Zahraničné Spoločnosť Top

Bývalý stíhací pilot a letecký expert prehovoril. Viem, prečo sa zrútili oba boeingy

Havárie oboch boeingov mohol podľa experta spôsobiť tzv. blowback.

BRATISLAVA – Po haváriách dvoch lietadiel typu Boeing 737-Max 8 ešte stále prebieha vyšetrovanie. Odborníci podozrievajú z oboch nešťastí automatický systém ovládania MCAS. Podľa týchto teórií prinútil tento systém kvôli zlým údajom obidva stroje Ethiopian Airlines a Lion Air k prudkému klesaniu a zabránil pilotom, aby s lietadlom stúpali.

Letecký expert Bjorn Fehrm, ktorý píše pre odbornú stránku Leeham News, dospel k inému podozreniu. Fehrm bol stíhacím pilotom a leteckým inžinierom. Tvrdí, že katastrofu spôsobil tzv. blowback. “MCAS nespôsobil nehodu, bol to blowback,” napísal v blogu.

Pri tomto efekte ide o to, že silnejúci tlak vzduchu zatlačil výškové kormidlo 737 Max smerom nadol. Spolu s narastajúcou rýchlosťou v malej výške tlak tak narástol, že hydraulika mu už nedokázala odporovať, verí Fehrm.

V októbri sa zrútil prvý Boeing 737 May 8

Ferm sa vo svojich tvrdeniach opiera o údaje z havárie prvého 737 Max spoločnosti Lion Air. K nej došlo v októbri minulého roka. Fehrm píše: “Pred zrútením sa kapitánovi podarilo 21-krát zasiahnuť proti systému MCAS. Bol úplne pokojný.” Ale potom si riadenie prevzal prvý dôstojník a ten situáciu pravdepodobne zle vyhodnotil.

Bývalý vojenský pilot sa domnieva, že kopilot mal strach zo straty vztlaku a stroj hekticky nasmeroval nadol a ešte k tomu pridal rýchlosť. Vzájomné pôsobenie stúpajúcej rýchlosti v malej nadmorskej výške a k tomu chybné ovládanie systémom MCAS viedlo k spomínanému fenoménu blowback. Piloti už potom nemali žiadnu šancu  katastrofe zabrániť.

Či je Fehrmova teória správna, ukáže až vyšetrovanie. Je jasné, že nemá k dispozícii všetky údaje, ktorými disponujú vyšetrovatelia oboch nehôd. V diskusii pod blogom a na fóre pilotov označujú Fehrmovu hypotézu za kontroverznú.

O problémoch s certifikáciou Boeingu 737 Max 8 sa dočítate v článku: Ťažké obvinenia Boeingu zo strany bývalých zamestnancov. Hovoria o pochybeniach vo vývoji aj klamstvách

Galéria
Záchranári nesú krabicu s čiernou skrinkou s letovými dátami z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air. (TASR/AP)
Čierna skrinka s letovými dátami z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora. Zdroj: TASR/AP
Na snímke z 29. októbra 2018 je záber z videa Paula Ferdinanda, jedného z pasažierov lietadla indonézskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo približne 13 minút po štarte z medzinárodného letiska v Jakarte v pondelok 29. októbra 2018. (TASR/AP)
Indonézski námorníci nesú časti trosiek havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora. (TASR/AP)
Na snímke kolesá z havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 3. novembra 2018. (TASR/AP)
Na archívnej snímke potápači prehľadávajú pravdepodobne motor, ktorý patrí indonézskemu lietadlu spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 3. novembra 2018. Zdroj: TASR/AP
Trosky havarovaného stroja. Zdroj: SITA / AP
Záchranári prehľadávajú trosky havarovaného stroja. Zdroj: SITA / AP
Trosky zrúteného lietadla. Zdroj: SITA / AP
Generálny riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines Tewolde Gebremariam bol na mieste nehody. Zdroj: TASR / AP
navigate_before
navigate_next