Bratislava Domáce Politika Regióny Top

Borguľa si platí kampaň cez spriatelenú firmu. Robí to ako Kiska

Martin Borguľa - SITA/Gabriel Kuchta

BRATISLAVA/STARÉ MESTO- Financovanie kampane kandidáta na starostu bratislavského Starého Mesta Martina Borguľu vyvoláva otázniky. Oficiálne minul na svoju kampaň zatiaľ niečo vyše 20-tisíc eur. Zo svojho transparentného účtu tieto peniaze odišli jedinému príjemcovi, ktorým je firma Slovunit a.s. V tejto firme bol podľa výpisu z obchodného registra do roku 2015 predsedom predstavenstva, dnes je ním jeho brat Michal.

V dozornej rade sedí tiež Jana, Nina a Helena Borguľová. Rodinná firma si na svojom webovom sídle uvádza: “Spoločnosť SLOVUNIT je investičná skupina, ktorá prioritne pôsobí v oblastiach real estate, energetiky a facility management services.” Ako toto zameranie súvisí s realizáciou volebných kampaní tak nie je jasné. Podľa výpisu z obchodného registra má síce spoločnosť oprávnenie podnikať v oblasti prieskumu trhu a verejnej mienky, zároveň aj poskytovať reklamnú a propagačnú činnosť, no jej doterajšie aktivity na tomto poli sú neznáme.

Slovunit a.s. v rámci predvolebnej kampane nakúpil Borguľovi napríklad citylighty od spoločnosti Bigmedia. Koľko za ne Slovunit a.s. zaplatil sa ale z transparentného účtu kandidáta na starostu Starého Mesta verejnosť nedozvie. Zároveň tieto citylighty boli zavesené niekoľko dní predtým, než vôbec peniaze z transparentného účtu Borguľu odišli k zadávateľovi – Slovunit a.s.. Borguľova volebná kampaň je zahalená tajomstvom aj na sociálnej sieti. Ani platby za propagovanie jeho oficiálnych stránok totiž nejdú cez transparentný účet.

VÝPIS Z TRANSPARENTNÉHO ÚČTU KANDIDÁTA BORGUĽU:

 

Od konca augusta sa navyše na najväčšej sociálnej sieti objavilo niekoľko stránok, ktoré plateným obsahom cielia na obyvateľov Starého Mesta. Stránky útočia na Borguľových protikandidátov alebo naopak skryto propagujú Borguľu. Kto platí tieto kampane nie je jasné, no určite ide o porušenie zákona o volebnej kampani. Zákon totiž myslí na to, že kampane a antikampane nevedú nutne len samotní kandidáti, ale aj ďalší ľudia, firmy, organizácie či neziskovky. Inými slovami, tretia strana. Každá tretia strana, ktorá sa chce zapojiť do kampane ale podlieha podobným pravidlám, ako keby sa jednalo o kandidáta.

Galéria
Stránka na sociálnej sieti, ktorá Staromešťanom ponúka kontajner zadarmo – od Martina Borguľu , Zdroj: FB
Stránka na sociálnej sieti, ktorá útočí voči súčasnému starostovi Starého Mesta, Zdroj: FB
navigate_before
navigate_next

Na kampaň v Starom Meste smie každý kandidát zo zákona minúť až 70-tisíc eur. V prípade, ak prostriedky nejdú cez transparentný účet, ako v prípade Borguľu, je ich ťažké dopátrať či overiť. Bývalý člen Smeru tak využíva dieru v zákone podobne ako svojho času prezident Andrej Kiska. Podobne ako prezident Kiska tak bude musieť Borguľa vysvetliť, či existuje zmluva medzi ním a firmou Slovunit a.s., či si to táto firma premietne do hospodárskeho zisku a koľko si účtuje za samotné vedenie kampane. Navyše, ak by Slovunit a.s. Borguľovi niektoré činnosti poskytla ako dar, v účtovných výkazoch to byť uvedené síce nemusí, ale mali by tam byť priznané súvisiace dane a odvody. Dar od spriaznenej firmy totiž podlieha dani a odvodom rovnako ako mzda.

 

Dlhoročný člen Smeru-SD Martin Borguľa kandiduje v bratislavskom Starom Meste na post starostu. Za posledných 12 rokov tak robí už po tretíkrát. V roku 2010 okrem podpory vlastného Smeru-SD aj s podporou HZDS, SNS a Slobodného fóra Zuzany Martinákovej. Borguľu v roku 2010 dokonca ako jedného z mála komunálnych kandidátov podporil aj samotný Robert Fico. Vo videu nakrútenom v známej bratislavskej kaviarni Štefánka Fico hovoril o Borguľovi ako o novej hviezde Smeru.  O to zarážajúcejšie je, že sa tentoraz postavil do boja údajne bez straníckej príslušnosti. Chce všetkých presvedčiť, že je nezávislý. V Smere ale nevedia, že už nie je členom.