Domáce Koronavírus Spoločnosť Top

Dlhé rady, nespokojní ľudia, vyhradené časy. Obchodníci posielajú vláde kvôli opatreniam jasný odkaz

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

BRATISLAVA – Dodržiavajú ľudia nariadenia vlády? V súčasnosti musia Slováci pri nakupovaní dodržiavať pravidlá, ktoré odporučil Ústredný krízový štáb SR a schválila ich vláda či parlament. Pre ľudí sa tak nákupy výrazne obmedzili a okrem toho musia dať vo vyhradenom čase prednosť seniorom nad 65 rokov. Ako sa stavajú k nariadeniam vlády samotné obchodné reťazce? Okrem iného apelujú na vládu, aby veci o nich neriešili bez nich. 

 

Vyhradené hodiny pre seniorov, povinné nosenie rúšok a ochranných rukavíc, povinné 2-metrové rozostupy či vyhradenie 25 metrov štvorcových predajne pre jedného nakupujúceho. Aj to sú opatrenia vlády, ktorými chce čo najviac zabrániť šíreniu nového koronavírusu. Zároveň tým podľa ich slov chránia ohrozenú skupinu ľudí, a teda seniorov nad 65 rokov. Obchody museli zaviesť opatrenia tak, aby boli v súlade s nariadeniami vlády. Pre nakupujúcich to ale znamená stres a dlhé čakania v rade pred predajňami, keďže do predajní pustia iba obmedzený počet ľudí. Na tieto problémy upozorňuje aj Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO). Podľa ich predsedu Martina Krajčoviča sa tento scenár dal očakávať.

Častokrát v tých radoch stáli aj seniori, čo vzhľadom na veľmi nízku teplotu nebolo pre ich imunitu dobré. Za najproblematickejšie považujeme reguláciu zákazníkov na vstupe. V rámci krajín v Európe, ktoré zaviedli takúto reguláciu, vychádza jeden nakupujúci na 4 až 15 m2. Na Slovensku je to až 25 m2, čiže nie všetci ľudia si budú môcť nakúpiť v obchode v blízkosti svojho domova, pretože ich tie obchody nebudú schopné kvôli regulácii obslúžiť,” poukazuje Krajčovič na problémy.

Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Ako dodal, podľa ich názoru by mali byť hodiny vyhradené pre seniorov iba počas pracovného týždňa, teda od pondelka do piatka. V súčasnosti sú vyhradené hodiny od 9 do 12 hod. od pondelka do soboty, v nedeľu sú všetky prevádzky povinne zatvorené. Svoj názor SAMO aj patrične vysvetlila. “V sobotu nakupujú ľudia pre celú rodinu a ak im neumožníme vstup aj pred obedom, tak hrozí vysoká koncentrácia ľudí pred obchodmi v poobedných hodinách. O to viac, že sa blíži Veľká noc, kedy zo zákona budú zavreté prevádzky v piatok, nedeľu aj pondelok, sobota tak zostane pre mnohých jediným dňom, kedy si budú môcť nakúpiť. Samo o sebe to prinesie nápor na obchody, o to viac, ak ľudí pred obedom kvôli seniorským hodinám nebudeme môcť pustiť,” vysvetlil Krajčovič.

Apelujú preto na vládu, aby o opatreniach v súvislosti s obchodmi rokovali aj s nimi. Ako uviedol Krajčovič, regulácie podporujú a radi prispejú k ich lepšiemu nastaveniu. “Zároveň chceme vyzvať zákazníkov, aby sa správali ohľaduplne k našim zamestnancom a k sebe navzájom. Rovnako, aby chodili na nákup pre domácnosť sami, aby zbytočne neblokovali vstup ostatných zákazníkov, keď prídu spolu so svojimi rodinnými príslušníkmi,” uzavrel Krajčovič.

Pred obchodmi sa tvoria dlhé rady ľudí. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Obchody by uvítali väčšiu komunikáciu vlády

Glob.sk zisťoval situáciu u najväčších maloobchodných prevádzok na Slovensku – Lidl, Billa, Kaufland a Tesco – a teda, či nakupujúci dodržujú nariadenia vlády.

