlády, uviedol to “Wall Street Journal” s odvolaním sa na dobre informovaný zdroj. 

Údaje sú doteraz najsilnejším dôkazom toho, že systém MCAS sa aktivoval pred haváriami oboch lietadiel – tak indonézskeho ako aj etiópskeho. Už predtým informoval etiópsky minister dopravy Dagmawit Moges, že údaje z čiernych skriniek naznačujú, že medzi obidvoma nehodami sú podobnosti.

Stroj Ethiopian Airlines bol už druhým Boeingom 737 Max 8, ktorý sa v rozmedzí piatich mesiacov zrútil. V októbri minulého roka skončil nešťastím let spoločnosti Lion Air. Zahynulo všetkých 200 ľudí na palube. 

Systém MCAS

Systém MCAS sa aktivuje, keď lietadlo stúpa pod príliš veľkým uhlom. Toto nebezpečenstvo je u nového Boeingu 737 Max 8 vyšši ako u jeho predchodcov, pretože konštruktéri umiestnili jeho väčšie motory viac dopredu. Pri príliš veľkom stúpaní môže stroj príliš spomaliť a stratiť vztlak. To by mohlo viesť k pádu. Aby k tejto situácii nedošlo systém sa aktivuje a stlačí nos lietadla smerom nadol a zvýši tak rýchlosť.

Problém MCAS je v tom, že sa doteraz spoliehal na údaje iba z jedného senzora a piloti nemohli jeho automatickým zásahom do riadenia účinne zabrániť. To viedlo k tomu, že obidve lietadlá sa zrútili k zemi po veľmi strmom klesaní. 

Boeing medzičasom oznámil, že problematický softvér už aktualizoval.

Prvá žaloba na Boeing

Zdá sa, že havária etiópskeho lietadla bude mať aj súdnu dohru. Rodina jedného z pasažierov, ktorý pri nehode prišiel o život, podala na výrobcu žalobu na súde v americkom Illinois. Podľa dokumentu rodina obviňuje Boeing z toho, že nedostatočne varoval pred rizikami lietadla a tak ohrozil ľudské životy. Žiadajú odškodnenie za údajnú chybu nasadeného stroja.