Domáce Kauzy Politika Top

Érsek zostáva ministrom dopravy, opozícia ho odvolať nedokázala

Minister dopravy dnes úspešne čelil pokusu o jeho odvolanie. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Ani druhý pokus o odvolanie ministra dopravy opozícii nevyšiel. Árpád Érsek (Most-Híd) naďalej zostáva vo funkcii ministra. Poslanci však majú za sebou náročný deň. Rozprava v pléne začala už o deviatej ráno a trvala takmer osem hodín. Snahe o odvolanie musel Érsek čeliť bez prestávky a po celý čas sa zo sály ani nepohol. Ako prebiehal dnešný pokus o odvolanie s vami Glob.sk sledoval online. 

 

Odvolávanie ministra dopravy bolo ukončené a tým sa uzatvára aj náš online. Ďakujeme, že ste čítali Glob.sk.

 

16:18 – Minister dopravy Árpád Érsek zostáva vo funkcii. Za jeho odvolanie hlasovalo 44 poslancov, proti bolo 48. Jeden poslanec sa hlasovania zdržal.

16:10 – Andrej Hrnčiar vyhlásil päťminútovú prestávku, po ktorej sa bude hlasovať o odvolávaní ministra dopravy Árpáda Érseka.

16:04 – Andrej Hrnčiar uzavrel rozpravu. Slovo mal dostať Árpád Érsék, poslancom sa nepáčilo, že mimo rozpravy. Nemohli by totiž naňho reagovať vo faktických poznámkach. Ondrej Dostál vysvetľoval, že by sa tým otvorila nová rozprava a poslanci by sa mohli opäť hlásiť o slovo. Érsek si to teda rozmyslel a nová rozprava sa neotvárala.

15:54 – V rozprave ako posledná vystupuje Anna Zemanová. Tá  sa opäť vrátila k téme D4 R7.

15:24 – Eduard Heger povedal, že stav ministerstva dopravy nie je len vinou Érseka. Naznačil, že naňho niekto tlačí a nerozhoduje sa sám.

14:40 – Janckulík pripomenul aj situáciu na Orave. Ministrovi posielajú občania tisíce pohľadníc, v ktorých opisujú zlú situáciu.

14:18 – “Ministerstvo sa snaží všetku vinu hodiť na zhotoviteľa,” povedal v rozprave Igor Janckulík. Podľa neho má aj ministerstvo svoju vinu na súčasnom stave výstavby Višňového.

13:54 – “Ja vidím len jeden dôvod na odvolanie ministra, ale o to dôležitejší,” povedal v rozprave Alojz Baránik. Hovorí o výstavbe Višňového.

Nechce otráviť svoju rodinu

13:24 – “Ja tam žijem na Žitnom ostrove, moji vnuci tam bývajú a aj nechcem aby pili kalnú vodu,” povedal.

13:22 – Minister hovorí o D4 R7. “Zatiaľ tam nie ej dokázaná žiadna kontaminácia. Policajti odobrali vzorky, za 3 týždne budú výsledky,” povedal Érsek. Ponúkol vraj policajnému prezidentovi svoju pomoc.

13:14 – “Treba to opraviť systematicky,” povedal Érsek. Porozprával sa vraj s ministrom financií a vybavil balík peňazí, vďaka ktorým by sa malo podariť v najbližších rokoch opraviť cesty I. triedy.

13:06 – Podľa Érséka premiér povedal: “Ak to neviete dokončiť, choďte preč! A mal pravdu,” povedal Érsek na margo neohlásenej novembrovej návštevy na výstavbe Višňového.

Érsek dnes vysvetľoval kauzy svojho rezortu. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

13:02 – “Keď som tam bol v októbri na kontrole bez premiéra stavali na 15 objektoch,” povedal Érsek v súvislosti s Višňovým.

12:54 – O slovo sa prihlásil minister dopravy Árpád Érsek. “Včera som bol lepšie nažhavený,” povedal. Opozícií vysvetľuje svoje kroky. “Nastúpil som do vlaku, ktorý už išiel-neišiel, niekde brzdil, niekde horel, niekde neboli koľajnice, museli sme s tým niečo spraviť,” vtipkoval.

Národná kultúrna diaľnica

12:50 – “Kým sa tá diaľnica dostavia, bude z nej národná kultúrna pamiatka,” povedal vo faktickej poznámke Peter Pčolinský.

12:33 – Kollár otvoril tému letiskovej dopravy. Podľa neho ani v tomto smere nie je minister prínosom a podľa neho sa snaží za chrbtom verejnosti zrušiť melé letiská. To by podľa Kollára mohlo mať veľmi zlé dôsledky. “Ideme zase robiť handry a onuce developerom,” povedal Kollár.