Podľa Tomáša Bezáka z komunikačného oddelenia Lidlu majú pred každou predajňou vyvesený oznam o maximálnom počte ľudí v predajni. Ten reguluje poverený pracovník SBS služby. Rovnako odomkli iba taký počet nákupných vozíkov, aby vedeli, koľko ľudí sa v jeden čas nachádza v predajni. Rovnako kontrolujú zákazníkov aj vo vyhradených hodinách pre seniorov.Vstup osôb starších ako 65 rokov regulujeme prostredníctvom zamestnanca SBS. Kontrola prebieha najprv vizuálne, v prípade pochybností sa dotyčná osoba osloví s prosbou o preukázanie veku,” deklaroval Bezák. Rovnako by však uvítali, ak by s nimi boli návrhy opatrení odkomunikované skôr, ako niečo schvália. “Bolo by to na prospech zákazníkom a pomohlo by nám to plniť našu úlohu zásobovať obyvateľov potravinami,” skonštatoval. Ako následne uviedol, zákaznícke správanie sa postupne vyvíja.Na začiatku tohto obdobia sme čelili vysokej frekvencii a nadrozmerným nákupom, postupom času, a aj pod vplyvom aktuálnych opatrení, sa frekvencia upravila,” uzavrel.

Podľa Lidlu sa množstvo nákupov postupne zmiernilo. Zdroj: Facebook.com

Billa eviduje medziročný nárast nákupov

Glob.sk vo veci oslovil aj predajňu Billa. Podľa hovorkyne spoločnosti Kvetoslavy Kirchnerovej predajne dodržujú opatrenia schválené vládou – a teda zákazníci musia mať ochranu tváre a ochranné rukavice. V prípade, ak rukavice nemajú, poskytnú im jednorázové, čo väčšina zákazníkov využíva. “Rúška nosia všetci, v tomto sú naši zákazníci naozaj disciplinovaní. V predajniach od pondelka platí regulácia počtu nakupujúcich. V záujme uspokojenia čo najväčšieho počtu zákazníkov, odporúčame zákazníkom, aby chodili nakupovať sami, ak je to možné,” konštatovala Kirchnerová. Ako dodala, rady sa pred obchodmi vytvárajú, ale sú časti dňa, kedy zákazníci nakupujú úplne bez problémov. Výnimkou sú aj niektoré obchody, kde sa rady tvoria vo veľmi výnimočných prípadoch. V časoch vyhradených pre seniorov vyzývajú nakupujúcich, aby sa bez nutnosti vyzvania preukázali občianskym preukazom. “Vo všetkých predajniach pravidelne dezinfikujeme nákupné vozíky, košíky, pokladničné pásy a predeľovače. A postupne inštalujeme aj na všetkých našich predajniach ochranné plexisklá s cieľom chrániť našich zamestnancov aj zákazníkov,” dodala.

Ako následne uviedla, najväčší nárast evidujú najmä v prípade dezinfenčných prostriedkov, vhlčených utierok a tekutých mydiel. “V prípade potravín sme zaznamenali najväčšie medziročné nárasty záujmu o prípravky na pečenie, múku, ryžu, cestoviny, strukoviny a mäso. Na čerstvých úsekoch má najväčší nárast predaj čerstvého mäsa a najväčší pokles predaj čerstvého pečiva, ostatné kategórie sú viac-menej stabilné,” vysvetlila. Upokojila aj tých zákazníkov, ktorí v súčasnosti vo veľkom zháňajú droždie. “Nakoľko sa droždie na Slovensku nevyrába, tento produkt dovážame od zahraničných dodávateľov. Záujem o droždie stúpol niekoľkonásobne a naši dodávatelia zaviedli kvóty pre jednotlivých odberateľov. V realite to teda znamená, že pravidelne máme v ponuke droždie, ale v obmedzenom množstve,” uzavrela.

Rady pred predajňou eviduje aj Billa. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Tesco chráni najzraniteľnejších

Glob.sk vo veci oslovil aj spoločnosť Tesco. “Bezpečnosť našich zákazníkov a kolegov je pre nás na prvom mieste. V aktuálnej mimoriadnej situácii chceme zabezpečiť, aby sa potraviny bezpečne dostali k čo najväčšiemu množstvu zákazníkov. Pozorne preto sledujeme všetky opatrenia Ústredného krízového štábu, ktoré uplatňujeme v praxi aj napriek krátkym časovým rámcom,” uviedol hovorca spoločnosti Peter Steigauf. Zákazníkov prosia, aby dodržiavali opatrenia a nosili rúška a ochranné rukavice, prípadne aby použili dezinfekciu. “Ak ochranný prostriedok nemá zákazník k dispozícii, náš kolega pri vstupe mu ochotne pomôže. Uvedomujeme si, že vybraní zákazníci potrebujú v tomto čase našu zvýšenú starostlivosť. V čase od 9. do 12. hodiny bude nákup v našich obchodoch umožnený len ľuďom nad 65 rokov. Prosíme preto zákazníkov, aby rešpektovali čas vyhradený pre seniorov na ich nákupy a pomohli nám chrániť tých najzraniteľnejších,” napísal Steigauf na záver.