Domáce Spoločnosť Top

Bilingválne gymnáziá budú mať nové pravidlá. Lubyovú trápi odliv mozgov

Martina Lubyová so svojim rezortom pripravuje novelu. Zdroj: TASR / Martin Baumann

BRATISLAVA – Ministerku školstva Martinu Lubyovú trápi odliv mozgov zo základných škôl. Rezort sa tak pokúsi docieliť, aby na osemročné gymnáziá neodchádzali žiaci z ôsmej, ale iba z deviatej triedy základných škôl. Pravidlá by sa mohli upraviť už od septembra 2019. Zmeny vítajú učitelia aj zástupcovia škôl. 

 

Svoj zámer má ministerstvo prekonzultovaný aj so zástupcami škôl. “Už v dokumente Učiace sa Slovensko, ktorý prešiel širokou verejnou diskusiou, je uvedená téza o zjednotení podmienok prechodu zo základných škôl do bilingválnych gymnázií. Autori dokumentu konštatujú o istej anomálii, ktorá vznikla pri predlžovaní základnej školy z 8. ročníka na 9. rokov. Odporúčajú zjednotiť prechod zo ZŠ na bilingválne gymnáziá po ukončení 9. ročníka ZŠ,” napísal pre Glob.sk tlačový odbor rezortu školstva.

Opatrenie je v súlade s 1. akčným plánom Implementačného plánu Národného programu výchovy a vzdelávania schváleného vládou SR v tomto roku.

Novela zákona by mala priniesť niekoľko výhod. “Opatrenie pomôže odstrániť ďalšiu selekciu prospechovo najlepších žiakov na základnej škole. Už v súčasnosti prospechovo najlepší žiaci po 5. ročníku základnej školy odídu do osemročných gymnázií,” tvrdí ministerstvo. “Ďalšia selekcia prebieha v 8. ročníku v súvislosti s odchodom žiakov do päťročných bilingválnych stredných škôl,” informoval komunikačný obor.

Súčasné fungovanie považujú za nesystémové. “Žiaci, ktorí neukončia základné vzdelanie, pokračujú v plnení školskej dochádzky na strednej škole,” informoval rezort s tým, že vychádza zo schváleného Národného programu výchovy a vzdelávania, ktorého ťažiskom je inkluzívne vzdelávanie.

Žiaci prichádzajú o veľa

Zástupcovia základných a stredných škôl opatrenie vítajú. Podľa nich sa vďaka novele vyváži pomer žiakov. V súčasnosti sa bojuje s “odlivom mozgov” na osemročné gymnáziá aj na bilingválne gymnáziá.  “Vyváži sa možnosť uchádzať sa o žiakov rovnako pre bilingválky ako aj pre gymnáziá. Ide podľa môjho názoru o veľmi malý krok pri  zmene režimu existencie bilingválok,” tvrdí Ivan Šóš, predseda Združenia stredného školstva. Podľa neho ponuka prevažuje dopyt.

“Zamerať by sme sa ako spoločnosť mali na väčšie zastúpenie prírodovedne orientovaných tried v gymnáziách a výber detí do gymnázíí, napriek záujmu rodičov i škôl o otváranie väčšieho priestoru prevažne z existenčných dôvodov škôl a akýmsi predsudkom rodiča, že gymnázium je tou najlepšou voľbou,” tvrdí Šóš. Trh práce pritom už roky ukazuje, že je záujem najmô o absolventov vysokých škôl. Kvôli nastaveniu systému sa často stáva, že žiaci z gymnázií sú nútení študovať na vysokej škole napriek tomu, že na kvalitné vykonávanie práce stačí absolvovať odbornú školu. Tento fakt má vplyv na stredné aj vysoké školstvo.

“Odborné školstvo a obzvlášť učebné odbory sa v súčasnosti stretávajú s nedostatočným záujmom o štúdium a práve tie sú pre spoločnosť na trhu práce nedostatkové,” dodal. Povedal tiež, že s podobnými problémami sa potýkajú aj vysoké školy. Podľa neho je ponuka miest na vysokých školách priveľká. Práve to môže prispievať k nízkej kvalite vysokého školstva, za ktoré sme neraz kritizovaní.

Nedostatky v chémií i fyzike

Nadežda Točená z výboru Združenia základných škôl Slovenska pripravovanú novelu víta. Podľa nej žiaci, ktorí odídu už v ôsmej triede, majú nedostatky v odborných predmetoch. “Odídu zo základnej školy a niektoré látky už nedoberú, ide najmô o fyziku, chémiu ale aj históriu,” tvrdí Točená.

Podľa nej sa žiaci v prvom ročníku gymnázií venujú iným predmetom. Sústredia sa na jazyk a odborné predmety zanedbávajú.

“Môžu mať potom problémy aj pri príjmačkách na vysoké školy,” tvrdí Točená.