Bratislava Domáce Regióny Spoločnosť Top

Bratislavské ulice sa plnia pohodenými bicyklami. Analytik upozorňuje na problémy parkovania

Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

BRATISLAVA – Systém zdieľaných bicyklov – tzv. bikesharing sa v hlavnom meste opäť rozrástol. Od júna môžu Bratislavčania brázdiť uličky mestských častí Vajnory a Rača na bicykloch od novej spoločnosti. Tentokrát už nemusia vyhľadávať najbližšiu dokovaciu stanicu, ale môžu svojho vypožičaného ,,tátoša” odložiť skutočne kdekoľvek. Dopravný analytik však upozorňuje na odvrátenú tvár nekoordinovaného odkladania zdieľaných dopravných prostriedkov a upozorňuje na „bikesharingový smog”.

 

Od 1. júna pôsobí v Bratislave nová bikesharingová spoločnosť Antik. Od konkurenčnej služby SlovnaftBajk, ktorá v hlavnom meste prevádzkuje verejné bicykle už takmer dva roky, sa líši predovšetkým v myšlienke nekoordinovaného parkovania. Cyklisti totiž po skončení jazdy nemusia hľadať dokovacie či parkovacie stanice po meste. ,, V našom systéme si cyklista nájde najbližší bicykel k miestu začiatku jazdy a jazdu ukončí najbližšie k skutočnému cieľu. Jazda tak trvá menej času a zároveň môže použiť bicykel aj ako súčasť kombinovanej dopravy s MHD či vlakom (bohužiaľ stanoviská starších systémov práve na zastávkach často chýbajú),” povedal pre Glob.sk riaditeľ pre rozvoj Antik Telecom Peter Blaas. Bratislava je však už na podobný systém zvyknutá. Kolobežkári využívajúci verejné kolobežky od spoločnosti Bolt rovnako nemusia vyhľadávať hromadné parkovacie miesta, ale jednoducho kolobežku odparkujú kdekoľvek. 

,,Magistrát by mal čo najskôr stanoviť jasné a rovnaké pravidlá pre prevádzkovateľov zdieľanej dopravy. Tí by ju mali realizovať len takým spôsobom a za takých podmienok, aby mali užívatelia čo najmenej príležitostí správať sa nedisciplinovane, aby nemohlo dochádzať ku krádežiam a poškodzovaniu bicyklov a znečisťovania životného prostredia,” povedal pre Glob.sk dopravný analytik Ján Bazovský.

Od júna sa bikesharing v Bratislave opäť rozrástol. Zdroj: TASR / Oliver Ondrᚹ

Antik sa spolieha na disciplinovanosť Slovákov

Spoločnosť Antik má aktuálne k dispozícii tisíc bicyklov. Podľa ich slov za celú sezónu zmizlo len 5 kusov a zničilo sa menej ako 20. ,,Našťastie v tomto momente už môžeme preukázať dobrú prax, keď drvivá väčšina nielen cyklistov ale aj ďalších občanov sa k bicyklom správa veľmi dobre – odkladajú ich tam, kde nezavadzajú a na miestach, kde si ich ľahko možno znovu požičať,” doplnil Blaas zo spoločnosti Antik.

Žiadne pravidlá len odporúčania

Súčasná legislatíva pritom neumožňuje hlavnému mestu regulovať a zasahovať do fungovania bikesharingových spoločností. ,,Vzhľadom na to, že na národnej úrovni absentuje legislatíva na úpravu zdieľanej ekonomiky, do ktorej spadá aj zdieľaná mikromobilita, hlavné mesto SR Bratislava pripravilo zoznam odporúčaní a pravidiel pre prevádzkovateľov týchto služieb,” uviedla pre Glob.sk Katarína Rajčanová z bratislavského magistrátu. Mesto žiada prevádzkovateľov verejných bicyklov o dodržiavanie pravidiel a edukovanie svojich užívateľov. Ďalej užívateľom bikesharingu odporúča, využívanie cyklotrás a nie chodníkov, parkovanie paralelne s chodníkom či pri stojanoch na bickyle. Nie však na zastávkach mestskej hromadnej dopravy či na peších zónach, dodržiavanie rýchlosti do 10km za hodinu v pešej zóne… 

Hlavné mesto pripravilo zoznam odporúčaní o tom, ako správne a bezpečne využívať zdieľanú mikromobilitu. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Dopadov nekoordinovaného parkovania verejných bicyklov je hneď niekoľko. ,,Správca cesty – mestská časť alebo magistrát – môže nesprávne pohodený bicykel na chodníku, na ceste alebo na vyhradenom parkovisku odstrániť a odviezť ho do zberného dvora na náklady prevádzkovateľa. Ten má zbytočné finančné výdavky, ale bicykle alebo kolobežky na určitú dobu neslúžia svojmu účelu,” vysvetlil dopravný analytik Bazovský. Striktné pravidlá by uvítal aj najväčší poskytovateľ zdieľaných bicyklov v Bratislave Slovnaft Bajk. ,,Chýbajú usmernenia zo strany mesta – za akých podmienok môžu prevádzkovatelia svoje služby poskytovať. Vítame, že magistrát začal tieto pravidlá pripravovať, medzičasom si však užívatelia tvoria vlastné návyky,” povedal pre Glob.sk hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár.

Ako to vidia cyklisti?

