Domáca Domáce Ekonomika Politika Top

Tunel Višňové začína pripomínať Branisko. Bude meškať aj stáť viac ako mal

Výstavba úseku diaľnice sa predĺži. FOTO TASR - Erika Ďurčová

BRATISLAVA – Výstavba úseku  D1 Lietavská Lúčka – Višňové sa zastavila. 150 ľudí prišlo o prácu, no problémy, ktoré za zastavením stavby stáli sú nejasné. Stavba sa mala ukončiť do konca roka 2019, termín sa však s najväčšou pravdepodobnosťou nestihne. Hrozí tiež, že výstavba bude stáť oveľa viac peňazí, ako sa predpokladalo. 

 

Konzorcium, ktoré stavbu opúšťa, pre médiá hovoriť nemôže. Rovnako sú na tom aj robotníci, ktorí podpísali mlčanlivosť. Ministerstvo dopravy nám na naše konkrétne otázky poslalo len krátke všeobecné stanovisko.

Rezort eviduje, že sa znížili kapacity na stavbe, ale zhotoviteľ do dnešného dňa stavbu neodovzdal. “Na riešení vzniknutého stavu sa pracuje a ministerstvo dopravy predloží v najbližších dňoch na rokovanie vlády materiál o riešení situácie na úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Pripravuje sa také riešenie, ktoré bude minimalizovať finančné straty, minimalizovať predĺženie lehoty výstavby ako aj zabezpečí úhradu za vykonané práce podzhotoviteľom,” napísala pre Glob.sk hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

“Pozitívne stanovisko k spôsobu riešenia máme aj z Európskej únie, ktorá sa podieľa na financovaní tejto stavby. Detaily tohto riešenia vzhľadom na citlivosť rokovaní zverejníme až po prijatí definitívneho rozhodnutia vládou,” odkázala Ducká.

Rokuje sa?

Zhotoviteľom stavby je konzorcium zložené zo slo­venskej spoločnosti Dúha a talianskej spoločnosti Sali­ni Impregilo. Talianska spoločnosť pre Glob.sk na otázky odpovedala len krátko. Odporučili nás na Národnú diaľničnú spoločnosť s tým, že im klauzula v zmluve zakazuje hovoriť s tretími osobami a s médiami.

Spoločnosť Dúha nás zase odkázala na Talianov. V stanovisku uviedli, že konzorcium “si ctí všetky zmluvné dojednania medzi partnermi a má záujem v čo najväčšej miere presadzovať a podporovať dohodu, ktorá by zamedzila akejkoľvek patovej situácii v súvislosti s pokračovaním a ukončením realizácie stavby.” Zároveň pre Glob.sk uviedli, že vo veci pokračovania stavby stále prebiehajú rokovania. Aj Dúha trvá na tom, že im zmluva o dielo zakazuje hovoriť s médiami.

Na snímke sprava minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek a predseda vlády SR Peter Pellegrini v rozhovore s projektovým manažérom slovensko-talianskeho združenia Salini Impregillo – Dúha Alessandrom Citteriom počas mimoriadneho kontrolného dňa na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala 5. decembra 2018. FOTO TASR – Erika Ďurčová

Podľa nich práce pokročili do druhej polovice. “Nemali by nastať žiadne nové významné neočakávané skutočnosti, ktoré by mohli spôsobiť dodávateľovi ďalšie komplikácie v neplánovaných vplyvoch na ukončenie stavby.” Veria, že rokovaniami sa im podarí vyriešiť sporné otázky a rozdielny pohľad na niektoré časti zmluvy medzi NDS a konzorciom.

S médiámi nemôžu hovoriť ani robotníci. “Momentálne sú prepustení všetci pracovníci k 28. 2. 2019. A Taliani to balia. Stavbu má prebrať NDS a priamym zadaním dať druhej firme. Takže stavba je zastavená. Nikto nevie dokedy. Všetci majú strach. Podpísali sme pri výstupe zachovanie mlčanlivosti” píše sa v správe, ktorú novinári z MY Žilina obdržali koncom minulého týždňa.

