Domáce Ekonomika Spoločnosť Koronavírus Domáca Top

Bojovali na dvoch frontoch dlhé roky. Teraz im štát podkopáva nohy chaotickými nariadeniami

Zdroj: Soupa Bistro

BRATISLAVA – Podnikať začali ako manželský pár, ktorý spájala nielen láska k svojej polovičke, ale aj láska k dobrému jedlu. Tvrdou prácou a prebdenými nocami sa im na koniec podarilo pretaviť jedinečný koncept bistra, ktorý zákazníkom ponúkal hlavne polievky, do praxe. Avšak o to, čo si pred desiatimi rokmi vybojovali, musia bojovať opäť. Štátne opatrenia, zatvorené prevádzky či lockdown dávajú zabrať nejednej prevádzke a bratislavské Soupa Bistro nie je výnimkou. Je jedným z mnohých, ktoré musia bojovať v ťažkých časoch o prežitie. 

 

Manželský pár sa rozhodol zbúrať stereotypy o tom, že polievka nemôže byť plnohodnotným jedlom. Zrodila sa tak myšlienka založiť bistro pre milovníkov polievok, ktorí by sa už viac nemuseli stretávať s nechápavými pohľadmi pri takejto objednávke v reštaurácii. Pred desiatimi rokmi sa tento jedinečný koncept dokázal vysporiadať s konkurenciou, nakoľko vtedajšie prevádzky disponovali predovšetkým tradičnou ponukou jedál.

Život popolušky

Rozbehnúť biznis ani v tom čase nebolo ľahké. Manželský pár bol nútený bojovať niekoľko rokov na dvoch frontoch súčasne. Cez deň chodili do ,,normálneho” zamestnania, aby si zarobili na svoj sen. Po návrate z práce si Martinin manžel obliekol zásteru a do hlbokej noci vypekal muffiny na ráno. Vtedy štafetu prebrala Martina, ktorá zasa varila polievky. „Asi po troch rokoch som sa vzdala svojho zamestnania, aby som sa naplno venovala iba bistru. Manžel stále ostával verný aj svojmu zamestnaniu softvérového architekta, lebo finančne pomáhal pri rozbehu podnikania. Keď boli začiatky za nami, narodili sa nám dve deti, takže sme opäť riešili, ako skĺbiť podnikanie a rodinný život,“ spomína si na hektické začiatky spolumajiteľka bistra Martina Felix Maženská.

 

Manželský pár musel mať v začiatkoch podnikania niekoľko zamestnaní, aby utiahli prvotné náklady. Zdroj: pixabay.com

Zákazník na prvom mieste

Nakoľko ich podnikanie prekvitalo, začali rozmýšľať vo väčšom rozmere. Otvorili druhé bistro a svoje aktivity zamerali aj na zabezpečovanie cateringov či eventov. Zákazníci si k polievkam začali pýtať aj iné jedlá. Preto majitelia bistra svoju ponuku rozšírili. ,,Práve variabilita nášho konceptu je to, kvôli čomu sa k nám ľudia vracajú. Môžu si sami vyskladať fašírky k prívarku alebo šalátu, alebo si dať polievku s fašírkou či foccatiou. Jednoducho môžu rôzne kombinovať a to im vyhovuje,” priblížila rozšírené služby majiteľka Soupa Bistra.

Tvrdý úder

Počas prvej vlny koronavírusu, koncom apríla, rozbehli novú prevádzku. Aj oni sa museli prispôsobiť nariadeniam, ktoré majú zabrániť šíreniu nákazy. Otvoriť ju však mohli len prostredníctvom výdajného okienka. ,,Naše podnikanie sa mení pomaly každý deň na základe stále meniacich sa opatrení. Riešime vkuse dezinfekciu priestorov, ako aj všetky hygienické požiadavky. Vládne aj neistota ohľadom klesajúceho dopytu zo strany zákazníkov. Niektorí sa boja, niektorí sú zas zdržanliví kvôli šetreniu a strachu z neistej budúcnosti,” opisuje Martina problémy v podnikaní. Napriek tomu, že sú z nestabilných podmienok unavení a prepad tržieb dosahuje až 70 percent, rozhodli sa bojovať a to za každých okolností. ,,Zatiaľ sme nemuseli prepúšťať. Veríme, že to takto bude aj naďalej a keď toto raz skončí, ostaneme tu pre našich zákazníkov, ktorí nám dodávajú nádej každodennou kúpou našich jedál a všetkých našich produktov,” vďačne konštatuje Martina.

 

Ani tento podnik neobišiel rapídny prepad tržieb. Zdroj: pixabay.com

Nestačí to!

Bezútešnú situáciu mnohých slovenských podnikov mala vyriešiť aj séria štátnych balíčkov na podporu podnikania. V praxi sa však ukázali ako nedostatočné a už nejeden majiteľ reštaurácie sa nechal počuť, že finančný obnos na tieto aktivity je nedostatočný. ,,Štát nám pomohol len veľmi málo v porovnaní s tým ako mohol. Balík, ktorý mal aj z európskych zdrojov k  dispozícii, rozdelil veľmi skúpo. Nám zatiaľ pomohol úhradou 1/5 celkových nákladov na zamestnanca. Je to nič oproti tomu, ako pomáhajú sektoru služieb v okolitých krajinách,” povedala bez servítky spolumajiteľka Soupa Bistra.

Mohlo by vás zaujímať: