Zahraničné Ekonomika Spoločnosť Zahraničná Top

Boeing utrpel ďalší úder. Z jeho problémov môže profitovať konkurencia

Na archívnej snímke technici kompletizujú nové lietadlo Boeing 737 Max 8 v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone v štáte Washington počas mediálneho dňa 27. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

TOULOUSE – Európsky výrobca lietadiel Airbus môže vďaka kríze svojho amerického konkurenta Boeingu veriť, že získa v USA veľkú zákazku. Americká letecká spoločnosť Spirit Airlines podpísala predbežnú zmluvu na 100 strojov typového radu A320neo. Airbus o tom informoval v Toulouse vo štvrtok večer.

 

Aerolinky chcú podpísať záväznú objednávku, ktorá zahŕňa modely A319neo, A320neo a A321neo. A320neo a jeho dlhšie a kratšie varianty, ktoré sú konkurenciou k modernizovanému Boeingu 737 Max. Ten má po dvoch katastrofách od marca zakázané lietať na celom svete.

Americký koncern vyvinul Max v obavách, že mu Airbus s modelmi Neo preberie na domácej pôde zákazníkov. Spirit Airlines je tak pre európsky koncern veľmi významným zákazníkom.

A320neo je veľkým konkurentom Boeingu 737 Max. Zdroj: TASR/AP

Veľký pokles zisku po zákaze letov

Havárie dvoch lietadiel Boeing 737 Max v Indonézii v októbri 2018 a v Etiópii v marci tohto roka sú predmetom vyšetrovaní. Kríza spôsobená zákazom letov 737 Max spôsobila Boeingu v treťom štvrťroku prudký pokles zisku.

Rival Airbusu zarobil takmer 1,2 miliardy dolárov (okolo 1,1 miliardy eur), čo je takmer o polovicu menej ako minulý rok, oznámili predstavitelia spoločnosti v Chicagu. Obrat klesol kvôli zastaveným dodávkam dovtedy najvyhľadávanejšieho typu lietadla o 21 percent na približne 20 miliárd dolárov.

Aby toho nebolo málo, v noci z utorka na stredu Indonézia zverejnila záverečnú správu o minuloročnej nehode. Podľa zistení vyšetrovacích orgánov spôsobilo haváriu nedostatočné informovanie výrobcu o problémoch palubného systému. Tým sa potvrdzuje, že hlavným vinníkom tragédie bol ovládací systém.

V správe sa podľa TASR hovorí, že nešťastie zapríčinila kombinácia chýb konštrukcie lietadla, nedostatočného výcviku a problémov s údržbou.  Správa tiež hovorí o niektorých chybných krokoch pred haváriou. Stroj mal problémy počas svojich štyroch predchádzajúcich letov vrátane letu iba deň pred pádom lietadla.

Pri páde lietadla spoločnosti Lion Air krátko po štarte z Jakarty 29. októbra 2018 zomrelo všetkých 189 ľudí, ktorí boli na palube.

Na snímke nové lietadlo typu Boeing 737 MAX 8 vyrobené pre indickú spoločnosť Jet Airways po štarte na skúšobný let z firemného letiska v americkom Seattli 10. apríla 2019. Zdroj: TASR/AP

Pilot sa sťažoval na softvér dávno pred haváriami

V centre krízy stojí riadiaci softvér MCAS vyvinutý pre 737 Max. Ten mal podľa doterajších zistení stáť za obidvomi nehodami s 346 obeťami. Boeing už po prvej havárii v Indonézii sľúbil, že problém s MCAS vyrieši jeho aktualizáciou. Lenže o pár mesiacov sa zrútil ďalší stroj tohto typu v Etiópii. Výrobca stále pracuje na vylepšení problematického softvéru.

Technický šéfpilot Boeingu Mark Forkner už v novembri 2016, mesiace pred vydaním letového osvedčenia pre 737 Max, vyjadril jasný názor na softvér MCAS. Forkner sa svojim kolegom v textových správach, ktoré zverejnili americké médiá sťažoval, že v leteckom simulátore sa automatika takmer vymkla kontrole.

MCAS mal mať za úlohu v kritických situáciách upraviť sklon lietadla. Lenže podľa správ o nehodách priviedol program stroje na základe nesprávnych údajov senzorov k pádu.

Lietadlo Boeing 737 Max 8 vyrobené pre spoločnosť American Airlines v závode americkej spoločnosti Boeing v Rentone 13. marca 2019. Zdroj: TASR/AP

Boeing sa snaží obvinenia zľahčovať

Až v nedeľu Boeing vydal vyhlásenie a snažil sa v ňom dať informácie o textových správach technického šéfpilota Forknera do priaznivejšieho kontextu. Spoločnosť citovala Forknerovho právnika, ktorý sa vyjadril, že letecký simulátor mal v tom, čase technické problémy. Boeing vyjadril ľútosť nad textovými správami a sám chce ich význam ešte preskúmať.

Lenže výrobca už nedokázal zabrániť ďalším škodám. Akcie Boeingu sa v piatok prepadli o takmer sedem percent. V pondelok klesli o ďalšie takmer štyri percentá. Kríza Boeingu sa tak prejavila aj na akciovom trhu, kde doteraz spoločnosť odolávala.

Na archívnej snímke topánky a časti trosiek havarovaného indonézskeho lietadla spoločnosti Lion Air, ktoré sa zrútilo do Jávskeho mora v pondelok 29. októbra pri pobreží neďaleko mesta Tanjung Karawang na Západnej Jáve v Indonézii, v prístave Tanjung Priok v Jakarte 2. novembra 2018. Zdroj: TASR/AP