Domáce Politika Spoločnosť Kauzy Top

Autodopravcovia opäť vo veľkom blokujú slovenské cesty. Hrozia nepríjemné následky

Zdroj: TASR / Martin Baumann

BRATISLAVA (Petra Hollá/TASR) – Nový týždeň, nové problémy, nový štrajk. Autodopravcovia dali vláde ultimátum, aby sa vyjadrila a prijala ich návrhy, v opačnom prípade vstúpia opäť do štrajku. A tak sa aj stalo. Kamionisti obsadili dôležité hraničné priechody, zablokovali tak v mnohých prípadoch nielen kamiónovú, ale aj osobnú dopravu, zamedzili zásobovaniu veľkých firiem. Problémy už avizujú niektoré významné automobilky, ktoré pre nedoručený tovar museli obmedziť výrobu. Štrajk ale môže mať omnoho ďalekosiahlejšie následky.

 

V utorok ráno začali autodopravcovia združení pod Úniou autodopravcov Slovenska opäť protestné zhromaždenia. Tentokrát ale vraj nejde o výstražný štrajk, ale o generálny. Dôvodom je nespokojnosť kamionistov s výberom mýta, ale aj s financovaním opráv a stavby nových diaľníc i ciest. Požadujú preto, aby sa znížila cestná daň o 50 percent, aj aby sa výrazne zvýšili zľavy pri platení mýta pre nákladné vozidlá a to na 18 až 26 percent v závislosti od počtu najazdených kilometrov. Rovnaké požiadavky predostreli vláde aj pri predchádzajúcom štrajku. Napriek sérii rokovaní sa ale s vládou nedohodli a návrh, ktorý im predstavilo ministerstvo financií na čele s Ladislavom Kamenickým, odmietli. V ňom im ponúkli, aby sa zľava z elektronického mýta započítala od prvého najazdeného kilometra. “Ustanovuje sa, že do výpočtu percentuálnych zliav za najazdené kilometre sa započítavajú aj kilometre najazdené vozidlom za obdobie od 1. januára 2020 do 30. júna 2020,” uvádza sa v materiáli. Ten aj napokon vláda schválila.

Som veľmi rád, že toto nariadenie a takéto riešenie privítal ČESMAD. Samozrejme, predstavitelia UNAS-u (Únia autodopravcov Slovenska – poz. red.), ktorí zastupujú podstatne menšiu časť autodopravcov, majú úplne inú predstavu a poskytovali vláde nejaké ultimatívne požiadavky, ale tak sa rokovanie nevedie. Dokonca poskytnutím extrémnych zliav na mýto by sme porušili aj európsku smernicu, ktorá stanovuje maximálnu výšku zľavy na mýto (13 %) a členský štát nemôže dávať zľavy na mýto, o ktorých snívali predstavitelia UNAS,” uviedol premiér Peter Pellegrini.

Podľa Pellegriniho by vláda v prípade, ak by pristúpila na požiadavky autodopravcov, porušila európsku legislatívu. Zdroj: Glob.sk / Peter Korček

Preto blokácie ciest pokračujú aj dnes. Už od skorého rána sú sťažené podmienky na hlavných ťahoch vo viacerých krajských mestách, rovnako tak aj hraničných priechodoch.  Aj keď deklarovali, že obmedzená bude iba kamiónová doprava a osobné autá prejdú bez problémov, nebolo tomu celkom tak. Na Kysuciach, konkrétne v Krásne nad Kysucou nastal už od skorého rána dopravný kolaps. Ide o ťah medzi Žilinou a Čadcou, ktorý využívajú vodiči a obyvatelia severného Slovenska na dopravenie sa do práce. Cestu využíva vo veľkom aj tranzitná doprava z Poľska a Českej republiky, čiže na ceste sa nachádza množstvo kamiónov v smere od Svrčinovca. „Autodopravcovia nám nič neohlásili, začali blokovať cesty bez toho, aby sa mesto na to akokoľvek pripravilo. Chceme podať trestné oznámenie, pretože takto sa štrajky nerobia. Zablokovali nám odvoz odpadu, ľudia sa nemohli dostaviť na vyšetrenie k lekárovi,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Následne policajti na diaľnici D3 uzavreli tunel Považský Chlmec v smere do Čadce, pretože kolóna čakajúcich kamiónov z dôvodu štrajku Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) dosiahla až na diaľnicu D3. Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Žiline na sociálnej sieti informuje, že situáciu na mieste riadia hliadky polície a odporúča obmedziť jazdu týmto smerom.