Domáce Politika Prezidentské voľby Spoločnosť Top

EXKLUZÍVNY PRIESKUM Vyhrala kandidátka internetu. Trend sily sociálnych sietí sa opäť potvrdil

Víťazka Zuzana Čaputová môže za svoj úspech ďakovať aj internetu. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Prezidentské voľby sú za nami a už niekoľko hodín poznáme víťazku. Samotnému volebnému dňu však predchádzala niekoľkomesačná kampaň. Neboli to len bilbordy, kampaňovalo sa aj na internete. Práve odtiaľ podľa exkluzívneho prieskumu pre Zoznam.sk množstvo ľudí čerpá informácie aj o politike. Nie každý tam však má potenciál zaujať. Práve internet bol zrejme najpodstatnejším “hráčom” tohtoročných volieb. Ukazuje sa, že pre ľudí je dnes často dôležitejší, ako možnosť osobného kontaktu. 

 

Prieskum uskutočnila agentúra MVK na vzorke 1 083 ľudí v dátumoch 15. – 19. februára. Hoci sa agentúra ľudí dopytovala ešte mesiac pred prvým kolom, jeho výsledky slúžia aj dnes. Dokážu dať spätnú väzbu na prezidentskú kampaň a rozobrať, kde kandidáti uspeli a ktoré kroky ich stáli prezidentské kreslo.

V tohtoročných prezidentských voľbách sme videli veľmi rozmanitú kampaň. Každý kandidát si zvolil trochu iný prístup a chcel osloviť iný typ voliča. Maroš Šefčovič bol oveľa viditeľnejší v regiónoch, kde chodieval aj v rámci osláv MDŽ so stranou Smer-SD. Obchádzal ich však aj sám, týmto spôsobom sa snažil osloviť práve voličov z malých miest a dedín. Práve v regiónoch väčšinou boduje strana Smer. Prezidentské voľby však naznačujú odchýlku v tomto trende, Šefčoviča totiž na prekvapenie regióny nepodržali a až na pár výnimiek oslovila ľudí vo väčšej miere Zuzana Čaputová.

Novozvolená prezidentka síce v regiónoch veľmi nekampaňovala, neznamená to však, že by v nich bola neviditeľná. Zúčastňovala sa rôznych diskusií, no asi najviditeľnejšou akciou bol jej výstup s asi 300 ľuďmi na vrch Sitno.

Maroš Šefčovič čakajúci na výsledky volieb. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Zuzana Čaputová oslovovala ľudí najmä prostredníctvom sociálnej siete. Na internete bola veľmi viditeľná, pred druhým kolom často “vyskakovala aj z chladničky.” Množstvo ľudí tiež využívalo jej rámčeky na profilové fotografie, ktoré boli k dispozícií aj v jazyku menšín. Podarilo sa jej získať aj oveľa viac fanúšikov, k dnešnému dňu ju podporuje viac ako 100-tisíc ľudí. Maroš Šefčovič na svojom profile má len takmer 25-tisíc ľudí. Pravdou však je aj fakt, že Zuzana Čaputová kampaňovala oveľa dlhšiu dobu a zamerala sa najmä na cieľovú skupinu voličov, pre ktorých je internet dôležitým médiom a trávia na ňom veľa času.

Podľa šéfa agentúry MVK Pavla Haulíka pomohla víťazstvu Čaputovej práve dobrá kampaň na sociálnych sieťach. “Výskum bol robený mesiac pred prvým kolom. V čase, keď ešte zďaleka nebolo jasné, aké sú preferencie jednotlivých kandidátov,” uviedol pre Glob.sk. Už vtedy sa však podľa neho ukazovalo, že kandidátka má svoj silný tábor najmä medzi pravidelnými používateľmi Facebooku. Výrazne tam víťazila už mesiac pred voľbami. “Aktivity na Facebooku boli jedným z kľúčových faktorov, ktoré rozhodli o tom, že Zuzana Čaputová úspešne absolvovala prezidentské voľby a zvíťazila,” povedal pre Glob.sk Haulík.