12:30 – “Takmer tretina ciest je v katastrofálnom stave,” povedal Boris Kollár.

12:19 – “Už v novembri sme vás upozornili, že poza náš aj váš chrbát zo stavby D1 odchádzajú robotníci a to bol len dôsledok vašej nečinnosti,” povedal Ján Marosz v rozprave.

12:16 – Árpád Érsek ešte v rozprave nepovedal ani slovo. Celý čas však poctivo sedí v sále a zapisuje si poznámky k tomu, čo hovoria poslanci.

Béla Bugár sa zastal svojho nominanta. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

11:53 – Bugár vysvetľuje poslancom, ako funguje proces verejného obstarávania od prvého plánu až do odovzdania stavby. “Ako prvý minister dopravy rokuje s ministrom financií o balíku peňazí, ktorý bude slúžiť na 4 roky dopredu,” povedal. Rovnako zodpovedne sa podľa Bugára stará aj o železnice a k ich problémom sa postavil zodpovedne.

11:49 – O slovo sa prihlásil Béla Bugár. “Dnes tu riešime odvolávanie jedného z najlepších ministrov súčasnej vlády,” povedal Bugár. “Kolegyne, kolegovia. Idete odvolávať ministra dopravy, ktorý nemá ani jeden škandál,” povedal. Podľa neho za krátku dobu pôsobenia dokázal minister dopravy vyriešiť podstatné problémy.

11:40 – V sále je momentálne ani nie 20 poslancov.

Prázdna sála počas odvolávania ministra dopravy Árpáda Érseka. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

11:38 – “Mal by tu sedieť aj minister Solymós,” povedala Zemanová.

11:35 – V sále už nie sú prítomní ministri, prišiel však Béla Bugár. Ten je po náročnej operácií chrbtice a viackrát sa vyjadril, že za svojim ministrom 100% stojí. Do parlamentu prišiel aj včera.

11:33 – Zemanová vyzvala Érseka, aby si “chlapsky priznal, že dostal Slovensko do hlbokej krízy.” Zároveň ho vyzvala, aby odstúpil on sám.

11:32 – Zemanová skritizovala aj nákupy pozemkov v okolí obchvatu. Podľa nej je to podozrivé a “niekto sa chce nabaliť.” 

11:18 – “Máte spoluvinníka, vášho kolegu ministra Solymósa,” povedala. Podľa nej na Žitnom ostrove dochádza k zásahom do prírody o ktorých obaja vedia a len sa nečinne prizerajú.

11:14 – Zemanová otvorila tému D4 R7. “Pán minister, nedodržali ste podmienky koncesnej zmluvy,” tvrdí. “Ste osobne zodpovedný za to, že vami poverený dozor nedostatočne kontroloval stavbu,” povedala. Podľa nej mal minister o navážaní kontaminovaného odpadu vedomosť z médií a mohol tomu včas zabrániť.

Vinu hádžu aj na KDH

11:09 – Anna Zemanová sa zastala talianskeho konzorcia a vyčíta Érsekovi, že letel vrtuľníkom nad stavbou úseku D1. Podľa nej sa vtedy zhoršila komunikácia s talianmi, pretože “začal renomovaného zhotoviteľa škandalizovať.” 

11:02 – Minister dopravy zatiaľ počas celej schôdze sedí v sále, počúva a robí si poznámky.

11:01 – Tibor Bastrnák sa zastáva Érseka. Poďakoval tiež opozícií, že sa “dostavili vo vyššom počte ako včera.”

10:41 – Podľa Hrnčiara bolo odstúpenie od zmluvy s talianskym konzorciom v kauze výstavby Višňového najlepším riešením. Ochránili tak vraj subdodávateľov. Nebyť toho, že tak urobí, by “z toho bol Váhostav dva.”

10:34 – Vinu za súčasný stav podľa Hrnčiara nesie KDH. Keby sa vraj išlo cestou PPP projektu, “nemuseli vyhasínať životy pod Strečnom.” Stav Višňového vyčíta aj bývalému ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi za to, že “nenašiel odvahu povedať, že za takú cenu sa to nedá postaviť.” 

Nudná schôdza a osamelá SaS

10:32 – Hrnčiar vysmial stranu SaS za to, že ich v odvolávaní nepodporil zvyšok opozície.

10:30 – “Je to jedna z najnudnejších schôdzí na odvolanie ministra aké som kedy zažil,” povedal na úvod svojho slova Andrej Hrnčiar. Podľa neho ide o predvolebnú kampaň strany SaS. “Kto chce psa biť, palicu si nájde,” povedal Hrnčiar.

10:26 – Podľa Anny Zemanovej nesie Érsek zodpovednosť za posledných 12 rokov, pretože preberal rezort po Smere. Obhajoba krátkym pôsobením ministra sú podľa nej skôr výhovorky.

