BRATISLAVA – Americký výrobca lietadiel Boeing sa dostáva do čoraz väčších problémov. Za mesiac marec mu neprišla žiadna objednávka na stroj 737 Max, v apríli dokonca nebol žiadny záujem ani o doteraz veľmi úspešné typy 787 Dreamliner a 777. To však nie je všetko. Na povrch vychádzajú stále nové informácie o zanedbaní pri vývoji a schvaľovaní Boeingu 737 Max.
Americké úrady s najväčšou pravdepodobnosťou len veľmi povrchne preskúmali pochybný softvér, ktorý mal viesť k dvom leteckým haváriám Boeingu 737 Max. Podľa informácií médií to boli zamestnanci spoločnosti, ktorí schválili sporný systém MCAS.
Už prvotné informácie bývalých inžinierov Boeingu a zamestnancov amerických bezpečnostných úradov naznačovali, že pri schvaľovacom procese Boeingu 737 Max sa objavovali veľké nezrovnalosti. Teraz sa tieto podozrenia ešte znásobili.
Predbežné interné vyšetrovania Federálnej správy letectva (FAA) odhalilo, že vyšší úradníci vynechali, alebo vôbec nemonitorovali dôležité bezpečnostné audity kontroverzného systému riadenia MCAS. Píše o tom Wall Street Journal s odvolaním sa na priemyselné a administratívne kruhy.
Možné riziká MCAS boli počas schvaľovania cesrtifikácie Boeingu len pod malým dohľadom, píše denník. Nakoniec to boli zamestnanci firmy, ktorých FAA poverila, aby systém odobrili. Oficiálnu kontrolu softvéru lietadla preto prevzali zamestnanci výrobcu.
Nehody si vyžiadali takmer 350 obetí
Softvér MCAS má pilotom zabrániť, aby zdvihli nos lietadla tak vysoko, že by stratilo vztlak a stalo sa tak neovládateľným. V podstate mal zabrániť katastrofe. Funguje to tak, že ak lietadlo prudko stúpa, softvér automaticky zasiahne do riadenia a stlačí nos nadol. Spolieha sa však pritom len na údaje jedného senzora.
Chyby v MCAS sú označované za vinníkov dvoch havárií dopravných lietadiel. V marci 2019 lietadlo Ethiopian Airlines so 157 ľuďmi na palube narazilo krátko po štarte z hlavného mesta Addis Abeba do zeme.
O päť mesiacov skôr, v oktróbri 2018, Boeing rovnakého typu havaroval v Indonézii tiež krátko po vzlete. Nehoda Lion Air si vyžiadala 189 životov.
Ako intenzívne si FAA a zamestnanci Boeingu vymieňali svoje názory počas schvaľovacieho procesu Max 8 a aké vyhodnotenia úrady vykonali, nie je podľa médií zatiaľ jasné. Vyšetrovanie však ukázalo, že Boeing pri certifikácii 737 Max 8 neporušil žiadne nariadenia a ani úmyselne neoklamal FAA.
Otázkou však je, či pravidlá FAA postačujú na nezávislé testovanie lietadiel.
Piloti sa dožadovali revízie systému
Podľa informácií New York Times Boeing už najneskôr po prvej havárii vedel o problémoch s MCAS. Piloti American Airlines už krátko po páde stroja Lion Air žiadali výrobcu, aby problematický softvér prepracoval.
Na stretnutí navrhli, aby Boeing informoval úrady o problémoch, čo by pravdepodobne viedlo k zákazu letov týchto strojov (Max 8). Podľa správy však výrobca nebral túto výzvu vážne. Spoločnosť nechcela veci uponáhľať a očakávala, že piloti budú schopní prípadné problémy za letu vyriešiť.
Vysokopostavený zamestnanec Boeingu síce na stretnutí pripustil, že niektoré nedostatky budú preskúmané a to vrátane MCAS, ale tiež povedal, že zatiaľ nie je jasné, či katastrofu stroja Lion Air spôsobil MCAS. O štyri mesiace neskôr sa však za podobných okolností zrútilo lietadlo Ethiopian Airlines.
Zodpovedný výbor Snemovne reprezentantov v súčasnosti skúma, ako priebiehalo schvaľovanie Boeingu 737 Max 8. Ešte stále trvá celosvetový zákaz letov tohto typového radu.