Stále dôležitá televízia

Prieskum, ktorý má Glob.sk k dispozícií ukazuje, že pre voličov na Slovensku je však stále viac ako internet dôležitá televízia. Informácie o politike z nej čerpá až 53,3% ľudí. Druhým najčastejším zdrojom je internet a sociálne siete, odkiaľ čerpá informácie 26,2% respondentov.  6,5% respondentov vníma najmä informácie z rozhlasu, 6,3% najmä od známych, rodiny a priateľov. 5,6% ľudí vníma politiku najmä v časopisoch a novinách, 1,7% čerpá informácie z iných zdrojov. 0,5% ľudí nevedelo odpovedať, odkiaľ sa k nim dostávajú správy o politike.

Prieskum agentúry MVK pre Zoznam.sk. Zdroj: archív

 

Zuzana Čaputová dokázala k urnám dostať najmä mladých ľudí, ktorých mobilizovala najmä cez sociálne siete. Internet je v dnešnej dobe pre množstvo ľudí dôležitým zdrojom informácií. Podľa prieskumu MVK ho až 57,9% ľudí používa denne. 16,6% ľudí ho používa niekoľkokrát do týždňa, 3,1% ľudí ho používa asi raz za týždeň. 8,6% respondentov ho využíva zriedkavo a len 13,8% ľudí ho nevyužíva vôbec.

Pre voľby bola dôležitá aj komunikácia na sociálnych sieťach. V exkluzívnom prieskume sa agentúra MVK dotazovala aj na to, ako často respondenti využívajú Facebook. Ukázalo sa, že len 33,1% nevyužíva túto sociálnu sieť vôbec, 5,8% je zaregistrovaných, ale nechodí tam, 24,3%  tam ide len občas a 14,1% uviedlo, že sa túto sociálnu sieť ide raz za deň. Až 22,6% používa túto sociálnu sieť niekoľkokrát denne.

Prieskum agentúry MVK pre Zoznam.sk. Zdroj: archív

Podľa Haulíka v dnešnej dobe dokáže dobrá kampaň na internete nahradiť aj kampaň v regiónoch. “Myslím si, že sociálne siete dnes do značnej miery nahrádzajú aj ten osobný kontakt. Pri prezidentských voľbách kandidát nemá šancu prísť do kontaktu s veľkými skupinami voličov. Ak aj kandidáti chodia do regiónov, tak sa tam stretnú len s pár desiatkami, možno stovkami ľudí. Na voľby je to málo,” uviedol Haulík.

Sociálne siete majú podľa neho šancu osloviť širšiu skupinu ľudí. “Z prieskumu vyplynulo, že pravidených užívateľov Facebooku je 40% z celej populácie, to už je dnes veľká sila a ten kontakt na sociálnych sieťach je oveľa efektívnejší ako pokusy o priamy kontakt,” tvrdí.

Maroš Šefčovič mal horšiu východiskovú pozíciu. Zdroj: SITA / Jana Birošová

Maroš Šefčovič začal kampaňovať oveľa neskôr ako nová prezidentka. Nemusel síce ľudí až tak oboznamovať so svojim menom, podľa šéfa MVK však mal oveľa horšiu štartovaciu pozíciu. “Jeho neúspech nebol problém kampane. Maroš Šefčovič nezačínal na nule, začínal na nejakých -20%. Tých -20% to je to, čo mu odoberá skutočnosť, že je kandidátom podporovaným Smerom. Ľudia ho tak vnímajú,” tvrdí Haulík. Podľa neho mal z tohto pohľadu oveľa horšiu pozíciu ako Zuzana Čaputová.

Nepomohla by mu vraj ani silnejšia kampaň na sociálnych sieťach. “Voliči Smeru sú na Facebooku oveľa zriedkavejšie ako povedzme mladšie vekové skupiny. Pretože dnes Smer volia predovšetkým ľudia v strednom až staršom veku,” povedal. Väčšou aktivitou na sociálnych sieťach by tak podľa neho nezískal hlasy navyše. Výsledok Šefčoviča je však podľa neho veľmi dobrý. Ako kandidát Smeru a eurooptimista podľa neho mohol osloviť len veľmi úzku skupinu voličov. Napriek tomu nebol rozdiel vo výsledných preferenciách až tak priepastný.

