Regióny Bratislava Top

Bratislavu čaká ďalšia pekelná skúška. Nebudú premávať električky, vodiči si musia pripraviť pevné nervy

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Budú čeliť rovnakým problémom, ako minulý rok? Už od dnes sa vodiči a cestujúci z bratislavskej Dúbravky a Karlovej Vsi musia pripraviť na viaceré obmedzenia. Dôvodom je, ako inak, modernizácia Dúbravsko-Karloveskej radiály. Od dnešného dňa totiž prebieha ďalšia etapa, tentokrát najdlhšia a najzložitejšia. Električky tak budú jazdiť iba po Staré Mesto. Na čo všetko sa tak ľudia a obyvatelia Bratislavy musia pripraviť?

 

Koncom minuloročného školského roka sa začala prvá etapa modernizácie električkovej trate. Už pár týždňov po jej spustení však musel dodávateľ riešiť prvý problém – nájdenie inžinierskych sietí, ktoré nikomu nepatrili. Tento problém tak zdržal celý harmonogram a vyzeralo to tak, že sa dokončenie prvej fázy nestihne. Už v septembri bolo jasné, že obavy sa stali skutočnosťou a termín ukončenia prvej fázy od Molecovej po obratisko v Karlovej Vsi bol posunutý na neskoršie. Medzitým sa dodávateľ rozhodol začať robiť druhú fázu od obratiska Karlova Ves po zastávku Damborského (teraz Záluhy). Aj tu však napokon narazili na problém. A oveľa ďalekosiahlejší – pozemky, ktoré boli pod meniarňou, patrili súkromníkom a ich zástupca nechcel povoliť pracovníkom Dopravného podniku Bratislava na ne vstúpiť, kým sa spor s magistrátom nevyrieši. Požadovali totiž o náhradu za dané pozemky. Problém ovplyvnil najmä električky do Dúbravky.

Dôvodom je, že kým Karlova Ves mala náhradu za meniareň, ktorá mení striedavý prúd na jednosmerný, Dúbravka nie. Museli teda čakať, kým sa celá vec nepodarí vyriešiť. Nepomohlo k tomu ani rozhodnutie súdu, ktorý vydal neodkladné opatrenie, aby sa mohli pracovníci DPB do meniarne dostať. Vlastníci pozemkov totiž cez svojho zástupcu Branislava Božeka uviedli, že zakazujú pracovníkom bratislavského dopravného podniku, aby na pozemky vstúpili. Priestory strážila aj SBS a zhotoviteľ tak prakticky nemal ako opraviť a otestovať meniareň pred spustením električkovej trate od obratiska Karlova Ves po zastávku Molecova. “Zneužíva tak situáciu, pretože si je vedomý, že bez aktívneho prístupu našich pracovníkov k meniarni nie je možné spustiť električku v plnohodnotnom režime. Situáciu sa snaží využiť a žiada od mesta peniaze za predaj alebo prenájom pozemkov, ktorých majiteľov zastupuje,” vysvetlil primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Napokon sa električky do Dúbravky podarilo spustiť pár dní pred Vianocami. Dúbravčania si tak novú trať mohli užiť iba pár mesiacov. Od dnešného rána sú totiž električky opäť odstavené, tentokrát až po tunel. Pre poslednú fázu modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály.

Dôvodom omeškania bola meniareň, do ktorej bráni vstup pracovníkom Dopravného podniku Bratislava človek blízky Marianovi Kočnerovi. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Najkomplikovanejší úsek

Podľa magistrátu ide o najdlhší a najkomplikovanejší úsek.V tomto úseku bude kompletne vylúčená električková doprava a spojenie do Karlovej Vsi a Dúbravky bude riešené náhradnou autobusovou dopravou. Vzhľadom na charakter stavebných prác – výmena koľajníc a úprava koľajového zvršku aj spodku – budú modernizáciu sprevádzať aj viaceré dopravné obmedzenia pre individuálnu automobilovú dopravu. Obmedzenia by mali trvať do septembra tohto roka, kedy má byť Dúbravsko-Karloveská radiála kompletne zmodernizovaná,” deklaruje magistrát. Podľa primátora Valla hrozilo, že ak by sa nepristúpilo k modernizácii radiály, boli by nútení ju uzavrieť. Ako dodal, radiála za bežnej situácie (pred koronavírusom) prepravila denne 30-tisíc ľudí, z toho dôvodu bude zhoršený ich komfort v MHD. Avšak, ak to Bratislavčania vydržia, budú si môcť užívať rýchlejšiu a komfortnejšiu električkovú trať.

