BRATISLAVA – Po haváriách dvoch lietadiel typu Boeing 737-Max 8 ešte stále prebieha vyšetrovanie. Odborníci podozrievajú z oboch nešťastí automatický systém ovládania MCAS. Podľa týchto teórií prinútil tento systém kvôli zlým údajom obidva stroje Ethiopian Airlines a Lion Air k prudkému klesaniu a zabránil pilotom, aby s lietadlom stúpali.
Letecký expert Bjorn Fehrm, ktorý píše pre odbornú stránku Leeham News, dospel k inému podozreniu. Fehrm bol stíhacím pilotom a leteckým inžinierom. Tvrdí, že katastrofu spôsobil tzv. blowback. “MCAS nespôsobil nehodu, bol to blowback,” napísal v blogu.
Pri tomto efekte ide o to, že silnejúci tlak vzduchu zatlačil výškové kormidlo 737 Max smerom nadol. Spolu s narastajúcou rýchlosťou v malej výške tlak tak narástol, že hydraulika mu už nedokázala odporovať, verí Fehrm.
V októbri sa zrútil prvý Boeing 737 May 8
Ferm sa vo svojich tvrdeniach opiera o údaje z havárie prvého 737 Max spoločnosti Lion Air. K nej došlo v októbri minulého roka. Fehrm píše: “Pred zrútením sa kapitánovi podarilo 21-krát zasiahnuť proti systému MCAS. Bol úplne pokojný.” Ale potom si riadenie prevzal prvý dôstojník a ten situáciu pravdepodobne zle vyhodnotil.
Bývalý vojenský pilot sa domnieva, že kopilot mal strach zo straty vztlaku a stroj hekticky nasmeroval nadol a ešte k tomu pridal rýchlosť. Vzájomné pôsobenie stúpajúcej rýchlosti v malej nadmorskej výške a k tomu chybné ovládanie systémom MCAS viedlo k spomínanému fenoménu blowback. Piloti už potom nemali žiadnu šancu katastrofe zabrániť.
Či je Fehrmova teória správna, ukáže až vyšetrovanie. Je jasné, že nemá k dispozícii všetky údaje, ktorými disponujú vyšetrovatelia oboch nehôd. V diskusii pod blogom a na fóre pilotov označujú Fehrmovu hypotézu za kontroverznú.
O problémoch s certifikáciou Boeingu 737 Max 8 sa dočítate v článku: Ťažké obvinenia Boeingu zo strany bývalých zamestnancov. Hovoria o pochybeniach vo vývoji aj klamstvách