Dlhodobé problémy

O problémoch na stavbe sa začalo hovoriť už vlani. V novembri sa šírili správy, že talianska spoločnosť Salini Impregi­lo prepúšťa robotníkov. V decembri boli na stavbe na kontrole minister dopravy Árpád Érsek a premiér Peter Pellegrini. S postupom na stavbe spokojní neboli. V januári sa do médií dostala informácia, že na stavbe pracuje len 30 ľudí. Zároveň sa šírila informácia, že NDS nevypláca konzorcium a že oni následne nevyplácajú robotníkov.

NDS túto informáciu vtedy poprela. Naopak tvrdia, že problém bol na strane konzorcia. “NDS už viac ako rok dostáva od jednotlivých subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im zhotoviteľ neuhrádza platby za nimi vykonané práce na projekte a z toho dôvodu existuje riziko zastavenia prác z ich strany,” tvrdila vteda NDS.

NDS tvrdila, že nemá právo vstupovať do pracovno – právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. “Zdôrazňujeme, že naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo a to v lehote ich splatnosti,” tvrdila NDS.

Chceli ju postaviť za polovicu

Podľa pôvodných plánov mala byť diaľnica hotová na konci roka 2019. Pre aktuálne meškanie sa však v médiách skloňuje termín dostavby až v roku 2021. Pokiaľ by teraz štát vyhlásil novú súťaž, dostavba by sa zrejme posunula až na koniec roka 2022.

Tento úsek je pritom logisticky veľmi dôležitý. Tunel Višňové by umožnil obchádzku vyťaženej cesty popod hrad Strečno, ktorá je hlavným ťahom zo Žiliny na východ Slovenska.

O tom, či sa stavba v riadnom termíne stihne, sa však špekulovalo už od jej začiatku. Predpokladaná hodnota zákazky na výstavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bola 900 miliónov eur.

Štát však nakoniec prijal najlacnejšiu ponuku. Tú predložilo konzorcium firiem Salini Impregilo a Dúha. Tieto firmy sa zaviazali postaviť 13,5 kilometra dlhý diaľničný úsek so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové za 409,8 milióna eur. S výstavbou sa začalo v júni 2014.

“Do dnešného dňa bolo  minuté na stavbe 168 033 119,9 € bez DPH. Zmluvná cena je 409 800 000,5 € bez DPH,” povedala pre Glob.sk Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Branisko 2

Dopravný analytik Jozef Drahovský si myslí, že stavba bola nezvládnutá od samého začiatku. Podľa neho bolo problémom nezvládnutie manažmentu, ale aj posúvanie termínov, podcenenie náročnosti stavby a nedodržiavanie harmonogramu. Problematická bola už samotná súťaž. “Bohužiaľ, verejné obstarávanie u nás sa dostalo do úrovne, že akceptujeme aj najhoršiu kvalitu za čo najmenšie peniaze. Je pre nás dôležitejšia cena a nie kvalita a rýchlosť, je zle nastavený zákon a preto z verejného obstarávania nemáme návratnosť,” skonštatoval Drahovský pre Glob.sk.

To, čo sa so stavbou stane ďalej je ešte stále otázkou. Podľa Drahovského prichádzajú do úvahy dva scenáre. Podľa toho prvého bude štát od konzorcia požadovať penále a pokuty, pokiaľ teda sú v zmluve zakotvené. Ak nie sú, firma môže od zmluvy odstúpiť. Štát by potom musel vysúťažiť niekoho iného. Pokiaľ by sa splnil tento scenár, dostavba úseku by kvôli možným politickým hrám, súťaži a odvolaniam mohla trvať aj viac ako 3 roky.

Druhý scenár by zase stál peniaze. Pokiaľ by sa štát dohodol s konzorciom a rozpočet by sa navýšil do výšky skutočnej hodnoty stavby, úsek diaľnice by sa mohol stihnúť  do roka až roka a pol.

Šibeničný termín, teda koniec roka 2019, sa však nestihne v každom prípade. Táto stavba sa začína prirovnávať aj k neslávne známej stavbe tunela Branisko, kde došlo k technickým, ale aj finančným problémom. Následkom toho sa stavba predražila a jej dokončenie trvalo omnoho dlhšie, ako sa plánovalo. Tento názor zdieľa aj analytik Drahovský. “Už je z toho Branisko 2,”  tvrdí.