Rekonštrukcia poslednej etapy sa dotkne oboch liniek v smere do Karlovej Vsi/Dúbravky a naopak – teda liniek 4 a 9. Budú tak skrátené ich trasy, a to nasledovne:

  • Linka 4 v smere zo Zlatých pieskov resp. ŽST Nové Mesto bude skrátená po okruh Kamenné námestie – SND – Nám. Ľ. Štúra – Šafárikovo nám. – Kamenné nám. – smer Nové Mesto.
  • Skrátená bude aj linka číslo 9 v smere z Ružinova, ktorá bude z Námestia SNP pokračovať k SND – Nám. Ľ. Štúra – Šafárikovo nám. – Námestie SNP – smer Ružinov.

Obyvateľom Dlhých dielov zabezpečí odvoz do miestnej časti linka X33, ktorá bude premávať od Nového SND cez Molecovu až po Kuklovskú. Naopak, linka X5 zabezpečí dopravu od Nového SND až po konečnú v Dúbravke (Pri Kríži). Túto linku si obyvatelia mestských častí môžu pamätať z prvých dvoch fáz modernizácie. “Náhradné autobusové linky X5 a X33 budú medzi centrom mesta a Molecovou premávať s celodenným kombinovaným intervalom 3-4 minúty, čím zachováme súčasný interval električkových liniek 4 a 9. Linka X5 medzi Molecovou a Dúbravkou, a linka X33 medzi Molecovou a Dlhými dielmi budú od Molecovej pokračovať so 7,5 minútovým intervalom. Linka 32 bude premávať v 7,5-minútových intervaloch v rannej špičke a v 15-minútových cez deň,” uviedli z magistrátu.

Električky opäť nebudú jazdiť. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Vodiči si musia pripraviť pevné nervy

Obmedzenia sa ale nebudú týkať len cestujúcich, ktorí využívajú MHD, ale aj tých, ktorí cestujú autom. Od tunela po Molecovu totiž budú môcť využívať iba jeden jazdný pruh namiesto dvoch tak, ako tomu bolo doteraz. Rovnako to bude aj na opačnej strane, kde budú obmedzenia platiť od mostu Lafranconi po River Park. “Kvôli rekonštrukcii trate bude na Karloveskej vylúčené ľavé odbočenie z mesta na Molecovu smerom na Dlhé diely.  Automobily aj autobus X33 budú električkovú trať prechádzať na úrovni bývalej zastávky Jurigovo námestie, vrátia sa naspäť ku križovatke na Molecovej a na Dlhé diely budú pokračovať pravým odbočením,” informuje magistrát. S obmedzeniami treba rátať aj v úseku od obratiska Karlova Ves po zastávku Záluhy, kde budú dokončovať nedorobené práce ešte z druhej fázy. Tieto obmedzenia by sa ale mali postupne uvoľňovať.

“Vzhľadom na dopravné obmedzenia, ktoré od soboty vzniknú na nábreží a pri križovatke Karloveská a Molecova, odporúčame vodičom z Dúbravky vyhnúť sa Karloveskej ulici a na spojenie s centrom mesta využiť Harmincovu a Janka Alexyho. Spojenie Dúbravky, Karlovej Vsi a Dlhých dielov s centrom mesta bude v nasledujúcich mesiacoch komplikované. Prosíme preto Bratislavčanov, Bratislavčanky o zhovievavosť. Veríme, že v septembri sa dopravné provizórium, ktoré viac ako rok trpezlivo znášajú najmä obyvatelia dotknutých mestských častí, skončí a cestovanie MHD aj s individuálnou dopravou bude kvalitnejšie a rýchlejšie, ako bolo doteraz,” uzavrel magistrát.

Mohlo by vás zaujímať