Voľby do VÚC Voľby 2022 Domáce Top

Banskobystrický župan Lunter dal svojim poradcom zakázku za 50 000 eur bez súťaže

Ján Lunter, Foto: SITA/Peter Rusko

BRATISLAVA- Na prípad zneužívania peňazí na banskobystrickej župe upozornila Transparency Intenational Slovensko (TIS). Župan Ján Lunter (nezávislý) mal agentúre Komplot, ktorá pracovala na jeho predvolebnej kampani bez súťaže prideliť zakázku v hodnote 50 000 eur.

Gabriel Šípoš z TIS uvádza: “Prvé číslo Lunterovho župného časopisu sa viac podobá na volebný leták ako na časopis pre občanov. Na každej jednej fotke, kde vystupujú nejakí ľudia, je vždy aj samotný župan. Trinásť fotiek Luntera na 16 stranách novín je horší „kult osobnosti,“ ako má 99% slovenských samosprávnych novín (Kotleba mával na celé jedno vydanie dve, tri fotky). Skôr ako „Náš kraj“ by sa mesačník mal premenovať na „Náš župan.“

Celý dizajn novín, grafiku ale aj editáciu textov má na starosti Komplot Advertising, teda imidžmejkri Peter Hajdin a Adam Znášik, ktorí Lunterovi pomáhali vyhrať voľby. Župa s Komplotom podpísala v máji zmluvu na 50-tisíc eur na vydavateľské, propagačné a reklamné služby do konca tohto roka.

Podľa Šípoša by  PR špecialisti nemali robiť župný časopis, lebo tí majú podľa neho v popise práce chrániť imidž župy a nie záujmy občanov. Ďalším problémom na ktorý upozorňuje, je že nebola žiadna súťaž ,  ani len prieskum trhu – Komplot dostal zákazku priamym zadaním. Úrad podľa nimi poskytnutej dokumentácie argumentuje, že ide o služby „intelektuálneho charakteru,“ kde kľúčovú rolu hrajú referencie a dobré meno dodávateľa, ako aj to, že dostali 70%-nú zľavu z cenníka agentúry.

Župan Lunter reagoval na svojom profile na sociálnej sieti. Vraj “napriek tomu, že túto spätnú väzbu považujeme za pomerne radikálne a útočne formulovanú, vážime si ju a budeme ju pri zlepšovaní obsahu mesačníka brať do úvahy. “

Na obhajobu toho, že župa pridelila zakázku bez súťaže, argumentuje Lunter aj takto: ” Tento postup využil Úrad BBSK iba v deviatich prípadoch z celkového počtu 192 zákaziek v prvom polroku 2018, pričom sa jednalo výlučne o zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou a hodnota týchto zákaziek predstavovala 1,34% z celkovej hodnoty zákaziek vyhlásených v prvom polroku.”