Regióny Košice

Cestovanie MHD v Košiciach je ohrozené. Vodiči chystajú ostrý štrajk

Zdroj: TASR / František Iván

KOŠICE – Cestovanie MHD v Košiciach je ohrozené. Viacerí zamestnanci Dopravného podniku mesta Košice totiž vstúpilo do štrajkovej pohotovosti. Vo štvrtok organizujú ostrý štrajk, ktorý by sa mal dotknúť aj celej dopravy. Dôvodom týchto ich krokov je, že žiadajú zvýšenie platov. Odborári, ktorí do pohotovosti vstúpili, dnes popoludní rokujú s primátorom Košíc Jaroslavom Polačekom. Ich zamestnávateľ sa  však  na ich podmienky pozerá s nevôľou.

 

Odborári Základnej odborovej organizácie vodičov pri DPMK v pondelok vstúpili do štrajkovej pohotovosti, pričom svoje rozhodnutie oznámili primátorovi Košíc Jaroslavovi Polačekovi prostredníctvom listu. Ten do podatelne magistrátu doniesol osobne predseda odborárov Ivan Horváth. Okrem neho však svoje rozhodnutie dali na vedomie aj vedeniu a dozornej rade DPMK. Ako prvý o tom informoval Korzár.

Podľa slov Hovátha o štrajkovej pohotovosti rozhodli na zasadnutí výborov a štatutárov odborových organizácii. Dôvodom bola skutočnosť, že sa vymenilo vedenie DPMK, ktoré predstavilo svoju stratégiu. Tá okrem iného hovorila o tom, kde vedenie hodlá šetriť. Ako ďalej uviedol, nie je proti šetreniu, avšak nesúhlasí s tým, aby to postihlo ľudí. V marci minulého roka sa cez dodatok kolektívnej zmluvy paušálne zdvihli platy zamestnancov o 0,40 eura základnej hodinovej tarify pri časovej mzde a o 65 eur pri mesačnej mzde. A to aj s prihliadnutím zvýšenia minimálnej mzdy začiatkom tohto roka.

„Tarifná mzda je u mnohých zamestnancov na hranici minimálnej mzdy. Zarába sa na nadčasoch, príplatkoch za soboty a nedele a osobnom ohodnotení,“ uviedol Horváth pre Korzár. Podľa jeho názoru bolo posledné navýšenie miezd iba dobiehaním zameškaného za posledné roky. Kritizoval aj to, že dlhoročne je podnik zo strany mesta poddimenzovaný. Odborári údajne žiadajú, aby sa mzdy zamestnancov v priebehu tohto roka zvýšili dvakrát, spolu vo výške desať percent. 

Súčasné vedenie podniku viní pôsobenie nominantov exprimátora

„My len kopírujeme to, čo sa deje v celej spoločnosti. Pre nízke mzdy zápasíme s nedostatkom odborných pracovníkov – momentálne v robotníckych profesiách elektromechanik a mechanik. Odchádzajú od nás napríklad do obchodu dokladať tovar, lebo tam zarobia viac. Čiže nemáme žiadne prehnané nároky,“ argumentuje Horváth.

Odborári sa dnes v popoludňajších hodinách stretnú s primátorom, aby mu osobne vysvetlili dôvody ich požiadaviek. Svoj názoru na celú vec vyjadril aj samotný podnik. “Vedenie DPMK rokuje s odborármi už od konca februára. Požiadavky odborárov považujeme v tomto okamihu za nešťastné. Krízový manažment DPMK od konca decembra 2018 rieši celkové ozdravenie DPMK, keďže kumulovaná strata za uplynulé štyri roky dosiahla 10 miliónov eur. Podnik je po 8 rokoch pôsobenia nominantov exprimátora Richarda Rašiho vo veľkých existenčných problémoch, ktoré predchádzajúce vedenia mesta vôbec neriešilo,” uviedol pre glob.sk predseda predstavenstva DPMK Marcel Čop.

Odborári majú o vzniknutej situácii rokovať aj s košickým primátorom Jaroslavom Polačekom. FOTO: TASR

Proti nevýhodnému nákupu vozidiel údajne neprotestovali

Ako povedal Čop, za to, že v súčasnosti môžu autobusy jazdiť, ďakujú mimoriadnej finančnej pomoci z rozpočtu mesta vo výške 500-tisíc eur. Dané financie im mali pomôcť zaplatiť viaceré záväzky po dátume splatnosti. “Súčasná situácia je naozaj kritická, podnik ťaží obrovské množstvo dlhov a bez zásadných zmien je jeho ďalšie fungovanie vysoko ohrozené. Požiadavky odborárov preto musíme v tejto chvíli vnímať negatívne. Navrhli sme im počkať 6 mesiacov, pokiaľ sa začnú prejavovať výsledky ozdravných opatrení, no na náš návrh nepristúpili,” povedal.

Následne konštatoval, že podnik prekvapilo rozhodnutie odborárov vstúpiť do štrajkovej pohotovosti práve v týchto dňoch. “V uplynulých rokoch ani raz neprotestovali proti nevýhodnému nákupu predražených autobusov a električiek. Pri týchto nákupoch mali lietať také vysoké provízie, žeby to napríklad mohlo bez problémov stačiť na pokrytie ich zvýšených požiadaviek pre tento rok,” vysvetlil.

Na záver uviedol, že po poslednom zvyšovaní miezd zamestnancov predstavovala priemerná hrubá mzda sumu 1 088 eur, pričom medziročne narástla o takmer desať percent. “DPMK má k dnešnému dňu 972 zamestnancov, z ktorých je 530 vodičov. Ich počet je na rozdiel od iných miest postačujúci. V DPMK uplynulý rok odišlo 37 vodičov autobusov a električiek a nastúpilo 61 vodičov autobusov a električiek,” uzavrel.