Ekonomika Spoločnosť Top Zahraničná Zahraničné

Ďalšie odhalenia v prípade Boeingov. Úrady už dávnejšie vedeli, že tieto lietadlá môžu byť nebezpečné

Na snímke nové lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre indickú spoločnosť Jet Airways po štarte na skúšobný let z firemného letiska v americkom Seattli 10. apríla 2019. Zdroj: TASR/AP

WASHINGTON – Bolo možné odvrátiť druhú haváriu Boeingu 737 Max so 157 mŕtvymi? Podľa amerického prestížneho denníka Wall Street Journal americká Federálna správa letectva (FAA) už mala po prvej nehode k dispozícii náznaky o ďalšom hroziacom nebezpečenstve.

 

Riziko ďalšej núdzovej situácie s typmi lietadiel Boeing 737 Max boli FAA známe skôr, ako sa doteraz predpokladalo. Už po prvej havárii videli úrady vysoké nebezpečenstvo, informoval Wall Street Journal s odvolaním sa na zamestnanca FAA.

Zo skúmania dozorného úradu vyplynulo, že prípadná ďalšia porucha je pravdepodobná a netreba k nej veľa. FAA sa k novým informáciám zatiaľ nevyjadrila.

Až po katastrofe druhého stroja tohto typu v Etiópii so 157 mŕtvymi pristúpili úrady k celosvetovému zákazu letov Boeingu 737 Max. Predtým – v októbri 2018 – sa zrútil tento model neďaleko indonézskeho ostrova Jáva. Zomrelo všetkých 189 ľudí na palube.

Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Varovanie pilotov bolo považované za dostatočné?

Pri hľadaní príčin oboch havárií sa dostal do podozrenia systém riadenia MCAS. Podľa Wall Street Journal FAA považovala po prvom nešťastí varovanie pilotov za dostatočné preventívne opatrenie. Boeing dostal podľa týchto informácií čas desať mesiacov, aby opravil riadiaci softvér MCAS.

Ten mal havarované stroje automaticky nasmerovať k zemi. Prvá správa o vyšetrovaní príčin katastrofy v Etiópii dospela k záveru, že piloti nemali šancu zrúteniu zabrániť.

Ak by boli informácie denníka pravdivé, tlak na FAA by sa opäť výrazne zvýšil. Úrad je už aj tak pod paľbou kritiky, pretože pri certifikácii Boeingu 737 Max prenechal dôležité bezpečnostné testy výrobcovi. Preto sú FAA a Boeing v súčasnosti podrobení vyšetrovaniu.

Spoločnosť Boeing tvrdí, že ukončila práce na aktualizácii riadiaceho softvéru lietadla, ktorý mal byť príčinou oboch havárií. Kedy FAA zmeny schváli a pustí stroje do vzduchu, je nateraz nejasné.

Zisk spoločnosti Boeing sa kvôli týmto problémov prepadol o 35 percent. Naopak, obchody jeho európskeho konkurenta Airbusu výrazne vzrástli.

Galéria
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Na snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Lietadlo Boeing 737 Max 8 vyrobené pre spoločnosť American Airlines v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 13. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
Lietadlo Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre Oman Air parkuje v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 11. marca 2019. Zdroj: TASR/AP
navigate_before
navigate_next