Ekonomika Spoločnosť Top Zahraničná Zahraničné

Ďalšie šokujúce odhalenia. Boeing si chybný softvér schválil sám

Na archívnej snímke kolesá z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 3. novembra 2018. Zdroj: TASR/AP

BRATISLAVA – Americký výrobca lietadiel Boeing sa dostáva do čoraz väčších problémov. Za mesiac marec mu neprišla žiadna objednávka na stroj 737 Max, v apríli dokonca nebol žiadny záujem ani o doteraz veľmi úspešné typy 787 Dreamliner a 777. To však nie je všetko. Na povrch vychádzajú stále nové informácie o zanedbaní pri vývoji a schvaľovaní Boeingu 737 Max.

 

Americké úrady s najväčšou pravdepodobnosťou len veľmi povrchne preskúmali pochybný softvér, ktorý mal viesť k dvom leteckým haváriám Boeingu 737 Max. Podľa informácií médií  to boli zamestnanci spoločnosti, ktorí schválili sporný systém MCAS.

Už prvotné informácie bývalých inžinierov Boeingu a zamestnancov amerických bezpečnostných úradov naznačovali, že pri schvaľovacom procese Boeingu 737 Max sa objavovali veľké nezrovnalosti. Teraz sa tieto podozrenia ešte znásobili.

Predbežné interné vyšetrovania Federálnej správy letectva (FAA) odhalilo, že vyšší úradníci  vynechali, alebo vôbec nemonitorovali dôležité bezpečnostné audity kontroverzného systému riadenia MCAS. Píše o tom Wall Street Journal s odvolaním sa na priemyselné a administratívne kruhy.

Možné riziká MCAS boli počas schvaľovania cesrtifikácie Boeingu len pod malým dohľadom, píše denník. Nakoniec to boli zamestnanci firmy, ktorých FAA poverila, aby systém odobrili. Oficiálnu kontrolu softvéru lietadla preto prevzali zamestnanci výrobcu.

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Nehody si vyžiadali takmer 350 obetí

Softvér MCAS má pilotom zabrániť, aby zdvihli nos lietadla tak vysoko, že by stratilo vztlak a stalo sa tak neovládateľným. V podstate mal zabrániť katastrofe. Funguje to tak, že ak lietadlo prudko stúpa, softvér automaticky zasiahne do riadenia a stlačí nos nadol. Spolieha sa však pritom len na údaje jedného senzora.

Chyby v MCAS sú označované za vinníkov dvoch havárií dopravných lietadiel. V marci 2019 lietadlo Ethiopian Airlines so 157 ľuďmi na palube narazilo krátko po štarte z hlavného mesta Addis Abeba do zeme.

O päť mesiacov skôr, v oktróbri 2018, Boeing rovnakého typu havaroval v Indonézii tiež krátko po vzlete. Nehoda Lion Air si vyžiadala 189 životov.

Ako intenzívne si FAA a zamestnanci Boeingu vymieňali svoje názory počas schvaľovacieho procesu Max 8 a aké vyhodnotenia úrady vykonali, nie je podľa médií zatiaľ jasné. Vyšetrovanie však ukázalo, že Boeing pri certifikácii 737 Max 8 neporušil žiadne nariadenia a ani úmyselne neoklamal FAA.

Otázkou však je, či pravidlá FAA postačujú na nezávislé testovanie lietadiel.

Na archívnej snímke z 31. marca 2017 zamestnanci spoločnosti Boeing kráčajú pred novým lietadlom Boeing 787-10 Dreamliner po absolvovaní prvého testovacieho letu na letisku v North Charlestone. Zdroj: TASR/AP

Piloti sa dožadovali revízie systému

Podľa informácií New York Times Boeing už najneskôr po prvej havárii vedel o problémoch s MCAS. Piloti American Airlines už krátko po páde stroja Lion Air žiadali výrobcu, aby problematický softvér prepracoval.

Na stretnutí navrhli, aby Boeing informoval úrady o problémoch, čo by pravdepodobne viedlo k zákazu letov týchto strojov (Max 8). Podľa správy však výrobca nebral túto výzvu vážne. Spoločnosť nechcela veci uponáhľať a očakávala, že piloti budú schopní prípadné problémy za letu vyriešiť.

Vysokopostavený zamestnanec Boeingu síce na stretnutí pripustil, že niektoré nedostatky budú preskúmané a to vrátane MCAS, ale tiež povedal, že zatiaľ nie je jasné, či katastrofu stroja Lion Air spôsobil MCAS. O štyri mesiace neskôr sa však za podobných okolností zrútilo lietadlo Ethiopian Airlines.

Zodpovedný výbor Snemovne reprezentantov v súčasnosti skúma, ako priebiehalo schvaľovanie Boeingu 737 Max 8. Ešte stále trvá celosvetový zákaz letov tohto typového radu.

Galéria
Lietadlo Boeing 737 Max 8 vyrobené pre spoločnosť American Airlines v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 13. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke z 13. marca 2019 je lietadlo Boeing 737 MAX americkej leteckej spoločnosti American Airlines na letisku v New Yorku. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke z 23. marca 2019 lietadlo Boeing 737 MAX 8 Etiópskych aerolínií na medzinárodnom letisku v etiópskom meste Addis Ababa. Zdroj: TASR/AP
Na snímke lietadlo Boeing 737 Max 8 spoločnosti Air Canada pristáva na letisku spoločnosti Boeing v Seattli v štáte Washington 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na archívnej snímke potápači prehľadávajú pravdepodobne motor, ktorý patrí indonézskemu lietadlu spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 3. novembra 2018. Zdroj: TASR/AP
Na snímke topánky a časti trosiek havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 2. novembra 2018. Zdroj: TASR/AP
Čierna skrinka s letovými dátami z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora. Zdroj: TASR/AP
Relatives grieve next to empty caskets draped with the national flag at a mass funeral at the Holy Trinity Cathedral in Addis Ababa, Ethiopia Sunday, March 17, 2019. Thousands of Ethiopians have turned out to a mass funeral ceremony in the capital one week after the Ethiopian Airlines plane crash. Officials have begun delivering bags of earth to family members of the 157 victims of the crash instead of the remains of their loved ones because the identification process is going to take such a long time. (AP Photo/Mulugeta Ayene)
Generálny riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines Tewolde Gebremariam bol na mieste nehody. Zdroj: TASR / AP
navigate_before
navigate_next