Zahraničné Ekonomika Spoločnosť Zahraničná Top

Budú nás špehovať za volantom? Brusel chce zaviesť do áut obmedzovače rýchlosti

EÚ chce, aby mali nové autá zabudovaný inteligentný obmedzovač rýchlosti. Ilustračné foto: TASR/Lukáš Grinaj

BRATISLAVA – Európska únia (EÚ) chce obmedziť počet dopravných nehôd. Preto chce automobilky donútiť, aby nimi vyrábané autá automaticky dodržiavali predpísanú rýchlosť. Od roku 2022 by mal milovníkov rýchlej jazdy kontrolovať inteligentný obmedzovač rýchlosti. Koncom marca k tomu EÚ vydala príslušnú smernicu. Aktivisti však tento nápad kritizujú.

 

Podľa nariadenia EÚ by mali mať automobily od roku 2022 zabudovanú technológiu „Intelligent Speed Assistance“ (ISA). Ten má prostredníctvom varovného signálu zabrániť, aby vodič prekročil povolenú rýchlosť.

Keď šofér napriek tomu neupraví svoju rýchlosť, automobil následne sám pribrzdí. Vodiči budú mať možnosť systém dočasne deaktivovať – napríklad pri predbiehaní. Na to má slúžiť prepínač na palubnej doske. Systém ISA bude používať údaje z GPS a digitálnych kariet, aby tak určil polohu auta a povolenú rýchlosť v oblasti, kde sa práve nachádza.

Blackbox ako v lietadle

Technológia zahŕňa aj tzv. blackbox (čiernu skrinku) podobný ako v lietadlách. Ten bude zaznamenávať rýchlosť, polohu a trasu automobilu. A toto je bod, ktorý vadí kritikom systému. Obávajú sa, že zariadenie umožní polícii, poisťovniam a dokonca hackerom špehovať ľudí a ich každý pohyb.

Poisťovne môžu zvýšiť poplatky

Odborníci, zaoberajúci sa ochranou osobných údajov, sa obávajú, že takéto záznamy môžu poisťovne už pri malom prekročení rýchlosti použiť na zamietnutie žiadosti o vyplatenie poistného plnenia. Britská skupina aktivistov “Big Brother Watch” tvrdí, že povinné zavedenie tohto systému “porušuje britské zásady slobody a slobodnej voľby”, citujú ich britské médiá. Tiež varujú, že rozsiahle zbieranie údajov môže viesť k ich zneužitiu. Poisťovne by mohli zvyšovať poistné v závislosti od zaznamenaného správania sa jednotlivcov. Takisto by mohli tieto dáta zneužiť aj hackeri.

Zdesenie zo sústavného sledovania

Howard Cox z britskej kampane “FairFuelUK povedal: “Milióny vodičov budú vydesení predstavou, že každý ich pohyb môže byť monitorovaný.” Použil pritom spojenie “Veľký brat ťa sleduje”. Poisťovacia spoločnosť v Zürichu zase varovala, že šoféri sa môžu stať od systému závislými a v premávke menej pozorní.

Misterstvo dopravy má iný názor

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV SR) Glob.sk postredníctvom svojej hovorkyne Zuzany Viciaňovej zaslalo stanovisko, v ktorom hovorí: “Koncom marca 2019 bolo dosiahnutá dohoda medzi Európskym parlamentom a Radou na konečnej podobe návrhu nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel. V rámci tohto návrhu sa medzi povinné bezpečnostné prvky vozidla navrhuje zaviesť aj inteligentný rýchlostný asistent (označované ako ISA) a zariadenie na záznam údajov o udalostiach (nehodách, označované ako EDR).” Rezort ďalej vo vyhlásení zdôrazňuje, že v prípade ISA nejde o žiadne obmedzovače rýchlosti ani čierne skrinky. 

“MDV SR nemá žiadne obavy ohľadne zneužitia údajov v súvislosti so zariadeniami na záznam údajov o udalostiach (nehodách), pretože návrh nariadenia presne stanovuje účel, na ktorý môžu byť použité tieto dáta a akým spôsobom musia byť chránené,” uviedla hovorkyňa pre Glob.sk.

Čo na to analytik?

Glob.sk oslovil dopravného analytika Jozefa Drahovského s otázkou, čo si o navrhovaných nariadeniach myslí: “Takýto systém by bol reálny len vtedy, keby štáty poskytovali v elektronickej forme údaje o svojej dopravnej infraštruktúre,” povedal. Existuje pritom kamerový systém, ktorý na Slovensku nie je funkčný. “Aj autá, ktoré majú tento systém, ten im po prekročení hraníc smerom na Slovensko vypíše, že systém je deaktivovaný lebo nedokáže správne fungovať. Tento problém má nielen Slovensko, ale aj všetky štáty, kde križovatka ruší najvyššiu povolenú rýchlosť,” doplnil dopravný analytik.

Ak vodič neprispôsobí rýchlosť, systém sám pribrzdí. Zdroj: pixabay

Povinnosťou budú aj ďalšie bezpečnostné opatrenia

Inteligentné obmedzovanie rýchlosti je len časťou série bezpečnostných opatrení, na ktorých sa dohodli EÚ, Rada EÚ a Európska komisia (EK). V autách by mali byť povinné najmodernejšie brzdové systémy, blokovanie vozidiel pri požití alkoholu a systémy varovania pred ospalosťou. Všetky tieto návrhy musí schváliť všetkých 27 členských štátov EÚ.

Cieľ – menej obetí

Cieľom týchto opatrení je znížiť počet obetí na európskych cestách o 25-tisíc ročne, hovorí sa vo vyhlásení EÚ. EK odhaduje, že 90 percent nehôd je spôsobených ľudskou chybou a že nové systémy pomôžu do roku 2038 ročne zachrániť viac ako 25-tisíc životov a zabrániť okolo 140-tisíc zraneniam.

Európska komisárka pre vnútorný trh a priemysel Elzbieta Bienkowska pre “euronews” povedala: “S novými pokročilejšími bezpečnostnými prvkami, ktoré budú povinné, môžeme docieliť niečo podobné, ako pri zavádzaní bezpečnostných pásov.” Zdôraznila, že mnoho nových funkcií už majú súčasné špičkové vozidlá.