Spoločnosť Zahraničné

Čierne skrinky z etiópskeho lietadla naznačujú podobnosti s haváriou boeingu Lion Air

Trosky zrúteného lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines. (SITA / AP)

ADDIS ABEBA – Údaje získané z tzv. čiernych skriniek lietadla Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines, ktoré sa zrútilo 10. marca pri etiópskej metropole Addis Abeba, naznačujú “jasné podobnosti” medzi touto haváriou a októbrovým zrútením lietadla toho istého typu indonézskej spoločnosti Lion Air.

 

Vyhlásila to v nedeľu etiópska ministerka dopravy Dagmawit Mogesová, ktorú cituje tlačová agentúra AFP. Zistené paralely budú podľa jej slov “predmetom ďalšieho skúmania počas vyšetrovania”. Dodala, že predbežná správa o minulotýždňovej havárii letu 302, pri ktorej zahynulo 157 ľudí, bude zverejnená do “30 dní”.

Lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 sa niekoľko minút po štarte zrútilo do polí juhovýchodne od Addis Abeby, pričom zahynuli všetci pasažieri i členovia posádky. Tragédia viedla k pozastaveniu prevádzky týchto strojov na celom svete.

Ešte pred získaním dát z čiernych skriniek viacero krajín a leteckých spoločností poukázalo na podobnosti medzi oboma zmienenými haváriami, požadujúc dočasné zastavenie prevádzky lietadiel typu Boeing 737 MAX 8.

U oboch lietadlách sa pred zrútením údajne vyskytlo nepravidelné prudké stúpanie a klesanie, ako aj kolísavá rýchlosť letu. Otázky vyvstali aj ohľadom automatického protizastavovacieho systému inštalovaného v Boeingoch 737 MAX 8, ktorý je navrhnutý tak, že automatiky nasmeruje nos lietadla smerom dolu, ak lietadlu hrozí zastavenie.

Podľa zapisovača letových údajov piloti letu 610 spoločnosti Lion Air mali problémy dostať lietadlo pod kontrolu, keď automatický systém MCAS po štarte opakovane tlačil nos lietadla smerom dolu.

V prípade etiópskeho letu 302 boli čierne skrinky odovzdané francúzskemu Úradu vyšetrovania a analýzy pre bezpečnosť civilného letectva (BEA), ktorý v spolupráci s americkými a etiópskymi vyšetrovateľmi zisťuje, čo spôsobilo pád lietadla.

Na palube sa nachádzali pasažieri z viac než 30 krajín vrátane štyroch občanov Slovenska. Spoločnosť Ethiopian Airlines v sobotu oznámila, že vykonanie testov DNA u obetí tohto leteckého nešťastia môže trvať približne šesť mesiacov.

Galéria
Trosky havarovaného stroja. Zdroj: SITA / AP
Záchranári prehľadávajú trosky havarovaného stroja. Zdroj: SITA / AP
Generálny riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines Tewolde Gebremariam bol na mieste nehody. Zdroj: TASR / AP
navigate_before
navigate_next

Boeing dokončuje aktualizáciu stabilizačného systému

Spoločnosť Boeing dokončuje softvérovú aktualizáciu a úpravu výcviku pilotov, ktoré súvisia so systémom letovej stabilizácie skúmanom po haváriách dvoch strojov Boeing 737 Max 8. Oznámil to v nedeľu riaditeľ firmy Dennis Muilenburg.

Aktualizácia sa týka systému MCAS a jeho fungovania v reakcii na chybné údaje zo senzorov, uviedol Muilenburg vo vyhlásení, o ktorom informovala agentúra AFP. V piatok dva anonymné zdroje z odvetvia pre AFP povedali, že aktualizácia by mala byť hotová približne za desať dní.

Muilenburgovo oznámenie prišlo po tom, ako etiópska vláda v nedeľu uviedla, že údaje z čiernych skriniek lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines, ktoré sa zrútilo 10. marca pri etiópskej metropole Addis Abeba, naznačujú “jasné podobnosti” tejto havárie s októbrovým zrútením lietadla toho istého typu indonézskej spoločnosti Lion Air.

Zdroje z leteckého odvetvia podľa AFP upozorňujú, že aktualizácia systému MCAS neznamená, že práve v ňom bola príčina pádu etiópskeho lietadla, na čo poukázal aj Muilenburg. Šéf Boeingu uviedol, že modifikácia MCAS prebieha “počas toho, keď vyšetrovatelia naďalej pracujú na stanovení definitívnych záverov”.

Systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) je automatizovaným bezpečnostným mechanizmom v lietadlách Boeing 737 Max 8, ktorého úlohou je zabrániť, aby sa stroj nedostal do situácie, keď stratí vztlak, približuje AFP.