Najnižšia účasť v dejinách

Tohtoročné voľby sú okrem iného charakteristické aj nízkou volebnou účasťou. K urnám šlo v druhom kole iba 41,79% ľudí, čo je v doterajšej priamej voľbe prezidenta najmenej. Môže to byť aj dôsledkom nedôvery ľudí v politikov, ale aj tým, že ľudia často neveria, že môžu ovplyvniť politické dianie na Slovensku. Podľa prieskumu si až 56,6% ľudí myslí, že dokážu politické dianie ovplyvniť veľmi málo. 23,3% ľudí verí, že ho nedokážu ovplyvniť vôbec. Len 13,9% ľudí v prieskume uviedlo presvedčenie, že politické dianie ovplyvňujú dostatočne. 1,1% nevedelo odpovedať.

Prieskum agentúry MVK pre Zoznam.sk. Zdroj: archív

Najnižšia volebná účasť v dejinách moderného Slovenska bola podľa Haulíka spôsobená tým, že kandidáti si boli v istom smere veľmi podobní. Obaja sú orientovaní proeurópsky a preto nemohli a ani neoslovili voličov antisystému. Keby sa do druhého kola dostal Štefan Harabin, účasť by bola podľa neho oveľa vyššia. “Bola to najnižšia účasť. Druhá najnižšia účasť v druhom kole bola vo voľbách, kde kandidoval Mečiar s Gašparovičom. Svojim spôsobom to bola obdoba tejto situácie, kedy veľká skupina voličov si medzi tými kandidátmi nevedela vybrať,” vysvetlil Haulík.

Nespokojnosť s budúcnosťou Slovenska?

Jednou z hlavných tém posledných rokov je polarizácia spoločnosti a nedôvera ľudí v tradičných politikov. Čoraz viac voličov sa preto uchyľuje k voľbe antisystému či dokonca extrému. Z prieskumu vyplýva, že až 57,4% ľudí má pocit, že sa dianie na Slovensku neuberá správnym smerom. Opačný pocit má len 33,2% ľudí, zvyšných 9,3% nevie.

Prieskum agentúry MVK pre Zoznam.sk. Zdroj: archív

Najvyššia volebná účasť je u nás v parlamentných voľbách. Tie najbližšie budú už na jar 2020. Keďže práve tieto voľby kreslia politickú mapu Slovenska a rozhodujú o tom, kam naša krajina bude smerovať, ľudia ich vnímajú najintenzívnejšie.

Prieskum agentúry MVK pre Zoznam.sk. Zdroj: archív

Záujem ľudí o parlamentnú politiku je pomerne vyvážený. 43,1% ľudí na otázku, či ich zaujíma účinkovanie politických strán na Slovensku, odpovedalo že skôr áno. 42,9% ľudí uviedlo, že skôr nie ale iba 13,8%  účinkovanie politických strán nezaujíma vôbec. 0,2% respondentov nevedelo odpovedať.

Galéria
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
príchod A. Kisku do centrály Z. Čaputovej počas volebnej noci, Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Táňa Pauhofová počas volebnej noci v centrále Z. Čaputovej. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Víťazka Zuzana Čaputová na pódiu po vyhlásení výsledkov. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Atmosféra počas volebnej noci v centrále Z. Čaputovej. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Atmosféra počas volebnej noci v centrále Z. Čaputovej. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Andrej Kiska počas volebnej noci v centrále Z. Čaputovej. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Boris Farkaš, Anton Popovič počas volebnej noci v centrále Z. Čaputovej. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Novou slovenskou prezidentkou bude Zuzana Čaputová, príhovor na pódiu. FOTO: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: SITA / Jana Birošová
Zdroj: SITA / Jana Birošová
Víťazka Zuzana Čaputová. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Blahoželanie na pódiu, víťazka Zuzana Čaputová. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zuzana Čaputová so šéfom Progresívneho Slovenska Ivanom Štefunkom – už avizovala, že zo strany odíde. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Šéf Progresívneho Slovenska Ivan Štefunko a šéf SPOLU Miroslav Beblavý. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Peter Konečný dostal tričko s nápisom “prvý frajer” FOTO: Glob.sk
Novou slovenskou prezidentkou bude Zuzana Čaputová. FOTO: Glob.sk/Peter Korček
Novou slovenskou prezidentkou bude Zuzana Čaputová. FOTO: Glob.sk/Peter Korček
Novou slovenskou prezidentkou bude Zuzana Čaputová. FOTO: Glob.sk/Peter Korček
Ilustračné foto. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next