10:24 – “Ak chcete kvalitného obstarávateľa, tak bude verejné obstarávanie dlhšie trvať,” povedal poslanec Peter Antal.

10:18 – “Počet turistov sa zvýšil nie vďaka pôsobeniu ministra, ale napriek jeho pôsobeniu,” povedala vo faktickej poznámke Renáta Kaščáková.

10:15 – “Mrzí ma, že z predkladateľov tu vidím sedieť len pár ľudí,” povedala vo faktickej poznámke Irén Sárközy. Zastala sa zároveň aj ministra Érseka.

Vlaky zadarmo a morálne škody

9:57 – Vlaky zadarmo podľa Ivana páchajú nielen finančné, ale aj morálne škody. “Nič nie ej zadarmo, niekto to zaplatiť musí,” hovorí Ivan.

9:44 – “Nevenuje sa dostatok času údržbe mostov, čo môže mať katastrofálne následky,” povedal Ivan. Podľa neho dôsledkom zanedbávania ciest I. triedy vodiči tieto cesty obchádzajú a ničia sa cesty II. a III.  triedy.

9:24 – Opäť hovorí Miroslav Ivan. Podľa neho motoristi prispievajú do štátnej kasy ale naspäť nedostávajú de facto nič. Zároveň podľa neho Érsek neplní programové vyhlásenie vlády, pretože nie je možné, aby do roku 2020 Slováci jazdili plynule medzi Košicami a Bratislavou.

9:16 – Ministerka pôdohospodárstva prednáša stanovisko vlády. “Minister dopravy vyriešil niekoľko kritických situácií,” píše sa v stanovisku vlády. Matečná uviedla, že minister dopravy rieši najmä kritické úseky a snaží sa situáciu zlepšiť. “Plní programové vyhlásenie vlády,” povedala.

Za vládu hovorila Gabriela Matečná. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

9:15 – Po otvorení schôdze je v sále približne 50 poslancov.

9:12 – Érseka prišla podporiť aj ministerka školstva Martina Lubyová, ale aj minister hospodárstva Peter Žiga.

9:06 – Hovorí Miroslav Ivan (SaS). Zhrnul dôvody, pre ktoré by mal byť podľa nich Érsek odvolaný. Ako hlavný dôvod uviedol zastavenie výstavby úseku D1 Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala. Spomenul však aj horiace vlaky.

9:03- Poslancom sa podarilo otvoriť schôdzu. Dnes je v sále prítomných viac ako 100 poslancov, Érséka prišla podporiť aj ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská, minister spravodlivosti Gábor Gál ale aj ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná.

Včerajšie fiasko

V pléne Národnej rady musí byť prítomná minimálne nadpolovičná väčšina na to, aby bola uznášaniaschopná. To sa však včera nepodarilo a predseda parlamentu Andrej Danko nakoniec neotvoril schôdzu ani po dvoch prestávkach. Kritiku sa strhla najmä preto, že v sále neboli prítomní mnohí opoziční poslanci, ktorí sa pod návrh na odvolanie Érseka podpísali.

Opozícia chce Érseka odvolať kvôli viacerým kauzám. Svoju podporu mu včera prišla vyjadriť ministerka vnútra Denisa Saková, minister životného prostredia Lászlo Solymós, minister práce a sociálnych vecí Ján Richter, minister spravodlivosti Gábor Gál aj minister obrany Peter Gajdoš.

V sále sa dokonca ukázal aj predseda koaličnej strany Most-Híd Béla Bugár, ktorý má za sebou operáciu chrbtice. Érsek je nominantom Mosta.

Peniaze aj životné prostredie

Podpisy začala opozícia zbierať po tom, čo sa prevalilo, že úsek diaľnice D1 vrátane tunela Višňové pôvodný zhotoviteľ nedokončí. Štát tak bude musieť vyhlásiť novú súťaž  a výstavba sa tak predraží a predĺži.

Medzičasom sa však medzi dôvody opozície na odvolávanie ministra za Most-Híd pridala aj kauza výstavby D4 R7, kde sa vyšetruje používanie potenciálne kontaminovaných materiálov.

Galéria
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Árpád Érsek (napravo) si podáva ruku s s ministrom obrany Gajdošom, NRSR. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Opozícia chcela odvolať ministra dopravy Árpáda Érseka. Skončilo to fiaskom. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Opozícia chcela odvolať ministra dopravy Árpáda Érseka. Skončilo to fiaskom. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Predseda strany Most-Híd Béla Bugár. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Predseda strany Most-Híd Béla Bugár. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Béla Bugár. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
Zdroj: Glob.sk / Peter Korček
navigate_before
navigate_next