Príchod novej bikesharingovej spoločnosti bratislavskí cyklisti vítajú. Veria, že by obyvateľom Rače mohol tento systém pomôcť pri presunoch s nákupom v rámci mestskej časti, alebo pri dochádzaní z odľahlejších častí Rače na zastávku a pri pokračovaní do centra električkou. ,,Oba systémy majú svoje pre aj proti. Kým výhodou stanicového systému je väčšia spoľahlivosť pri pravidelnom používaní bicykla a menšie riziko nevhodného umiestňovania bicyklov, bezstanicové systémy zase umožňujú väčšiu flexibilitu a zároveň vyžadujú nižšie náklady na spustenie,” objasnil pre Glob.sk Dan Kollár z Cyklokoalície.

Cyklisti sa z príchodu novej spoločnosti tešia. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček

Bikesharing porastie

V Bratislave sa aktuálne skrýva 83 dokovacích staníc a 350 až 400 bicyklov od spoločnosti Slovnaft. V porovnaní s minulým rokom zaznamenali v máji  20 percentný nárast využívania zdieľaných bicyklov. Dokovacie stanice majú pribudnúť v mestských častiach Nové Mesto, Petržalka, Ružinov a Staré mesto, v ktorých už služba funguje. ,,V koordinácii s magistrátom a mestskými časťami sa ráta aj s rozšírením služby do ďalších častí Bratislavy, najbližšie do Vrakune, následne podľa rýchlosti povolení od úradov do ďalších častí. Spolu sa nainštaluje 20 nových dokovacích staníc, čím ich celkový počet prekročí 100. Plánujeme aj rozšírenie flotily o 150 nových bicyklov,” doplnil hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár.

Ani Antik nezostane nečinne stáť so zalomenými rukami. ,,V tomto roku pripravujeme rozšírenie do ďalších 10 regiónov, pričom prvý z nových  ohlásime už v najbližších dvoch týždňoch,” uviedol Blaas zo spoločnosti Antik.

Svoje služby plánuje rozšíriť do ďalších mestských častí Bratislavy aj Slovnaft Bajk. Zdroj: TASR / Pavol Zachar

Bratislavčania zúria nad kolobežkármi

Na kolobežky, ktoré sa povaľujú voľne po hlavnom meste, majú Bratislavčania rozličné názory. ,,Už teraz vidieť na sociálnych sieťach množstvo fotografií a sťažností obyvateľov Bratislavy, ktorým bicykle a kolobežky zavadzajú a v nočných hodinách ich dokonca ohrozujú. Problém je v nedisciplinovanosti používateľov zdieľaných bicyklov, ale aj v iných obyvateľoch, ktorí s nezabezpečenými bicyklami a kolobežkami ďalej manipulujú,” vysvetľuje dopravný analytik.

Disciplína sa v bratislavských uliciach nenosí a na nezodpovedných kolobežkárov dopláca široká verejnosť. ,,Včera v centre mesta mládež (cca 6 až 10 pubertiakov) ako utrhnutá z reťaze letela cez cestu/prechod a nabehla na chodník. Všetci sme sa im uhýbali. Nehovoriac o tom, že išla sanitka so zapnutou húkačkou a oni ju veselo ignorovali. Vlastne musela kvôli nim zastaviť. No celé zle,” opísala svoju skúsenosť s koobežkármi Andrea.  ,,Zbavujeme sa reklamného smogu, ale zároveň zamoríme prostredie kdekoľvek odstavenými kolobežkami, ktoré navyše nebezpečne oslepujú vodičov,” podelil sa so svojimi priateľmi na sociálnej sieti Marek. Lukáša zas trápia kolobežky prekážajúce pri parkovaní. ,,Nechcem byť “hnidopich”, ale minule som videl kŕdeľ zelených kolobežiek voľne pohodených na chodníku a zaberali viac miesta ako osobné auto,” napísal Lukáš.

Nezodpovední kolobežkári nechávajú svoj dopravný prostriedok zaparkovaný naozaj kdekoľvek. Zdroj: Facebook

,,Nepoužívaná kolobežka alebo bicykel je síce funkčný prostriedok, ale predsa len odpad. No a zdieľané kolobežky v bratislavských uliciach by som po mnohých negatívnych skúsenostiach obyvateľov zakázal,” uzavrel dopravný analytik Bazovský.

*Redakcia Glob.sk oslovila aj spoločnosť Antik, ktorá poskytuje zdieľané bicykle. Do uzávierky však na naše otázky nereagovali.

Mohlo by vás zaujímať:

Galéria
Bratislavčania už skúsenosť s nekoordinovaným parkovaním majú. Zdroj: Facebook
Užívatelia kolobežiak Bolt môžu svojho zdieľaného ,,tátoša” odparkovať kdekoľvek na voľnom priestranstve. Zdroj: Facebook
Nájdu sa aj nedisciplinovaní užívatelia, ktorí nechajú svoje kolobežky kdekoľvek. Zdroj: Facebook
Magistrát hlavného mesta vydal sériu odporúčaní, ako správne riadiť zdieľaný prostriedok. Zdroj: Glob.sk/Peter Korček
Nová spoločnosť Antik poskytuje zdieľané bicykle v Bratislave od začiatku júna. Zdroj: TASR /Oliver Ondrᚹ
V Bratislave sa aktuálne skrýva 83 dokovacích staníc a 350 až 400 bicyklov od spoločnosti Slovnaft. Zdroj: TASR / Pavol Zachar
Rozširovanie bikesharingu bratislavskí cyklisti vítajú. Zdroj: TASR / František Iván
navigate_before
navigate_next