Domáce Ekonomika

Ďalšia povinnosť pre podnikateľov! Od júla 2019 budú musieť byť všetky pokladnice online

Ilustračný obrázok, Zdroj: archív

BRATISLAVA – Povinné pripájanie registračných pokladníc na server finančnej správy sa priblížilo realite. Návrh novely zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, ktorý počíta so zavedením systému e-kasa, totiž v stredu schválil vládny kabinet. Podľa návrhu by pritom mali od júla budúceho roka všetky hotely, reštaurácie, kaviarne a čerpacie stanice a ostatní podnikatelia na Slovensku používať registračné pokladnice s online napojením na portál finančnej správy. Návrh ešte musí schváliť parlament.

Pôvodne ministerstvo financií zvažovalo, že povinnosť zavedie pre hotely, kaviarne, reštaurácie a čerpacie stanice skôr. Na tohto týždňovom rokovaní sociálnych partnerov však akceptovali pripomienky zamestnávateľov. “Na konci dňa sme na tripartite v pondelok prijali výčitky zamestnávateľov, pretože pôvodne mal zákon platiť postupne pre rôzne sektory. Pre rizikovejšie skôr, pre menej rizikové neskôr. Nakoniec sme súhlasili s jednou štartovacou čiarou, a tou je 1. júl budúceho roku,” povedal po stredajšom rokovaní vlády minister financií Peter Kažimír.

Rezort financií o tomto projekte s názvom e-kasa hovorí ako o kroku k zefektívneniu kontrol finančnej správy a ako o pokračovaní boja proti daňovým únikom. Zároveň ide o ďalšie z opatrení programového vyhlásenia, v ktorom sa vláda zaviazala zabezpečiť rozšírenie priameho elektronického prepojenia registračných pokladníc s finančnou správou.

Ministerstvo tvrdí, že sa podnikateľom zjednoduší administratíva

Ak návrh v súčasnom znení schváli parlament, budú sa po novom musieť všetky údaje z pokladníc ukladať v chránenom dátovom úložisku, ktoré je súčasťou online registračnej pokladnice a následne sa budú zasielať do systému e-kasa na finančnú správu. V praxi bude zavedenie tejto povinnosti podľa ministerstva znamenať, že finančná správa bude mať okamžite prehľad o každom nákupe či transakcii, pretože každý vydaný doklad bude zaevidovaný na centrálnom úložisku. Rezort financií zároveň tvrdí, že podnikateľom sa tým tiež zjednoduší administratíva tým, že nebudú musieť viesť knihu pokladnice, robiť denné uzávierky či využívať niektoré služby servisných organizácií.

Náklady na pokladnice budú aj na strane podnikateľov aj štátu

Podnikatelia však budú musieť svoje súčasné pokladnice upravovať, niektorí dokonca kupovať nové. Podľa odhadov ministerstva financií štyri pätiny pokladníc bude stačiť upraviť s jednotkovým nákladom zhruba 80 eur. Zvyšných 20 % budú musieť podnikatelia vymeniť za nové, čo ich podľa ministerstva vyjde na zhruba 280 eur za kus. Celkovo tak podnikatelia na Slovensku za zavedenie e-kasy zaplatia podľa prepočtov rezortu financií približne 28 mil. eur. Štát však na druhej strane tvrdí, že podnikatelia výrazne ušetria na ročných prevádzkových nákladoch.

Zavedenie e-kasy však nebude lacné ani pre štát. Ministerstvo hovorí o nákladoch až takmer 18,5 mil. eur na úpravu informačných systémov finančnej správy a prijať bude potrebné aj šesť nových zamestnancov. Výrazne by však z fungovania e-kasy mal ťažiť rozpočet. Predkladatelia si od navrhovaných zmien sľubujú zníženie daňovej medzery na dani z pridanej hodnoty v sektore ubytovania a reštaurácií, maloobchodu a služieb až o 15 %. Výnosy z postupného, celoplošného zavedenia e-kasy sa tak v roku 2019 odhadujú na 72,3 mil. eur a v roku 2020 už na 117,9 mil. eur.